kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mehmet Barlas @ SABAH
 
Bandırma Vapuru yolcuları, Samsun'dan sonra ne oldular?
Türkbank soruşturması, Yüce Divan'la bitmeli!
ŞAKA

Bandırma Vapuru yolcuları, Samsun'dan sonra ne oldular?


Geçen hafta bir tanesini daha kutladığımız "19 Mayıs Bayramı" dolayısıyla, Atatürk'ün İstanbul'dan Samsun'a yolculuk ettiği "Bandırma" gemisi, yeniden yazılara konu oldu.
Can Dündar bu vesileyle, sonradan yaptırılan Bandırma'nın benzerine binmiş.
Hatırlatalım. Bandırma 1878'de yapılıp, 1925'te çürüğe çıkartılan ve hurda olarak parçalanan bir tekne.
Samsun Valiliği, bu teknenin bir replikasını yaptırmış. Tarihi yaşamak isteyenler, sahilde bağlı duran Yeni Bandırma'yı gezebiliyor.
Böyle gemi-müzeleri, dünyayı gezenler görmüştür. Yunanlılar'ın "Averof"u, İngilizler'in "Victory"si, İspanyollar'ın "St. Maria"sı, bunlara örnektir.
Benim bugün değinmek istediğim konu, tarihi gemiler değil.
Ben, "Tarihi Yapanlar"dan söz etmek istiyorum.
Bizde hep "Tek Adam"ları öğrenmek üzerine bir tarih anlayışı bulunduğu için, Bandırma denilince, akla sadece bu geminin en önemli yolcusu Mustafa Kemal Paşa gelir.
Can Dündar da, bu noktaya takılıp, Bandırma'nın diğer yolcularını hatırlatmak gereğini duymuş.
Örneğin sonra Sağlık Bakanı ve Başbakan olan Dr. Refik
Saydam da, Atatürk'ün yaveri Cevat Abbas da, İzmir Suikastı'nın açığa çıkarıldığı sırada Vali olan Kazım Dirik de, Bandırma'da, Atatürk'e refakat etmekteydiler.
Kurtuluş Savaşı kazanılınca İstanbul'a komutan olan Refet (Bele) Paşa, sonra yollar ayrılınca, İzmir Suikastı davasında tutuklanıp, idam istemiyle yargılanmıştı (1925).
1919'da albay olan Refet Paşa da, Bandırma'daydı.
Bandırma'da Atatürk'ün refakatçilerinden olan Kurmay Albay Mehmet Arif (Ayıcı lakaplı) ise, İzmir Suikastı davası sonunda idama mahkum oldu ve asıldı.
Bu İstanbul-Samsun yolculuğunun öncesini merak edenler için, Murat Bardakçı'nın "Şahbaba"sını, şiddetle ve yeniden tavsiye ederim (Pan Yayınları).
"Bandırma'nın Yolcuları" konusuna dönersek.
1919'da aynı hedefe doğru yola çıkıp, zafer sonrasında yolları ayrılanların öyküsü, herhalde "Zafer"in kendisi kadar ilgi çekicidir.
Bu yol ayrılığının ilk aşamasını oluşturan ve Kurtuluş Savaşı'nın kahraman paşalarından bir kesimini "Muhalefet"e iten "Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası"nı, yeni kuşaklar ne kadar biliyor?
Acaba Ali Fuat Cebesoy'un iki ciltlik "Siyasi Hatıralar"ını, son 20 yılda kaç kişi okudu (Vatan Yayınları, 1957)?
Veya Dr. Refik Saydam'ın, 1930'ların sonunda, Şükrü Kaya ve Tevfik Rüştü Aras'ın karşısında yer alıp, Atatürk- İnönü gerginliğinde İnönü'yü tutması, kaç kişi tarafından değerlendiriliyor?
Örneğin; Atatürk Dolmabahçe'de hasta yatağındayken İnönü, Ankara'dan İstanbul'a gidip, Atatürk'ü ziyaret etmek istemiştir. Ama Refik Saydam "Seni İstanbul'da öldürürler. Tren raylarına yatarım, seni bırakmam" diyerek, İnönü'yü engellemiştir.
Yani "Bandırma'nın Yolcuları"nın hikayeleri ve kavgaları, başlı başına ilgi çekici bir tarihi süreci içeriyor.
Bir başka mesele de, hiçbir büyük olay, "Tek Adam"larla gerçekleşmez.
"Lider"in bilindiği ve geride kalan herkesin "Meçhul Asker" olduğu bir tarih anlayışı, sadece Doğu toplumlarında var.
Zaten bu yüzden koca Osmanlı tarihini de "İyi padişahlar-Kötü padişahlar" çizgisi üzerinde öğrenmiyor muyuz?
Ve tabii yanlış öğreniyoruz!

