YAZARLAR

11 Temmuz 2016, Pazartesi
Motor Teknolojisi Ödülleri
HALİT BOLKAN Motor Teknolojisi Ödülleri
Yazarın Tüm Yazıları

Otomobillerde kullanılan motorlarla ilişkili dünyanın en önemli ödülü olan International Engine of the Year'ın 2016 ödülleri sahiplerini buldu. 2006 yılından bu yana jüri üyesi olduğum bu ödül, otomobillerde kullanılan motorların, performans, tüketim, kullanım karakteri, çalışma özellikleri gibi birçok açıdan değerlendirilmesini gerektiriyor. Motor hacmine bağlı kategorilerde, o hacim sınırı içindeki motorların rekabeti söz konusu olurken, Performans Motoru (Performance Engine) kategorisinde motor hacmine bakılmaksızın yüksek performans öncelikli motorlar değerlendiriliyor. Yeşil Motor (Green Engine) yani Çevreci Motor kategorisinde jüri üyelerinin önceliği düşük tüketim ve düşük emisyon oluyor. Yeni Motor (New Engine) kategorisinde son 1 yıl içerisinde satışa sunulmuş motorlar yarışıyor. Bu kategoride de hacimle ilgili bir kısıtlama bulunmuyor. Ödüllerin en büyüğü Uluslararası Yılın Motoru Ödülü (International Engine of the Year) adını taşıyor. Bu ödül de hacim kısıtlamasına tabi değil. Aslına bakılırsa hiç kısıtlama yok. Yeni bir motor da bu ödülü kazanabilir, birkaç yıldır satılan bir motor da. Burada önemli olan o motorun sürücüsüne neler sunduğu.

Bu yıl 31 ülkeden 62 otomobil gazetecisinin oylarıyla belirlenen birincilerde büyük bir sürpriz yaşandı. Son 8 yıldır Uluslararası Yılın Motoru Ödülü'nü kazanan motorlara bakıldığında 4 silindirli motorların üstünlüğü görülüyor. Son 10 yıldaysa en fazla 6 silindirliler bu ödülü kazanabildi. Ancak bu yıl Ferrari, deyim yerindeyse tozu dumana kattı. Ferrari 488'de kullanılan, 3,9 litrelik, çift turbo beslemeli, V8 motor, 4 ödül birden kazandı. Engine of the Year tarihinde bunu başaran üçüncü motor olan Ferrari V8'i, 670 HP'lik gücü ve 760 Nm'lik torkuyla etkiliyici olsa da her devirde sürücüye sunduğu çekiş gücü, 2000 d/d'de ve üçüncü vitesteyken sadece 0,8 saniye olan gaz pedalına tepki süresiyle de heyecan uyandırdı. Sonuçta Ferrari 3,9 litrelik V8'i ile Yeni Motor, Performans Motoru, 3,0 litre-4 litre Hacim Kategorisi ve 2016 Uluslararası Yılın Motoru Ödülü'nü kazandı.

1,0 Litre Altı Hacim Kategorisi'nde Ford'un bileği yine bükülemedi. Bu hacmi kategorisinde Ford, 1.0 EcoBoost ile 5'inci kez ödülü kazanmayı başardı. İzdüşümü bir A4 kağıt kadar olan 3 silindirli bu motor, farklı güç seviyeleriyle farklı Ford modellerinde karşımıza çıkıyor. 1,0 Litre-1,4 Litre Hacim Kategorisi'nde PSA, PureTech motoruyla üst üste ikinci kez zafere ulaştı. Peugeot ve Citroen'in çeşitli modellerinde 110 HP ve 130 HP'lik versiyonlarıyla kullanılan, 1,2 litrelik, turbo beslemeli motor, geniş tork bandı ve düşük tüketimiyle 2015 ödüllerinde VW'nin 9 yıllık hakimiyetine son vermişti.

1,4 Litre-1,8 Litre Hacim Kategorisi'nde BMW i8, 1,5 litrelik benzinli motoruyla ipi göğüsledi. 2015 Uluslararası Yılın Motoru Ödülü'nü kazanan hibrit i8, bu yıl da hacim kategorisini kolaylıkla kazandı. 1,8 Litre-2,0 Litre Hacim Kategorisi'nde, dünyanın en güçlü 4 silindirli motoru unvanını taşıyan, AMG'nin en küçük hacimli motoru olan 385 HP'lik 2.0 AMG, üçüncü kez zafere ulaştı. 2,0 Litre-2,5 Litre Hacim Kategorisi'nde Audi, 2,5 litrelik 5 silindirli ve turbo beslemeli motoruyla 7'nci kez ödül aldı. RS3 Sportback'te 367 HP'lik versiyonu kullanılan motor, gelecek yılın ödülüne hazırlanıyormuş gibi görünüyor: TT RS'te güç 405 HP'ye çıkacak.

BMW hegamonyasının yaşandığı 2,5 Litre-3,0 Litre Hacim Kategorisi'nde Porsche, 911'de kullanmaya başladığı turbo beslemeli yeni 3,0 litrelik boxer motoruyla ilk ödülünü aldı. 4,0 Litre Üstü Hacim Kategorisi'nde Ferrari bir kez daha sahneye çıktı. F12tdf'te kullanılan 780 HP'lik atmosferik V12, Audi ve Mercedes-AMG gibi rakiplerini geride bırakmayı başardı. Çevreci Motor Kategorisi'nde otomotiv dünyasının yakından izlediği Tesla, üçüncü kez kazandı. Şimdiden gelecek yılın oylaması için notlar almaya başladım. Bakalım yeni gelecek motorlar beni şaşırtacak performanslar ortaya koyabilecek mi?

SON DAKİKA