SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
  » Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
31 Mart 2004 tarihli Annan Planı'nın metni
Kıbrıs'ta yeni şartların oluşumu
Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin AB'ye katılım şartlarına içeren taslak
BM Güvenlik Konseyine sunulacak konular
Nisan 2004'te alınacak önlemler

Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin AB'ye katılım şartlarına içeren taslak

Birleşik Kıbrıs'ın Avrupa Birliği'ne katılımı ile ilgili Avrupa Birliği Konseyi tarafından uygulanacak koşulları içerir.

2003 Katılım Anlaşmasının 10 sayılı Protokolünü ve bundan dolayı özel olarak Madde 4'ü göz önünde bulundurarak, Komisyondan gelecek önerileri göz önünde bulundurarak,
i. Kıbrıslı Rum ve Kıbrıslı Türklerin 24 Nisan 2004 tarihinde onaylayacakları Kuruluş Antlaşmasını dikkate alarak,
ii. Garanti ve İttifak Antlaşmalarını, bu antlaşmaların Ek Protokolünü ve Kuruluş Antlaşmasını dikkate alarak,
iii. Kıbrıs'ın askerden arındırılacağını akılda tutarak ve bu durumu saygıyla karşılayarak,
iv. Katılım Anlaşmasının Kuruluş Antlaşmasının uygulanmasını önlemeyeceğini ve Katılım Anlaşması şartlarının Avrupa Birliği'nin ilkeleriyle uyumlu olduğunu göz önünde bulundurarak,
v. Avrupa'nın misyonunun, özgürlük, demokrasi, insan haklarına ve temel hak ve özgürlüklere ve hukuka saygı ilkeleri, yani üye devletlerin ortaklaşa paylaştığı ve Kıbrıs'ta yeni bir başlangıcı getiren ve Kıbrıs'ın Avrupa Birliği'ne barışçıl bir biçimde entegre olmasını sağlayan Kuruluş Antlaşmasında ifadesini bulan ilkeler üzerine kurulmuş olarak devletlerin ve yurttaşların barış içinde bir arada yaşaması olduğunu akılda tutarak,
vi. Kıbrıs Rumları ile Kıbrıs Türklerinin siyasi eşitliğinin, iki kurucu devletin eşit statülere sahip olduğunun ve Kuruluş Antlaşmasının oluşturduğu şartlarda tek taraflı olarak yapılacak herhangi bir değişikliğin Avrupa Birliği Anlaşmasının 6(1) sayılı maddesinde belirtilen şartlarla yasaklandığının altını çizerek,
vii. Kıbrıs'ın özgül bir ulusal kimliğe sahip olduğunun ve Kıbrıs Rumlarıyla Kıbrıs Türklerinin arasındaki dengenin sağlanması gerektiğinin, Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin İki bölgeli yapısının ve Kıbrıslı yurttaşların olduğu kadar Yunanistan ve Türkiye yurttaşlarının da ikamet hakkı üzerinde belirli ihtiyat tedbirleri ve geçici kısıtlamalar getirilmesini gerektiren, kurucu devletlerin ayırt edici kimliğinin ve bütünlüğünün farkına vararak,
viii. Kuruluş Anlaşmasının temel maddelerinin Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin Avrupa Birliğinin de saygı göstereceği ulusal kimliğinin parçasını oluşturacağını,
ix. Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti'nin, Avrupa Birliği üyeliğinden kaynaklanan yükümlülükleri yerine getirebilmesi için, Katılım Anlaşması ve bu Anlaşmanın açıklamalarına uygun olarak genel ya da özel gerekli tüm önlemleri alacağını akılda tutarak,
x. Avrupa Birliği'ne katılımın Kıbrıs Rumlarıyla Kıbrıs Türklerine benzer ayrıcalıklar sağlayacağının ve ekonomik eşitsizlikleri azaltmak için gelişmeyi teşvik edeceğinin altını çizerek,
xi. 12 Aralık 2003 tarihli Brüksel Avrupa Konseyinin Başkanlık hükümleri uyarınca Avrupa Birliğinin Kıbrıs'ın kuzey bölümünün gelişimine mali yardım sağlamaya hazır olduğunu unutmayarak,
xii. Kurucu Türk devletiyle Avrupa Birliği'ne üye devletler ile iki kurucu devlet arasındaki ekonomik eşitsizliklerin, ani fiyat artışlarını ve büyük ölçekli toprak almaları önlemek için Kıbrıs Türk kurucu devletinde mülkiyetin edinilmesi için ruhsat uygulamalarını gerektirdiğine ikna olarak,
xiii. Kıbrıs Türk kurucu devletindeki ekonomik durumun belirli ekonomik sektörleri korumaya yönelik olarak sınırlı bir süre için özel ihtiyat tedbirlerini gerektirdiğine ayrıca ikna olarak,
xiv. Kıbrıs Rumlarının Yunanistan'la ve Kıbrıs Türklerinin Türkiye'yle aralarındaki özel ilişkiler ve güçlü bağları göz önünde bulundurarak, xv. Kıbrıs'ın, Avrupa Birliği'ne üye devlet olarak, Türkiye ile 1963 Avrupa Topluluğu arasındaki İttifak Anlaşmasından, Anlaşmanın Ek Protokolü'nden ve Türkiye ile Avrupa Birliği arasında Gümrük Birliğinin kurulması kararı da dahil olmak üzere ve bu suretle bunun sağlandığı alanlarda Avrupa Birliği'nin Türkiye'ye gösterdiği davranışlarla uyumlu
bir biçimde, İttifak organlarının aldığı kararlardan kaynaklanan yükümlülükleri yerine getireceğini akılda tutarak,
xvi. Kıbrıs'ın Avrupa Birliği üyeliğiyle birlikte, Rum ve Türk yurttaşlarına mümkün olduğu kadar Kıbrıs ile ilgili olarak benzer hakların verilmesini dileyerek,
xvii. Kuruluş Antlaşmasının, Rum ve Türk yurttaşlarına Kıbrıs'a eşit giriş ve ikamet hakları verdiğini göz önünde bulundurarak. Bu ilkenin uygulanması Kıbrıs durumunda Topluluk hukukunun etkisini kaybetmesini gerektirir. Bununla birlikte, kısıtlandırılmamış göç, Kıbrıs'taki nüfusun iç dengesinin sağlanması için, Rum ya da Türk yurttaşlarına sağlanamaz.
xviii. Türkçe'nin mümkün olan en erken zamanda Avrupa Birliği'nin resmi ve konuşulan dili haline gelebilmesi için gerekli tüm hazırlıkların biran önce başlaması gerektiğinin altını çizerek

