|
|
|
|
|
|
Türkiye’nin Kıbrıs’a ilişkin girişimi hakkında açıklayıcı not
Türkiye, Kıbrıs sorununa BM Genel Sekreteri'nin iyi niyet misyonu çerçevesinde ve BMGS'nin planı temelinde kapsamlı bir çözüm bulunmasına yönelik çabalara bağlılığını korumaktadır. Türkiye, adil ve kalıcı bir çözümün bölgede barış ve istikrarın sağlanması ile uyumlu ilişkilerin kurulmasına büyük katkısı olacağına inanmaktadır.
Bu çerçevede, Dışişleri Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Abdullah Gül'ün 30 Mayıs 2005 tarihinde, Kıbrıs konusu bağlamında, özellikle malların, kişilerin ve hizmetlerin serbest dolaşımına getirilen tüm kısıtlamaların
eşzamanlı olarak ilgili tüm taraflarca kaldırılması için sunduğu öneriler hatırlanacaktır.
Sözkonusu öneriler, bütün tarafların BM çerçevesinde kapsamlı bir çözüm için birlikte yeniden çaba harcayabilecekleri, taraflar arasındaki farklılıkların azaltıldığı bir karşılıklı güven ve ekonomik kalkınma ortamı yaratılmasını teminen bütün taraflara özlü kazanımlar sağlayacak şekilde, iki tarafa yönelik kısıtlamaların dengeli ve adil bir biçimde kaldırılmasının önünü açmaktaydı.
Kapsamlı çözümün temel ihtiyaç olduğu kuşkusuzdur. Ancak buna ulaşılana değin, Kıbrıs Adası ve çevresindeki ekonomik ve sosyal kalkınmayı engelleyen ve istikrarı tehdit eden tüm kısıtlamaların kaldırılmasına yönelik bir sürecin başlatılmasının zamanının geldiği görüşünü de taşımaktayız. Bu bağlamda, bir Eylem Planı kabul edilerek bir bütün olarak iyi niyetle uygulanabilir. Uluslararası toplumu böyle bir uzlaşıyı teşvik etmeye ve önerilen eylem planını aktif biçimde desteklemeye davet ediyoruz.
Bu yeni girişim, Kıbrıs sorununa kapsamlı bir çözüm bulununcaya kadar, uygulamaya dönük düzenlemelerle ekonomik kalkınmanın önünü açacak bir geçiş süreci yaratma yönünde güçlü bir potansiyeli beraberinde getirmektedir. Önerilen eylem planı taraflarca karşılıklı olarak kabul edilecek kapsamlı bir çözümün alternatifi olmadığı gibi, ilgili tarafların hukuki ve siyasi pozisyonlarına da halel getirmemektedir.
Uygulamaya dönük bu düzenlemeler, kabul edilecek bir takvim çerçevesinde, ulaşıma ilişkin olanlar dahil, malların, kişilerin ve hizmetlerin serbest dolaşımına getirilen tüm kısıtlamaların kaldırılmasını öngörmeli ve AB gümrük birliğinin uygulanması kapsamında tarafların tedricen birbirlerine uyumlaştırılmaları perspektifini Kıbrıs'taki iki tarafa sunmalıdır.
Doğrudan ticaret, seyahat, doğrudan uçuş ve artırılmış temaslar, daha güçlü bir bölgesel işbirliğinin temel dayanaklarını oluşturabilir. Öneriler, gerçekten ortaklık anlayışıyla uygulandıkları takdirde, BM çözüm sürecini son aşamaya doğru ilerletmeye de büyük katkıda bulunacaktır.
Bu bağlamda Türkiye, BM Genel Sekreteri'ni, ilgili tüm taraflar arasındaki tüm kısıtlamaların tamamının kaldırılmasına yönelik kapsamlı bir girişimin geliştirilmesine öncülük etme keyfiyetini değerlendirmeye davet etmektedir. BM himayesinde ve Kıbrıs'taki her iki taraf ile Türkiye ve Yunanistan'ın katılımıyla üst düzey bir toplantı düzenlenmesi bu yönde ilk adımı oluşturabilir. Bu toplantıda nihai aşamaya getirilecek eylem planı BM Güvenlik Konseyi'ne sunulacaktır.
Türkiye, hazırladığı eylem planının ana çizgilerini, bu notun ekinde uluslararası toplumun değerlendirmesine sunmaktadır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|