Otomotiv sektörü 2004'te tarihi yıllarından birini yaşıyor. Üretim ve ihracatın rekora doğru koşması, son gelen ÖTV artışına rağmen iç pazarın 200 bini geçecek olması yüzleri güldürdü. Autoshow da şirketlerin gövde gösterisi yapacağı, altın yılı kutlayacağı arena olacak. Autoshow'un 2006 yılından itibaren uluslararası takvime alınacak olması, fuarın önemini bir kat daha artırıyor. Şirketler ve CNR ekibi de bu yüzden fuara daha fazla önem veriyor. Gerek yeni modeller, gerek şovlarla bunu yakından görebileceksiniz. Hiç kuşkusuz Türk otomotiv sektörü yatırım açısından oldukça bereketli bir dönem geçirdi. Özellikle Avrupa Birliği sürecinde atılan adımlar ve müzakere tarihine yaklaşılması, yeni yatırımları hızlandırdı. İsterseniz yılın önemli yatırım kararlarını şöyle bir hatırlayalım.
Müjdeler yağdı Dünya devleri, yeni yatırım müjdelerini eylül ayındaki Paris Otomobil Fuarı'nda verdi. Oyak Renault, Megane Sedan ve Clio Symbol'den sonra 200 milyon Euro'luk yatırımla Bursa fabrikasında yeni bir model daha üretecek. 2006'da devreye girecek projeyle fabrikanın kapasitesi 230 bin adede ulaşacak. Önümüzdeki yıl sonunda yeni sedan modelinin üretimine başlayacak Hyundai Assan da yatırımlarına bir yenisini daha eklemek üzere. Şirket 500 milyon dolarlık yatırım için fizibilite çalışmalarını sürdürüyor. Alikahya'daki fabrikanın kapasitesi de yeni yatırımla 200 bin adede çıkacak. Transit ve Transit Connect modellerini dünya pazarlarına gönderen Ford Otosan da siparişleri yetiştirmek için kapasitesini yaklaşık 240 bine çıkartma kararı aldı. İşbirliğine giden Fiat ile Peugeot-Citroen de Türkiye'de üretilecek hafif ticari araç için düğmeye bastı. Bu üç dev şirket, 2006'da start alacak yeni proje için 1.7 milyar Euro yatırım yapacak. Tofaş-Fiat ve Peugeot- Citroen (PSA Group) yeni modelin fizibilite çalışmaları için niyet mektubu imzaladı. Bursa'daki Tofaş fabrikasında ortaklaşa üretilecek yeni araç için çalışmalara başlama kararı alındı. 2006'da üretimine başlanacak hafif ticari araç, dünya pazarlarına Fiat, Peugeot ve Citroen olmak üzere üç ayrı markayla satılacak. Geçtiğimiz günlerde Türkiye'de 10'uncu yılını kutlayan Toyota, Avrupa'da büyümek istiyor. Bunun için de fabrikaların üretim kapasitelerini artırması gündemde. Ve Toyota Avrupa Başkanı Sasaki, yeni yatırımda önceliğin, kalitesini ürünleriyle ispatlamış Adapazarı fabrikasında olduğunu söyledi. Yatırım kararları sadece otomotiv ana sanayiiyle sınırlı kalmadı. Dev yan sanayi şirketleri de Türkiye'yi üretim üssü olarak seçti.
Vergiler korkutuyor! Konumuz otomotiv ve Türkiye olunca, vergilerden bahsetmeden geçemeyeceğiz. Hele bir de sürekli değişen vergi oranlarının yatırımları olumsuz etkilediği düşünülürse... ÖTV oranlarının 7-9 puan arasında artırılması kısa vadede otomobillerin fiyatını etkiledi. Ancak otomotiv sektörünün gelecekte alabileceği yeni yatırımlar da belirsizliğe girdi. Çünkü Türk otomotiv sektörü AB'ye yeni giren Çek Cumhuriyeti, Polonya, Macaristan ve Slovakya gibi ülkelerle büyük bir rekabete girdi. Tabii bu ülkelerde yabancılara sağlanan teşvik ve kolaylıkları Türkiye ile kıyaslanamayacak düzeyde... 2007 yılına kadar yapılacak yeni yatırımlar tamam, ancak ya sonrası? Tüm sektör şimdi bu soruya kilitlendi... Umarız AB yolunda emin adımlarla yürüyen Türkiye'de, otomotiv sanayii ile ilgili uzun soluklu stratejiler geliştirilir...