KATILIM ŞARTLARINA UYUM SENEDİNİ KABUL ETMİŞTİR
Madde 1 Mülkiyet
1. Topluluk hukukunun varolan hükümlerine bakılmaksızın, Kıbrıs Türk kurucu devletinde en az üç yıl boyunca devamlı olarak ikamet etmemiş olan doğal kişilerin ve tüzel kişilerin söz konusu kurucu devletin yetkili makamından izin almadan Kıbrıs Türk kurucu devletinde taşınmaz mülk satın alma hakkı üzerinde ayrımcı olmayan bir düzlemde uygulanan kısıtlamaların uygulanmasının, on beş sene boyunca ya da daha önce gerçekleşmesi durumunda, kişi başına düşen gayri safi milli hasıla Kıbrıs Rum devletindeki kişi başına düşen gayri safi milli hasılanın %85'ine ulaşmadığı sürece önüne geçilmeyecektir.
2. Kıbrıs Türk kurucu devletinin yetkili makamları tarafından uygulanan taşınmaz mülk edinilmesi için ruhsatlandırma prosedürleri yayımlanmış, nesnel, kalıcı ve şeffaf kriterlere bağlı olacaktır ve ayrımcı olmayan bir düzlemde uygulanacaktır.
3. Komisyon, 1-2 paragraflarının hükümlerinin uygulanışına dair Avrupa Parlamentosu'na ve Konseyi'ne her beş yılda bir bilgi verecektir. Komisyon, bilgi verme esnasında Kıbrıs'ta varolan siyasi, ekonomik ve toplumsal koşullar buna izin veriyorsa Kıbrıs Türk kurucu devletine kısıtlamaları toptan ya da kısmi olarak kaldırmasını tavsiye edebilir.

