YAZARLAR
Hamur karışımının yanı sıra elbette taban deseni de önemli bir husus. Kış lastiklerinin taban doluluk oranı, yaz lastiklerinden daha düşüktür. Yani kış lastiklerinin tabanında daha fazla kanal ya da kanalcık vardır ve dolayısıyla zemindeki suyu tahliye etmesi daha kolaydır. Bu da yağmurlu günlerde yol üzerinde biriken suyun daha çabuk tahliye edilerek aquaplaning yani suda kızaklamanın daha geç başlaması avantajı sağlar. Soğuk havada esnek kalabilen bloklar ve bu bloklardaki kanalcıklar karlı zeminde ilerlemeyi kolaylaştırır. Temelde kış lastiğinin yaptığı iş, taban desenindeki kanallara dolan karı dışarı atmaktır. Böylece her dönüşte temizlenmiş kanallar ve kanalcıklar, yere tutunabilmeyi sağlar. Yaz lastiklerinin blokları daha ilk dönüşlerde karla dolar ve kendini temizleyemez. Bu yüzden de yaz lastikleriyle karlı zeminde ilerlemek pek mümkün değildir.
Çoğu sürücünün kafasını meşgul eden sorulardan biri: yanağında M+S yazan ve dört mevsim lastiği olarak adlandırılan lastikler kış lastiği mi değil mi? M+S, çamur (Mud) ve kar (Snow) anlamına gelse de binek otomobiller ve hafif ticari araçlar için kış lastiği anlamına gelmez. Yapılan testlerde bu lastiklerin fren mesafelerinin yazın yaz lastiklerinden kışınsa kış lastiklerinden daha uzun olduğu ortaya çıkıyor. Kış lastiklerinin yanağında bir dağ içinde kar tanesi logosu bulunur ve otomobil sahiplerinin mutlaka bu işarete sahip kış lastiklerini satın alması gerekiyor.
Sık rastlanan hatalardan biri sadece çekiş tekerleklerine kış lastiği takılması. Mutlaka otomobilinizin dört tekerleğine de kış lastiği takmanız gerekiyor. Otomobil üreticisinin tavsiyesi dışında ölçüler riske girmenize sebep olur. Farklı desenlere sahip lastiklerse ön ve arka aksın aynı zeminde farklı tepkiler vermesine sebep olup aracın dengesini bozabilir. Diş derinliği 4 mm altına düşen kış lastiklerinin performansı ciddi şekilde düşerken, farklı tekerleklerde farklı diş derinliğinde kış lastikleri kullanılması da sürüş güvenliğini riske atar. Araç sahipleri kış lastiklerini genellikle 4 adet alır ama yedek lastiği düşünmez. Halbuki karlı bir ortamda lastik patlarsa, yedek lastik de yaz lastiğiyse sürüş güvenliği yine tehdit altında olur. Bu nedenle kışın yedek lastiğinizi de kış lastiği olarak tercih etmeniz yararınıza olacaktır.
Kış lastikleri olmasına karşın araçta mutlaka zincir bulundurmak zorunda olduğunuzu unutmayın. Tamamen buzlu zeminlerde kış lastikleri de ilerlemenizi sağlayamayabilir.
Kış lastiği için zaman geldi ve Mart ayı sonuna kadar da sizi yola yaz lastiklerinden daha güvenli şekilde yola bağlayacağından emin olabilirsiniz. Tabii şunu da unutmamak gerekiyor; hava sıcaklığının 10C derece ve üstüne çıktığı dönemlerde kış lastiklerinin fazlaca ısınıp tutunma performansını kaybedeceğini ve fren mesafesinin uzayacağın aklınızdan çıkarmayın, aman dikkat!