kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Denizde can telaşı

Tren kazası epeyce gerilerde kaldı. Toplumun her kesimi bu kazada kendine uygun bir cephe bulup yorumlar yaptı, ahkamlar kesti. Ve Türkiye'ye yakışan bir şekilde defter kapandı gibi görünüyor. Fakat, ulaşım sektörümüzün bu derece ilerlemesi, gün geçtikce ivme kazanmasına rağmen mevzuatlarda sistem güvenliği adına yapılan hiçbir şey yok. Örneğini aşağıda vereceğiz ve siz de soracaksınız; Bu gemileri kim denetliyor? Ya da denetliyor mu?
Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) bünyesinde faaliyet gösteren Şehirhatları İşletmesi Müdürlüğü'nün Boğazlar ve Marmara Denizi'nde sefer yapan gemilerinde (vapur ve arabalı) kullanılan can yelekleri standartlara uygun mu? Bu gemilerle seyahat eden İstanbul halkının can güvenliği var mı?
Eminönü'den Kadıköy'e hareket eden, yaz aylarında 2.100, kışın 1.600 yolcu taşıma kapasiteli M/S Prof. Dr. Aykut Barka Vapuru'nun bir deniz kazası yaşanması durumunda nasıl bir felaket tablosu ortaya çıkabilir? Standartlara uymayan can yelekleri sebebiyle, dünyaya maskara olacak bir gürültü çıkartır, bu kaza.
Çünkü, TDİ gemilerindeki can yeleklerinin kaldırma kuvvetleri yetersiz. Dış yüzeydeki pamuklu kumaş, içindeki malzeme tam bir evlere şenlik havasında adeta iş olsun diye koyulmuş gibi. Denizcilik sektöründe anayasa gibi kabul edilen Uluslararası Denizde Can Emniyeti Sözleşmesine (SOLAS- Safety Of Life At Sea) göre, TDİ'nin gemilerindekiler kesinlikle can yeleği değil.
Can yeleklerinin seyir bölgesine göre 100 veya 150 Newton kaldırma kuvvetine sahip olması gerekir. Ayrıca bir çok özelliğinin yanı sıra -30 ile 65 arasındaki sıcaklık testi, batma testi, yanmazlık testi, ağırlık testi, omuz bölümüne bağlı ağırlık testi ve suda performans testi gibi bir çok uygulamalardan geçmesi icap eder.
Bu uygulamalar, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO- International Maritime Organization) tarafından 1 Mayıs 1992 yılında kesin kararla yürürlüğe sokuldu. Üye devletlerin bu kesin karara uyması istendi. Bize gönderilen karar PTT'de kaybolmuş olmalı.
Acaba, strafor türü dolgu maddesinden, pamuk bezden imal edilmiş ve sadece TDİ Şehirhatları gemilerinde kullanılan can yelekleri hangi testlere tabi tutuldu? Ne tür bir standart anlayışıyla gemilere kondu. Yılardır İstanbul'un deniz ulaşımına yeni açılım getiremeyen, özelleştirilecek kurum konumuyla gün geçtikce kan kaybeden TDİ'nin, yolcu can güvenliğini, yönetiminde denizcilikten anlayan insanların olmasına rağmen ihmal etmesi, anlaşılacak bir hadise mi?

Ucuz Çin malı yelekler

Daha önce de benzeri bir can yeleği olayını gündeme getirmiştim. Birilerinin Çin'den ucuza getirip, TSE'den standart alamayan, CE markası bulunmayan can yeleklerini TDİ'ye nasıl kaskallamaya çalıştığına dikkat çekmiştik. Bu ikinci vaka.
Ancak, can yeleği ihmalinde Denizcilik Müsteşarlığı'na bağlı İstanbul Bölge Müdürlüğü'nün de sorumluluğu bulunuyor. Donatanın (gemi işleticisi) kurallara uygun olarak donattığı bir geminin yıllık denetlemesini İstanbul Bölge Müdürlüğü yapmaktadır. Neticede de "Denize Elverişlilik Belgesi" tanzim eder, "Yolcu Gemisi Emniyet Belgesi" verir. Biz de nasıl olduğunu çözemedim. Devletin gemisi batar mı? Devletin gemisinde devletin memurları eksik arar mı? Sorularına kedilerince cevap verip, gemileri denize salmışlar anlaşılan...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 ABD'de güvenlik Türkiye'de işkence   / 18-10-2004
 Camdan uçak olur mu?   / 16-10-2004
 Yabancı sermaye ikilemi   / 13-10-2004
 'Ermenistan sınır kapısı açılmayacak'   / 11-10-2004
 DHMİ, TAV'ında dövülür   / 09-10-2004
 Ermeni sınır kapısı tehlikeli yolda   / 06-10-2004
 Hazine'den vakitsiz şeker darbesi   / 04-10-2004
 Yeni kabine ve Unakıtan   / 02-10-2004
 'Erdoğan'ın kafası karışık, Baykal net'   / 29-09-2004
 Petrolün Yeni Adları; Özen, Kalemkaş   / 27-09-2004
İLKER SARIER
'Gazeteci' üzerine
Mehmet Barlas önceki gün,...
YAVUZ SEMERCİ
Hükümet THY fırsatını kaçırıyor...
THY'nin...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
İhale, yeni dönemin ilk teyidi
Dün Hazine'nin yaptığı üç...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Denizde can telaşı
Tren kazası epeyce gerilerde kaldı.
Kapıdaki ip, çelişkiler yumağının ilk parçası
Balkan kardeşler cinayet dosyasının çelişkilerle dolu olduğu ortaya...
Trilyonluk mirasta bitmeyen paylaşma
Yargıtay C Motelleri ile ilgili Yasef Öztürk'ün dört eşinin...
'Futbol çetesi'ne 7 yıl
'Futbol çetesi'ne 7 yıl
Manisa'da yeni bir hukuk skandalı... Top oynarken okulun camını...
Özkaya'dan hayati tehlike uyarısı
Özkaya'dan hayati tehlike uyarısı
Görevine dönen Yargıtay Başkanı Eraslan Özkaya, tartışmalara girmek...
IMKB
E: 22,551 D:% 0.97
DOLAR
S: 1,481,000 D:% -0.13
EURO
S: 1,851,000 D:% -0.11
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.