Mc Donald's'ın turşucusu olarak bilinen Fersan'ın sahibi Arcan Çelengil, aslında şirketin kurucusu değil kurtarıcısı. Batmak üzere aldığı Fersan bugün 25 milyon dolar ciroya koşuyor.
Türkiye'de sirke ve turşu ondan soruluyor. Öyle ki yaklaşık 20 yıldır Mc Donald's, Avrupa ve Türkiye'de satılan hamburgerlerinin içine onun turşusunu koyuyor. Bu nedenle daha çok Mc Donald's'ın turşucusu olarak biliniyor. Oysa bu yıl 25 milyon dolarlık ciroyu hedefleyen Fersan AŞ'nin toplam cirosu içinde Mc Donald's'ın payı sadece 4-5 milyon dolar. Yani aslında Fersan AŞ'nin patronu Arcan Çelengil aslında cironun büyük bölümünü sirke satarak sağlıyor. Son olarak sirkeyi cam şişeye koyan ve özel bir dizayn geliştiren Çelengil, Fersan'ın kurucusu değil kurtarıcısı. Aslında kimyager olan Çelengil'i sanayiciliğe götüren yol Amerikan Ford Vakfı'nın bursu ile İngiltere'ye gidince açılmış. Burada yönetici olarak yetişen ve Çelengil, bir gün Nejat Eczacıbaşı'nın "Yıllardır rapor verip duruyorsun, gel bu sefer işin başına geç de ne yapılıyor görelim" demesi üzerine Tetra-Pak'ın genel müdürlüğü koltuğuna oturmuş. Eczacıbaşı Grubu Tetra-Pak'ı satana kadar da bir rekor kırarak tam 9 yıl şirketin genel müdürlüğünü yapmış. Bundan sonra Fersan ile yolunun kesişmesini Çelengil şöyle anlatıyor: "Fersan 1980'li yıllarda küçük sermayedarların kurduğu İzmir'deki üç şirketten biriydi. Ancak ortaklar birbirine düşmüş ve şirket batmak üzereydi. Bunun üzerine içine yaklaşık 400- 500 bin dolar sermaye koyarak Fersan'ı aldım. Bu sırada şirketin sermayesi 50 milyon, borcu ise 400 milyon liraydı. Biz bu markayı aldık, yeni bir yatırımla kısa sürede 14 bin tona çıkardık." Sirke satarken turşu işine de girmeye karar veren Çelengil'i büyüten kuşkusuz Mc Donald's ile girdiği işbirliği olmuş. 1986 yılında Mc Donald's Türkiye'de ilk restoranının turşu ihtiyacı için teklif veren Çelengil, haftalarca süren görüşmelerden sonra kendini kabul ettirmiş. Ardından daha büyük bir işbirliği gelmiş. Çelengil, "Bizi kaybetmemeleri için daha fazla siparişe ihtiyaç duyduğumuzu anlattım. İsviçre ve Almanya'da turşu aldıkları iki merkez vardı. Yönetim toplandı ve bir merkez devreden çıkarılarak, Fersan'ı Avrupa'da ikinci üretim merkezi yapma kararı aldı. İrlanda, İngiltere, Danimarka, İsveç, Hollanda, Belçika, Lüksemburg, Mısır, Kuveyt ve Suudi Arabistan'ın turşu ihtiyacını ben karşılıyorum. Her yıl bir yeni ülke ekleniyor, son olarak da İsviçre'deki üretim merkezi faaliyetini durdurdu" diyor. Geçen yıl 20 milyon dolarlık ciroya ulaşan şirketin amacı bu yıl 25 milyon dolar. 30 milyon dolara ulaştığında borsaya açılmayı kendine hedef olarak koyan Çelengil, "Çünkü daha çok büyümek istiyoruz. Özsermaye ile geldiğimiz nokta bu kadar. Yaklaşık yüzde 25'lik bölümünü halka açma gibi bir düşüncemiz var" diyor.