Kapıyı kilitledi uçağı düşürdü
Marsilya savcılığı düşen uçağın kara kutu kayıtlarını açıkladı: İkinci pilot Lubitz, kaptan pilot kokpitten çıktıktan sonra kapıyı kilitleyip, sessizliğe büründü.Psikolojik tedavi gören Lubitz, kaptan pilotun "Andreas aç kapıyı" yalvarışlarına kulağını tıkayıp dalış komutu vererek 149 kişiyi ölüme götürdü.
Fransız Alpleri'ne düşen yolcu uçağının yardımcı pilotu kokpitte cinnet getirdi ve...
Barselona'dan Düsseldorf'a giderken 144 yolcusu ve 6 mürettebatıyla birlikte Fransa'nın güneyindeki Alpler'e çakılan Airbus A320 tipi uçağın son anlarına dair detaylar ortaya çıkmaya başladı. Salı günü yaşanan facianın ardından dikkatler Alman vatandaşı 27 yaşındaki yardımcı pilot Andreas Lubitz'e çevrildi. Olaya dair soruşturmayı yürüten Marsilya Savcısı Brice Robin, dün kameralar karşısına geçti. Savcı, "Henüz bilemediğimiz bir nedenden dolayı, yardımcı pilot uçağı düşürmek istemiş olabilir" dedi. Pilotun Alman vatandaşı olduğu ve herhangi bir terör örgütüyle bağlantısının kurulmadığı açıklandı.
'İNTİHAR DİYEMİYORUM'
"Uçağın bir terörist saldırı sonucu düştüğüne dair herhangi bir veri yok" diyen Robin, "Yardımcı pilotun uçağı kasıtlı şekilde düşürmesi bir intihar olayı mı?" sorusuna ise "İnsanlar genellikle tek başlarına intihar eder, ben buna intihar demiyorum" yanıtını verdi. Robin, yardımcı pilotun yerle iletişime geçmek için de herhangi bir girişimde bulunmadığını söyledi. Savcı, yolcuların son ana kadar uçağın düştüğünden haberdar olmadığını ancak kayıtların sonunda çığlık seslerinin duyulduğunu belirtti. Kokpit kayıtlarının son saniyelerine kadar Lubitz'in nefes sesinin duyulduğunu söyleyen yetkililer "Yardımcı pilot son ana kadar hayattaydı. Lubitz kaptan pilottan 'Kontrol sende' talimatını aldıktan sonra hiç konuşmadı ve ve tek bir düğmeye basarak uçağı düşürdü" dedi.
20'NCİ DAKİKADA KAOS
ABD merkezli New York Times gazetesi de GermanWings Havayolları'na ait uçağın kokpit kayıtlarına ulaştı. New York Times'a göre, kalkış ve yükseliş esnasında her iki pilot da kokpitte bulunuyordu. Bu dakikalarda olağandışı bir gelişme yaşanmadı. Kayıtların 20'nci dakikasında kaptan pilot Patrick Sonderheimer kontrolü Lubitz'e bırakarak kokpiti terk etti. Ardından, kokpit kapısının içeriden kilitlendiğini belli eden bir ses duyuldu. Hemen sonra da uçak irtifa kaybetmeye başladı. New York Times gazetesine konuşan ve kayıtları dinlediği belirtilen bir yetkili "Dışarıda kalan kişi, önce kapıya hafifçe vuruyor ancak yanıt gelmiyor. Ardından daha sert şekilde vuruyor ancak kokpitten hiç ses gelmiyor. Dışarıdaki kişinin kapıyı kırmaya çalıştığı duyuluyor" ifadelerini kullandı.
ŞİFRELER DEVRE DIŞI
Fransız basını, kapıyı kırmaya çalışan kaptan pilotun "Andreas, aç şu kapıyı" diye seslendiğini aktardı. Uzmanlara göre uçağın alçaldığını fark eden pilot olaya müdahale etmek istedi. Kapıyı sadece kendisinin ve yardımcısının bildiği şifreyle açmayı denedi. Fakat sistem, şifreyi redetti. Lubitz şifreyi bloke etmişti. Çaresiz kalan pilot, kurşun geçirmez kapıyı kaba kuvvetle kırmayı denese de başarılı olamadı. Salı günü düşen uçak, sekiz dakika boyunca düzenli olarak alçaldıktan sonra, Barcelonette kenti yakınlarındaki bir dağa çarparak paramparça olmuştu.