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Tarihi değerler korunmalıdır... TÜPRAŞ Türk'tür, Türk kalacaktır!   / 26-05-2004
 Kamplaşmasız ve kavgasız nasıl yaşayabileceğiz?   / 25-05-2004
 Bandırma Vapuru yolcuları, Samsun'dan sonra ne oldular?   / 24-05-2004
 Topluma sadece "Popüler Kültür" asla yetmez!   / 23-05-2004
 Almanya ve Japonya'daki Amerika'ya şimdi ne oldu?   / 22-05-2004
 Bakalım Ankaralılar denetime meraklı mı?   / 21-05-2004
 Şu Greenspan'ı "İkinci Bahar" villasına sokmalı!..   / 20-05-2004
 Kronometre yerine neden kronoloji kullanılmaz ki?   / 19-05-2004
 Gazeteci gazeteciliğini, politikacı politikacılığını yapacaktır!   / 18-05-2004
 Ahmet Hakan, 21'inci yüzyılda "Fahriye" denemesi mi yaptı?   / 17-05-2004
ERGUN BABAHAN
Bugün 27 Mayıs
Bundan 44 yıl önce bir grup genç subay,...
ERDAL ŞAFAK
Ayağa sıkılan kurşun
Yavuz Mildon'u Çanakkaleliler ve...
AHMET HAKAN COŞKUN
'Vicdani ret' için bir umut doğdu!
Vicdani ret, yani...
MEHMET BARLAS
Tüpraş özelleşemedi ama Cine-5 kamulaştırıldı!
Herkesin...
ALİ KIRCA
Eskiden bugün tatildi!
Şimdi yirmili yaşlarını yaşayan...
ÖMER LÜTFİ METE
Haber, çıkarın metresi
Hürriyet'i yöneten...
REFİK DURBAŞ
Denetlenemeyen bilim...
Bu ülkede sayıları 500'ün...
SAVAŞ AY
İnsan korkunç bir maceradır!..
ADA Yayınları'ndan...
HINCAL ULUÇ
Çakıcı'dan Erdoğan'a Ulusoy!..
Haluk Ulusoy ilk...
Şerefe porto: 3-0
Şerefe porto: 3-0
Porto, Monaco'yu Carlos Alberto, Deco ve Alenitchev'in golleri ile...
Kızgın değilim
Kızgın değilim
"Canlı yayından önce 1 saat 45 dakika iki dost olarak konuştuk. Ona,...
Rest çekti, böldü
Rest çekti, böldü
CHP grubunda konuşan Baykal, muhaliflere "Yanlış yoldasınız, Bu size...
Talat, 27 Haziran'da seçim yapılmasını istedi
Dışişleri Bakanı Gül, Talat ve Denktaş'la bir araya geldi. Zirvede...
Bu camiaya kendimi bir türlü sevdiremedim
Bu camiaya kendimi bir türlü sevdiremedim
Beşiktaş Başkanı Serdar Bilgili, siyah beyazlı camiayı derinden...
TRT'den rojbaş
Türkiye'nin AB'ye uyum sürecinde en büyük engel olarak gösterilen...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.