ÖTV'yi indirin, Türk halkı yepyeni taksilere binsin
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu hükümetten müjde bekliyor: ÖTV'yi bir kereye mahsus indirin, yerli şirketlerin ürettiği AB standartlarındaki özel taksileri Türkiye'ye yayalım.
Son günlerde İstanbul başta olmak üzere Türkiye'deki taksiciler arasında müthiş bir hareketlilik yaşanıyor. Avrupa Birliği (AB) standartlarında taksiler için düğmeye basan İstanbul Belediyesi, eskiyen otomobillerin yenilenmesi için çalışma başlattı. Şirketler belirlenen standartlarda özel modeller üretirken, taksiciler de aday araçları incelemeye başladı. Ulaşımın tüm dünyada vazgeçilmez unsuru olan taksilerin değişmesi konusunda istekli olan Türkiye Şöförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF), belediyenin başlattığı çalışmaya destek verirken, otomobillerin yenilenmesi için şirketlerden ve hükümetten destek istedi. TŞOF Başkanı Derviş Günday da hükümetten Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve KDV muafiyeti talep etti. Çünkü bu sayede anahtar teslimi 32.7bin YTL'lik bir otomobilin fiyatı ÖTV'siz haliyle 27.2 bin YTL'ye düşmüş olacak.
GÜVENLİK ÖN PLANDA TUTULDU AB müzakereleri öncesinde en çok sorulan "Taksiler değişecek mi?" sorusu şimdi gerçeğe dönüşecek. Türkiye'deki taksilerin yenilenmesi için start verildi. Türkiye çapında yaklaşık 90 bin taksinin değiştirilmesi gündemde. Hedef müşterilerin daha konforlu seyahat etmesini ve şoförlerin korunmasını sağlamak. 10 yılda 78 taksicinin öldürüldüğünü ve yüzlercesinin saldırıya uğradığını da hatırlatalım. Peki yeni tip taksilerde ne tür özellikler olacak? Araçlarda tüketiciye daha fazla konfor sunulması amaçlanırken, şoförün de can güvenliği ön planda tutulacak. Bunun için birkomisyon kuran İstanbul Belediyesi, otomotiv şirketlerinden belirli standartlarda prototipler istedi. İngiltere örneği gibi şoför koruma kabini, klima, dizel motor, 5 kişilik geniş iç mekan, özel aktif ve pasif güvenlik donanımları şirketlerden istenen özelliklerden sadece birkaçı. Bunun üzerine harekete geçen otomotivciler, AB standartlarında özel taksilerin prototipini üretti. Şimdi taksiciler bu araçları inceleyip, beğendikleri özellikleri veya istedikleri donanımlar için anket dolduruyor. Model tercihi ise şoförlerin olacak. Ancak verilecek fiyat ve kredi koşullarının alım kararını belirleyeceği belirtiliyor. Aldığımız bilgilere göre, şu ana kadar Ford Transit Connect, Fiat Doblo, Renault Kangoo, Clio Symbol, Megane IISedan, Hyundai Accent ve Peugeot da Partner modelinin istenen standartlara uyan prototiplerini üretti ve taksicilerin beğenisine sundu. Ancak şoförlerin en büyük sorunu yaklaşık 32 bin YTL'ye ulaşan fiyatlar. Şehiriçi yolcu taşımacılığı sektöründe kamu hizmeti yapan yaklaşık 90 bin taksinin ekonomik ömürlerinin sınırında olduğunu belirten Günday, KDV ve ÖTV indiriminde ısrarlı olduklarını vurguladı ve ekledi: "Projemize taksici esnafımızın ilgisini artırabilmek için aracın maliyetini artıran KDV ve ÖTV oranlarının bir defaya mahsus Maliye Bakanlığı tarafından sıfırlanması veya sembolik hale getirilmesi gerekiyor. Eğer KDV ve ÖTV konusundaki sıkıntı ortadan hemen kalkarsa taksilerin yenilenmemesi içinhiçbir sebep yok. Maliye konuyla ilgili çalışmalarını açıklarsa bu proje hemen hayata geçer."
1 MİLYON KİŞİ EKMEK YİYOR Tabii taksicilerin derdi sadece 7.5 milyar liralık ÖTV oranı ile sınırlı değil. Şoförler bir anda bu kadar büyük meblağları karşılayamayacaklarını belirterek, uzun vadeli kredi fırsatı tanınmasını da istedi. Bankalarla görüşme halinde olduklarını kaydeden Günday da, "Türkiye'de bu meslekten 1 milyon kişi ekmek yiyor. Taksi otomobilini yenilemek isteyen taksici esnafımıza 24-36 ay ve gerektiğinde 64 ay gibi uzun vadeli ve düşük faizli kredi teminiyle ilgili olarak bazı bankalarımızla anlaşmaya varılmak üzere" dedi.