Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 10 Ekim 2007, Çarşamba
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Senaryo dizileri vezir de ediyor, rezil de. Reytingi yüksek dizilerin senaryo ekiplerinin haftalık kazancı 30 bin YTL'ye ulaşıyor. Parayı "ekipbaşı" denilen lider yazar alıyor. Ekipbaşı bu parayı kıdeme göre senaristlere bölüştürüyor
Yapımcı, inandığı bir dizi projesini, projeye uygun olacağını düşündüğü kanalın yöneticisine sunuyor. Peki, gün geçtikçe sayısı artan yapım şirketlerine gelen yüzlerce proje, nasıl elenip yapım şirketince kabul ediliyor ve kanallara ulaşıyor? Medyapım'ın sahibi Fatih Aksoy, bir projenin ön değerlendirmesi hakkında bilgi verirken, öncelikle senaryonun özgünlüğüne ve senaryoda zekâ olup olmadığına baktıklarını belirtiyor. "Daha önce yurtdışında yapılmışsa başarı yakalayıp yakalamadığına bakıyorum. İkinci aşamada ise nasıl anlatıldığına bakılır." Reytingi yüksek diziler, senaristlerine haftada 30 bin YTL kazandırabiliyor.

STOKTA ÇOK DİZİ VAR
Uzun süre yayında kalabilen başarılı dizilerden Sıla'nın yapımcısı FM Yapım'ın sahibi Faruk Bayhan, televizyonların genel müdürlerinin onayladıkları projeleri kanalın icra müdürlerine sunduklarını, icra kurulunun da dizinin yayınlanıp yayınlanmayacağına karar verdiğini belirtiyor. Bayhan, yeni sezona da Sır Gibi ve Komiser Nevzat gibi iddialı dizilerle başlayan FM Yapım'ın stokta da çok sayıda dizisi olduğunu ekliyor: "Hangi dizinin ne zaman tutacağı belli olmadığı gibi, tutmaması kalitesiz olduğu anlamına da gelmez." Yağmur Ajans'ın sahibi Osman Yağmurdereli, Murphy Kanunlarını işyerinde uygulayan patronlardan. Gülerek anlatıyor: "Bizim firmamız çok demokratiktir. 30 kişi çalışır. Herkesin fikri alınır. Patron ne derse o olur." Dizinin hikâyesini seçme görevi de Yağmurdereli'nin. Kanala beğendirme ve kastı oluşturmanın da çok zor olduğunu belirtiyor. Vekil olduğu için Meclis'te de yayıncılık ve yapımcılığın teşvik edilmesi, temiz ekran ve sektörel sorunların çözümü adına çalışmalara başladığını belirtiyor: "1. TV Şurası yapılmalı. Yapımcı, yönetmen, oyuncular, kanal patron temsilcileri, program müdürleri, magazin ve spor programı yapımcıları toplansın. Ne yapıyoruz, nereye gidiyoruz, konuşmak lazım. Şimdi herkes kazanıyor ama deniz kuruyunca kimse kazanamayacak."


SENARYO PARASI 'EKİPBAŞI'NA

En az 7 bin en, çok 60 bin YTL

Başarılı dizilerin sırrı, senaristin seçiminde yatıyor. Senaryo grupları üç veya beş kişilik ekiplerden oluşuyor. İyi bir ekip 30 bin YTL'ye kadar haftalık ücret alabiliyor. Reytingi düşük dizilerde bu rakam 5 bin YTL'ye iniyor.

Ekipbaşlarının dediği oluyor
Para "ekipbaşı" olarak adlandırılan lider yazara veriliyor. Muharrem Buhara, Gani Müjde gibi "ekipbaşları" parayı kıdemlerine göre senaristlere paylaştırıyor.

Nasıl senarist olunur?
Senaryo yazarlığına adım ekip asistanlığından geçiyor. "Ekip asistanları" olarak tanınan gençler senaryoyla ilgili araştırmaları üstleniyor. Örneğin, bir hastane sahnesi çekilecekse, ekip asistanları farklı hastanelerde saha araştırması yapıyor. Ekip asistanlarının haftalık kazancı 250 YTL ile bin YTL arasında değişiyor.

***

ERKEK, BABA VE EVİN REİSİ
GENÇ
babalar daha çok evlilik sorunlarıyla boğuşur. Belli bir yaşın üstündekiler çocuklarının sorunları yüzünden sık sık kalp krizi riski atlatır. Süper Baba Fiko (Şevket Altuğ), Avrupa Yakası'nın cefakâr babası Tahsin Bey (Gazanfer Özcan), Çocuklar Duymasın'ın da Haluk (Tamer Karadağlı) ya da Kurtlar Vadisi'nin müezzini, Polat Alemdar'ın üvey babası Ömer Baba (Emin Olcay) gibi...