Hükümet THY fırsatını kaçırıyor...
THY'nin hisselerinin bir kısmı halka arz edildiği zaman THY parlayacak, güçlenecek mi? Kimse kendisini kandırmasın. Bu halka arz THY'ye zerre kadar yaramıyor. Çünkü hisseler satılacak, halk THY'ye ortak olacak ama elde edilen 220-250 milyon dolar civarındaki kaynak Hazine'nin dipsiz kuyularına atılacak. Halbuki halka arz ile elde edilecek para, THY'nin kasalarına (özsermaye olarak) konulabilmeli. THY'nin yüzde 98.2'si Özelleştirme İdaresi'nin elinde. İzlenecek yol da çok basit. İdare, THY'nin ödenmiş sermayesini 175 trilyon liradan, 250 trilyona çıkarır. Ancak ortak olarak sermaye artışına katılmaz (rüçhan hakkını kullanmaz) ve bu hisseler primli şekilde (bin liralık nominal değerdeki hisse, örneğin 10 bin veya farklı bir fiyat ile ) halka arz edilir. Bu sayede THY'nin kasasına 500 ile 600 trilyon lira arasında bir kaynak girer. (Bunun 50 trilyonu sermayeye eklenir, geri kalan miktar öz sermayeye, emisyon primi olarak konur.) Özelleştirme İdaresi'nin elindeki THY payı da yüzde 68.9'a geriler. Bu yöntem ile THY, uçak alımları için Hazine'ye yük olmayacak yeterli bir mali güce kavuşur. Şirketin piyasa değeri (şu anda 1.2 milyar dolar) 2 milyar dolarların çok üzerine çıkar. Özeleştirme İdaresi'nin elinde kalan hisselerin parasal değeri artar. Herşeyden evvel borsa güçlenir. Bu yöntemi ben uydurmadım. Özel sektör firmaları böyle halka açılıyor. Efes Londra'da hisselerini böyle sattı. Desa, İnfo, Burçelik, İndeks, Denizbank ve daha nice şirket halka böyle açıldı. Hükümet, "3 kuruş özelleştirme geliri elde edeceğim" diye, bu tarihi fırsatı kaçırmamalı. Basiretli bir tüccar gibi bölgesel bir dev olan milli havayolunu güçlendirmeli.
|