Madde 2 Kıbrıs yurttaşlarının ikameti
1. Topluluk hukukunun varolan hükümlerine bakılmaksızın, Kıbrıslı bir yurttaşın kurucu devletin iç yurttaş statüsüne sahip olmayan bir kurucu devlette ikamet etme hakkı üzerinde ayrımcı olmayan bir düzlemde uygulanan kısıtlamaların uygulanmasının önüne geçilmeyecektir.
a. Bu Anlaşma'nın yürürlüğe girmesini müteakip ilk altı sene içerisinde moratoryum biçiminde,
b. bir belediyedeki ya da köydeki toplam nüfusun söz konusu türde ikamet edenlerinin oranı, bu Anlaşma'nın yürürlüğe girmesini müteakip 6. ile 9. yıllar arasında %6'ya ve 10. ile 14. yıllar arasında %12'ye ulaşırsa,
c. eğer bir kurucu devletin toplam nüfusunun söz konusu türde ikamet edenlerinin oranı Bu Anlaşma'nın yürürlüğe girmesini müteakip 19 seneye kadar olan bir dönemde ya da Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne katılmasına kadar %18'e ulaşmışsa.
2. Bu tarihten sonra, kurucu devletlerden biri, kendi kimliğini korumaya yönelik bir bakışla, daimi Kıbrıslıların en az üçte ikisinin anadilleri esasen değiştirilmemiş olarak resmi dili konuşmalarını sağlamak için ihtiyat tedbirleri alabilir.

Madde 3 Yunan ve Türk yurttaşlarının ikameti
1. Topluluk hukukunun varolan hükümlerine bakılmaksızın, aşağıdakiler üzerinde ayrımcı olmayan bir düzlemde kısıtlamaların uygulanmasının:
a. Rum yurttaşlarının Kıbrıs'ta ikamet etme hakkı, eğer yerleşik Rum yurttaşlarının sayısı Kıbrıs Rum kurucu devletinin iç kurucu devlet yurttaşlık statüsüne sahip olan ve çifte vatandaş olmayan Kıbrıslı yurttaşların sayısının %5'ine ulaşmışsa;
b. Türk yurttaşlarının Kıbrıs'ta ikamet etme hakkı, eğer yerleşik Türk yurttaşlarının sayısı Kıbrıs Türk kurucu devletinin iç kurucu devlet yurttaşlık statüsüne sahip olan ve çifte vatandaş olmayan Kıbrıslı yurttaşların sayısının %5'ine ulaşmışsa;
Bu Anlaşma'nın yürürlüğe girmesini müteakip 19 seneye kadar olan bir dönemde ya da Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne katılmasına kadar önüne geçilmeyecektir.
2. Bu tarihten sonra, Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti, Yunanca ya da Türkçe'yi anadilleri olarak konuşan daimi Kıbrıslıların arasındaki demografik oranın aslen değiştirilmemesini sağlamak için, Komisyona danışarak ihtiyat önlemleri alabilir.

Madde 4 İhtiyat önlemleri
1. Katılım Anlaşması'nın 37. ve 38. maddelerine halel gelmeksizin, eğer bu Anlaşmanın yürürlüğe girmesini müteakip altı yıllık dönemde Avrupa Birliği'nin iç pazar hareketleri ciddi ve herhangi bir ekonomik sektörde devam etme ihtimali taşıyan ya da Kıbrıs Türk kurucu devletinin ekonomik durumunda ciddi bir bozulmayı beraberinde getirebilecek zorluklara yol açarsa ya da yol açma tehlikesi oluşturursa, Kıbrıs yetkili makamları üç aylık bir süre için geçerli olabilecek ihtiyat önlemleri alabilirler. Söz konusu bu önlemler, nispi olacaklardır ve ticaret üzerinde gizli kısıtlamalar içermeyeceklerdir ve ilgili tüm tarafların çıkarlarını göz önünde bulundurmak suretiyle hayata geçirileceklerdir.
2. Talep edilmesi durumunda, Komisyon bu önlemlerin tümünü ya da bir bölümünü sürdürebilir ya da 1. paragrafta belirtilen altı yıllık dönem içerisinde başvuru zamanını belirleyecek olan farklı önlemleri alabilir.

