Sigorta şirketleri kaskoda primleri otomobil modellerinin kaza istatistiklerine göre belirliyor. Otomotiv şirketleri ise kasko priminin otomobil sahibinin siciline göre belirlenmesi gerektiğini söylüyor.
2005 yılında kaskodan 207 milyon YTL zarar eden sigorta şirketleri, primleri otomobil modelinin her an güncellenen kazahasar istatistiklerine göre belirliyor. Sigortam. net Pazarlama Koordinatörü Özgür Zeybek, kaskoda primlerin yükselmesini her şirketin kendini korumaya yönelik aldığı önlemlere bağlayarak, "Her şirketin kendi veritabanı var. Belirli bir otomobil modelinin güncellenen kaza ve hasar istatistiklerine göre primi günlük ve hatta anlık belirliyorlar" dedi. Belirli bir modelin hangi yaş grubu tarafından kullanıldığının primin belirlenmesinde önemli bir rol oynadığını belirten Zeybek, genç arabalarını kullananlara yüksek prim modelinde tüketicinin yaş indirimi, meslek indirimi gibi yöntemlerle korunduğunu söyledi. "Zaten hasarsızlık indirimiyle de tüketici korunuyor" diye konuşan Zeybek, şirketlerin bireyi tanımasının mümkün olmayacağına, dolayısıyla genel istatistiklere bakılarak karar verildiğine işaret etti.
SÜRÜCÜ CEZALANDIRILMALI Öte yandan, sigortacıların primleri otomobil modelini kullanan yaş grubuna göre belirlemesi otomotivcilerden tepki topladı. Yüksek kasko bedeli alındığı belirtilen Peugeot Ford otomobillerinin temsilcileri, kaskoda ilgili modelleri alanın değil kaza yapan sürücünün cezalandırılmasının daha adil bir yöntem olacağını belirtiyorlar. 206 gibi Türkiye'de büyük ilgi gören modelleri bulunan Peugeot'nun Pazarlama Direktörü DominiqueHanotaux, sigortacılıkta böyle bir uygulamayı gerek bir otomotiv firması olarak, gerekse ferdi tüketiciler olarak adil bulmadıklarını açıkladı. Sürücünün sahip olduğu ehliyetin kaza geçmişi araştırılarak fazla primle aracın değil, sürücünün cezalandırılmasının akılcı çözüm olduğunu kaydeden Hanotaux, şöyle devam etti: "Peugeot olarak bütün ürettiğimiz araçlarda "tamir edilebilirlik" açısından sigorta unsurunu göz önünde bulunduruyoruz. Bu özellikle, aracın kaza sırasında şasisinin zarar görmemesi için enerjiyi kontrollü olarak sönümleyen katlanabilir bölgelerle sağlanmaktadır. Ayrıca, süper kilitleme sistemi ve elektro immobilizer sistemleri üst segmenti araçlarında olduğu gibi tüm B segmenti Peugeot araçlarında da mevcut."
***
Trafik Sigortası Bilgi Merkezi (TRAMER) verilerine göre sigortacıların belalısı iller arasında Güneydoğu ve Doğu Anadolu Bölgesi ilk sıralarda yer alıyor. Ancak en önemli il İstanbul. Türkiye genelinde alınan primin yüzde 88'ini hasar olarak ödeyen sigortacılar konu bu iller olunca ciddi zarar ediyorlar. Verilere göre Ağrı'da 100 YTL'lik prim karşılığı 248.46 YTL hasar ödemek zorunda kalınırken 2 milyon 305 bin aracın sigortalı olduğu İstanbul'da hasar prim oranı yüzde 113.84 olarak hesaplandı.