TÜBİTAK eski Türk Lirası banknotların asfalt yapımında kullanılmasını önerdi. Yüzde 90'ı piyasadan çekilen eski paralar, duble yol yapımına katkı sağlayacak.
1.600 ton eski TL duble yollara asfalt olacak
Yeni Türk Lirası'nın (YTL) kullanılmaya başlanmasının ardından aşamalı olarak piyasadan çekilen eski Türk Lirası banknotlarına asfalt olma yolu göründü. Eski banknotların imha yöntemlerine ilişkin çalışmasını tamamlayan TÜBİTAK, paraların imhasında en uygun yöntemin asfalta karıştırılarak yol yapımında kullanılması olduğunu saptadı. Yeni Türk Lirası'na geçişle birlikte Merkez Bankası "Eski Banknotların Bertaraf Yönteminin Belirlenmesi Projesi" için TÜBİTAK ile protokol imzaladı. Bu çerçevede TÜBİTAK imha edilecek eski banknotların izolasyon malzemesi, asfaltla karıştırılarak yol yapımında kullanımı, parke ve mobilya ya da katı yakıt olarak kullanılması seçeneklerini araştırdı. Ülke ekonomisine katkısı en yüksek ancak yeniden değerlendirme maliyeti en düşük yöntem üzerinde çalışan TÜBİTAK, en uygun yöntem olarak eski paradan asfalt yapımını benimsedi.
DUBLE YOLA DOPİNG YAPACAK Yıl sonuna kadar tedavülden kalkacak eski para miktarının bin 600 tona ulaşacağı hesaplanıyor. Eski TL banknotu emisyon hacmi YTL'nin tedavüle girdiği 1 Ocak 2005 itibariyle 13.4 katrilyon liraydı. Bu miktara eskime ve yıpranmadan dolayı kırpılarak imha edilmeyi bekleyen banknotlar da eklendi. Asfalta karıştırılarak yol yapımında kullanılacak eski banknotların hükümetin Acil Eylem Planı öncelikli hedefleri arasında yer alan duble yol projesine doping yapması bekleniyor. Merkez Bankası, eski paranın yüzde 90'ının piyasadan çekildiğini belirtiyor. Merkez Bankası'nın kırpıntı haline getirilerek 21 şubede depoladığı eski banknotların, TÜBİTAK'ın önerdiği şekilde asfalta katılmak üzere şantiyeye götürülmesinin yöntemleri ve maliyetini değerlendirmesinin ardından, banknotların imhasına yönelik son sözü söylemesi bekleniyor.