YKM Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Tan, "2005'te beyaz eşya ve elektronik sektörü toplam harcamadan çok pay aldı. Şimdi fiyatlar yükseldi, oradan kaçan para hazır giyime kayabilir" diyor.
Birleşmiş Markalar Derneği eski Başkanı, Giyim Sanayicileri Derneği Başkan Yardımcısı ve YKM Yönetim Kurulu Üyesi Saruhan Tan, kurlardaki yükselişten olumsuz etkilenmediklerini söyledi. Mayıs ayında başlayan kurlardaki hareketlenmenin tüketicide fiyatların yükseleceği endişesi yarattığını, bunun da özellikle elektrikli ev aletlerindeki tüketimi artırdığını söyleyen Tan, "Biz şükrediyoruz. Özellikle YKM kanadında satışlarda azalma olmadı. Hem mayıs hem de haziranda KDV indiriminden arındırılmış bir şekilde geçtiğimiz yıla göre reel büyümeyi sürdürüyoruz"
dedi.
* Alışveriş moral işidir denir. İnsanlar dalgalanmayla karamsarlaşmadı mı? Evet öyle bakılabilir ama bu ortam başka gerekçelerde bir tüketim de yarattı. Fiyatların yükseleceği endişesi mayıs ayında özellikle elektrikli ev aletlerinde insanları tüketime yöneltti. Bunun sürmesini beklemiyorum tabii. Ancak şöyle de bir beklentim var. 2005'te beyaz eşya ve elektronik sektörü toplam harcamadan çok yüksek pay aldı. Eğer fiyatlardan dolayı orada bir gerileme olursa buradan kaçan para hazır giyime kayabilir. Genel tüketicinin psikolojisi alışverişe çok elverişli bir pozisyon sağlamıyor. Ama çok fazla da keyif kaçarsa kafayı düzeltmek için de alışveriş yapabiliyor insanlar.
* Peki mağazacılık yapanların kirası yükseldi, sizler için de negatif bir durum yok mu? Kurdaki artış kiralara ciddi ölçüde yansıyacak. O gider kalemimiz yüzde 30'lara yakın artmış olacak.
* Katlı mağazacılıkta rekabet artıyor. Debenhams geldi, H&M yolda. Bunlar stratejinizi değiştirecek mi? H&M aslında tam bizim rakibimiz değil. Zara, Mango tarzında onlar. Departman store olarak tanımlanamaz. Daha ziyade Debenhams katlı mağaza. Ama onlarda da ağırlık kendi markalarında. YKM, Boyner bir kategori, Marks & Spencer ve Debenhams bir başka kategori. Yabancıların bundan sonra tavrı ne olur bilinmez ama Türkiye'deki alışveriş merkezlerinin 'anchor'ı YKM ve Boyner olmaya devam edecek. Biz büyük mağazacılığa ek olarak küçük metrekarede kategori mağazacılığına da başlıyoruz.
* Nasıl bir konsept bu? Küçük kategori mağazacılığına geçişiniz, katlı mağazacılıktaki rekabetin artmasıyla mı ilgili? Kategori mağazası fikri uzun zamandır bizde var. Yabancı yatırımın bu denli yoğun bir şekilde talep görmediği dönemde oluşmuş bir fikir. Gerek yabancı gerek yerlilerin rekabetinin artması ve bununla bağlantılı olarak bizim büyük metrekare yer bulmakta zorlanmamız bu formata ilgi duymamıza neden oldu. Eskiden bu kadar zorlanmıyorduk yer bulmakta. Bugün gerek alışveriş merkezleri olsun gerekse cadde mağazacılığı olsun bizim mağaza alanlarımız ortalama 5 bin metrekare. Gördük ki küçük metrekarede kendimizi ifade etme olanağı bulamıyoruz. 2bin-2 bin 500 metrekareler bizi doyurmuyor, müşteriye YKM kimliğini rahat anlatamıyoruz. Büyük mağazacılık kanadında artık 5 bin metrekare ölçeğinde yapılanmayı tercih ediyoruz ama o ölçekte yer bulmak da kolay olmuyor. Büyük metrekare kiralamak alışveriş merkezi yatırımcıları için de verimli olmuyor.