Bir sorunun bir sürü çözümü var!
Türkiye Zeka Oyunları Başkanı Emrehan Halıcı'dan bir soru: İki 3 ve iki 8'in toplamı 24'tür. Hadi işlemi yapın bakalım... Bir sürü çözümü var. Ondalık sayı sistemi ile başka, yedilik sistemle başka, faktörleri kullanırsanız başka. Nedir bunlar bilmem, ben Halıcı'nın yalancısıyım! Gözümüzün önünde bir sürü çözümü örnekleriyle gösterdi. Karekökler aldı, çarptı, böldü, çıkardı. Matematikten çakmadığım için hiçbiri aklımda kalmadı. Ama ben soruyu tahtaya yazar yazmaz, kendimce çözümü buldum. Yanımdakilere de söyledim: İki 3'ü birbirine doğru çevirerek birleştirirsen, bir 8 daha elde edersin. Üç 8'i toplarsan, 24'ü bulursun... Çözümü söylediğimde yanımda oturan Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı Başkan Yardımcısı Prof. Oktay Özince, "Matematikten değil ama geometriden anlıyorsunuz!" dedi gülerek. Doğru. Ortaokul ve lisedeyken cebirim zayıftı ama geometrim iyiydi. Meğer çözümler arasında benimki de varmış. Yani yöntem belirtilmeyince mantık ve zekayı kullanarak bir sürü çözüm üretilebiliyor. Sorudaki rakam ve harfleri toplayarak 24 bulunuyor! Önemli olan fen ve matematik alanında analitik ve yaratıcı düşünce becerileri geliştirebilmek... Ne var ki OECD ülkeleri arasında 15 yaş grubu öğrencilerini kapsayan 3. Uluslararası Fen ve Matematik Araştırması'nda Türkiye, matematik alanında 31. fen alanında ise 33. sırada yer alıyor. Son derece başarısız bir grubun içinde bulunuyoruz. İşte bu gerçekten yola çıkan Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı ve Eczacıbaşı Topluluğu 'Genç Mucitler' projesini hayata geçiriyor. Projeyle çocuklara fen ve matematik alanında temel eğitim vermek, yaratıcılıklarını geliştirebilecekleri atölye ortamı yaratmak amaçlanıyor. Ve diğer okullara da model oluşturmak...
HEDEF 11 BİN ÇOCUK Çünkü 'Genç Mucitler' bilimsel araştırmalar ve akademik destekle oluşturulmuş bilimsel temelli bir proje. Bu yüzden çalışmanın eğitim programı ve malzemeleri, Talim Terbiye Kurulu'na sunularak Türkiye'deki ilköğretim müfredatı için de önerilecek. Eminim her yaşa özel olarak hazırlanan 'Matematik, Fen ve Ben' kitaplarına yetişebilseydim, öğretmenlerim matematiği eğlenceli bir şekilde anlatsalardı matematiği severdim ve öğrenirdim. Ya da 'Keşifler Ortamı' adı verilen atölyelerde eğitim yapabilseydim veya icatlarımızı ciddiye alan büyüklerimizle kurduğumuz bir 'Mucitler Kulübü' olsaydı kimbilir neler yaratırdım! Projeden şimdilik 1.787 çocuk yararlanıyor. 2007 sonuna kadar yaklaşık 11 bin çocuğa ulaşmak hedefleniyor...
|