|
|
Havaalanı işletmelerini cazip kılan ne?
Değişen tüketici ihtiyaçları, globalleşen piyasa koşullarında kimi sektörleri ön plana çıkarıyor. Artık dünya küresel bir köy. Durum böyle olunca son dönemde havayolu taşımacılığı hızla artarken, havaalanları da değişiyor, artık müşterilerin tüm ihtiyaçlarını gideren birer şehir haline geliyor. Dünyada havayoluyla seyahet eden yolcu sayısı 2005 yılında ilk kez 2 milyar kişiyi geçti. 2004 yılında bu rakam 1.8 milyar kişi civarındaydı. Tam bu noktada bir havaalanını işletmek de ayrı bir uzmanlık konusu. Nitekim dünyada da hızla büyüyen bu sektördeki kar potansiyelinin kokusunu yatırımcılar almaya başladı. En son Meksika'da 13 havalimanı işleten Grupo Aeroportuario Del Centro Notre SA hisseleri halka arz edildi. Halka arza 10 kat üzeri talep geldi. Gelen yüksek talep ikincil piyasada yansıdı. Şirket hisseleri borsada 18 dolardan işlem görmeye başladı. Ancak bir günde 21,76 dolara kadar çıktı. Aslında havalimanı işletmeciliği konusunda en net yorumu Banif İnvestment analisti Luis Antonio de Leon yaptı: Büyüme muazzam olmamakla beraber istikrarlı. Marjlar son derece iyi. Bu firmaların karşı karşıya kaldıkları herhangi bir rekabet de yok. Grupo Aeroportuario Del Centro Notre SA hisseleri aynı zamanda ADR olarak, Nasdaq borsasında, OMAB adı ile işlem görmeye başladı. Bu hisse satışı, hükümet tarafından gerçekleştirilen benzeri işlemlerin üçüncüsüdür; birincisi 2000 senesinde Grupo Aeroportuario del Sureste tarafından yapılan arz ve ikincisi de bu sene Ocak ayında Grupo Aeroportuario del Pacifico SA tarafından gerçekleştirilen arzdır. OMA, Monterrey ve Acapulco da dahil olmak üzere ülkenin orta ve kuzey kesimlerinde faaliyet göstermektedir.
Türkiye'de de gelişiyor Türkiye'de de son dönemde başta Atatürk havalimanı olmak üzere Antalya ve Ankara gibi büyük ve işlek havalimanlarının işletmeciliği özel sektöre ait. Bir dönem devletin tekelinde olan bu iş kolunun özel sektöre geçmesiyle elde edilen ivme, özellikle bir turizm ülkesi olan Türkiye için göz görülür bir şekilde artıyor. Özel havayolu şirketlerinin de devreye girmesiyle, artan yolcu adetleri de göz önüne alındığında, özel havalimanı işletmeciliğinin önümüzdeki dönemde gideceği daha çok yol bulunuyor. Mexico City'deki Banif Investments'dan analist Luis Antonio de Leon, havalimanı gruplarının, Meksika'da hava seyahatlerinin artmasından istifade ettiğini belirtmektedir. Bir AmericanExpress çalışmasına göre, iç hatlardaki düşük fiyatlı firmalar hizmetlerini arttırdıkça, iç hatlar bilet ücretlerinin 2007'de yüzde 5 ila 9 oranında düşmesi beklenmektedir. Hisseler satılmadan önce, de Leon "Büyüme, muazzam olmamakla beraber, istikrarlıdır; marjlar son derece iyidir ve bu firmaların karşı karşıya kaldığı herhangi bir rekabet de yoktur'' demiştir. "Bu nedenle bu sektörü çok seviyorum.''
|