Madde 5 Rum ve Türk yurttaşlarının eşit hakları
Madde 1-3 altında uygulanan kısıtlamalara ve diğer üye devletlerdeki Türk yurttaşlarının giriş yapma ve ikamet etme haklarına ilişkin kurallara halel gelmeksizin Kıbrıs, Türk yurttaşlarına, giriş yapma ve ikamet etme haklarına ilişkin Rum yurttaşlarla eşit muamele sağlama yetkisine sahiptir. Türk yurttaşlarının söz konusu giriş yapma ve ikamet etme haklarının uygulanma kuralları, yukarıdaki ilkeler ve Kıbrıs Schengen bölgesine katılımıyla altı ay içerisinde Avrupa Topluluğu ile Türkiye arasında müzakere edilecektir.

Madde 6 Avrupa'nın Güvenlik ve Savunma Politikası
Kıbrıs'ın Avrupa'nın Güvenlik ve Savunma politikasına katılması Kuruluş Anlaşmasının hükümlerine ve Garanti ve İttifak Antlaşmalarının ve bu Anlaşmaların Ek Protokollerinin hükümlerine bütünüyle uyacaktır ve hiçbir durumda bu hükümleri ihlal etmeyecektir.

Madde 7 Avrupa Parlamentosu'nda Temsiliyet
Her bir kurucu devlete Avrupa Parlamentosu'nda Kıbrıs'a ayrılan koltuklardan üçte birinden daha az verilmediği takdirde Kıbrıs, Avrupa Parlamentosu'nda nispi temsiliyete göre temsil edilecektir.

Madde 8 Türkçe'nin Avrupa Birliği'nin resmi dili olması

1. Türkçe, Avrupa Birliği kurumlarının resmi ve konuşulan dillerinden birisi olacaktır.
2. Konsey, gerekli personelin ve teknik gerekliliklerin yerine getirilmesinin ardından paragraf 1'in etkin bir biçimde uygulanmasına karar verecektir. Bu kararı önceleyen süreçte, Türk dili Avrupa Konseyi'nde ve Konsey toplantılarında kullanılabilir.
3. Paragraf 1'in uygulanmasının ve Konsey, Komisyon ya da Avrupa Merkez Bankası tarafından düzenlenmesinin öncesinde benimsenen, Kurumların ve Avrupa Merkez Bankasının anlaşmalarının Türkçe hazırlanmış metinleri, o tarihten sonra metinlerin diğer resmi dillerde düzenlenmesiyle aynı şartlarda asıl metin olacaktır. Avrupa Birliği'nin Resmi Gazetesi'nde,
eğer diğer resmi diller de burada yayımlanmışsa, yayımlanacaktırlar.

Madde 9 Yürürlüğe Girme
Bu Anlaşma Avrupa Birliği'nin Resmi Gazetesi'nde yayımlanacaktır ve aynı gün yürürlüğe girecektir.




Kıbrıs Dosyası, Annan Planı
Annan Planı tam 9 bin sayfadan oluşuyor. Federal ve uluslararası anlaşmalardan oluşuyor ve herkesi...
7. Gözden Geçirme tamamlandı
Uluslararası Para Fonu (IMF) ile yürütülmekte olan Stand-By Düzenlemesi'nin 7. Gözden Geçirmesi, IMF İcra...
1 Milyon TL = 1 Yeni Türk Lirası
Yıllardır ekonominin gündeminde olan Türk Lirası'ndan altı sıfır atılmasını öngören yasa, Cumhurbaşkanlığı...
Basın Kanunu Tasarısı Adalet Komisyonunda
Yeni basın kanunu tasarısı 2 Nisan 2004 tarihinde TBMM Adalet Komisyonu'na sunuldu. Tasarıda günümüzün...
Çin Ekonomisi
Ekonomi çok büyük bir hızla büyüyor Çin'de. Halkın refahı da her geçen gün artıyor. Türkiye'de 30 sektör...
Sakıp Ağa'yı kaybettik
Ekonomi dünyasının ışığı, iş dünyasının renkli siması, değerli işadamı, sanayici Sakıp Sabancı'yı 10 Nisan...
Bir Anadolu Rock Operası Olarak Safinaz
Yıl 1978. Cem Karaca Safinaz'ı kaydetti. Uzunçaların bir yüzü Safinaz diğer yüzü Kara ve Şeyh Bedrettin...
Elektronik İmza
Elektronik imza yasa tasarısı Meclis’ten geçti. Elle atılan imzayla aynı hukuki sonucu doğuracak güvenli...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.