'SÖYLEYECEK SÖZ BULAMIYORUZ'
Lufthansa Havayolları'nın CEO'su Carsten Spohr dün düzenlediği basın toplantısında "İkinci pilotun yaptığı şey karşısında söyleyecek söz bulamıyoruz" dedi. Faciayı "şirket tarihinin en korkunç olayı" diye tanımlayan Spohr, "En kötü kâbuslarımızın da ötesinde bir kaza. Şaşkınız" dedi. "Mürettebatımızı seçerken son derece dikkatli davranıyoruz. Pilotlarımız her yıl sağlık taramasından geçiyor" diyen Sphor, bir soru üzerine, "Sağlık taramamız, psikolojik testleri içermiyor" diye konuştu. "Şirket olarak ne kadar sıkı güvenlik önlemi alırsak alalım, böylesine bir olayın olma ihtimalini tamamen bertaraf edemeyiz" diyen Spohr, faciayı "istisnai bir durum" olarak niteledi. Pilotlarına güvenlerinin tam olduğunu belirten Spohr, "Lufthansa pilotları dünyanın en iyi pilotlarıdır" şeklinde konuştu. Kazada hayatını kaybedenlerin yakınlarına, finansal destek sağlayacaklarını belirten Sphor, herhangi bir detay vermedi.
İLK PİLOT CİNNETİ DEĞİL
Fransa'da kasten düşürülen uçak ilk değil. Geçmişte buna benzer olaylar yaşandı.
- 19 Aralık 1997: Singapurlu Silkair Havayolları'na ait Boeing 737 tipi uçağının kaptan pilotu, uçuşta cinnet getirdi. Uçak Sumatra Nehri'ne çakıldı. 104 yolcu öldü. Pilotun 1 milyon dolar borcu çıktı.
- 11 Ekim 1999: Air Botswana Havayolları'nda çalışan bir pilot havayolu yönetimine kızarak ATR 42 tipi uçak kaçırdı. Daha sonra bu uçağı apronda bulunan şirketin diğer uçaklarının üzerine çaktı. Olayda pilot öldü. Air Botswana filosundaki uçaklar yandı ve şirketin tek uçağı kaldı.
- 31 Ekim 1999: Mısır Havayolları'nın 217 yolcusuyla Kahire- New York seferini yapan Boeing 767 tipi uçağı Atlantik Okyanusu'na çakılmıştı. Uçağı kokpitte tek başına olan ikinci pilot Cemal El-Batuti'nin oto pilottan çıkarılıp dalış kumandası verildiği öğrenilmişti.
- 29 Kasım 2013: Afrika'da Mozambik Havayolları'nın uçağı Maputo-Angola seferini yaparken düşmüş, 33 yolcu ve mürettebat ölmüştü. Kara kutularının çözümlenmesinin ardından kaptan pilot Dos Santos Fernandes'un, ikinci pilot tuvalete gittikten sonra kokpit kapısını kilitlediği 11 bin 500 metre yüksekte alçalma komutu verdiği belirlenmişti.
11 AY PİLOTLUĞA ARA VERDİ
Andreas Lubitz (27) Almanya'nın 2010'da Lufthansa Havayolları'nda bünyesinde işe başladı. 2013'te GermanWings'de yardımcı pilot oldu. Lubitz'in 630 saatlik uçuş deneyimi vardı. 2008'de "sağlık nedenleri dolayısıyla" mesleğine 11 ay vermek zorunda kalan Lubitz'in, sağlık sorununun ne olduğuysa açıklanmadı. Alman basını Lubitz'in bir arkadaşının annesine dayandırdığı haberinde Lubitz'in bu dönemde psikolojik tedavi gördüğünü anlattı. Lubitz'in uçuş öğretmeni Peter Ruecker "Hiçbir psikolojik bozukluk belirtisi yoktu. İşinden de memnundu" dedi. Almanya İçişleri Bakanı Thomas De Maizire, Lubitz'in bir terörist grupla bağlantısı olmadığını söyledi. Alman polis ise Lubitz'in Düseldorf ve Montbaur şehirlerindeki iki ayrıevinde arama yaptı. Bu arada kaptan pilot Patrick Sonderheimer'in 10 yıllık ve 6 bin saat uçuş tecrübesi olduğu öğrenildi.
DAVUTOĞLU'NDAN TAZİYE
Başbakan Ahmet Davutoğlu, Fransa'daki uçak kazasında hayatını kaybedenler için Almanya Başbakanı Angela Merkel'e ve İspanya Başbakanı Mariano Rajoy'a başsağlığı dileğinde bulundu. Davutoğlu gönderdiği taziye mektubunda hayatını kaybedenler için başsağlığı dileklerini iletti.
'AKIL ALMAZ BİR DURUM'
Almanya Başbakanı Angela Merkel dün uçak kazasıyla ilgili basın açıklaması yaptı. Merkel açıklamada, "Salı sabahından bu yana büyük bir şok içindeyiz. Trajedinin inanılmaz bir boyutu daha olduğunu, yardımcı pilotun uçağı bilerek düşürdüğünü öğrendik. Akıl almaz bir durum Bu trajediyle ilgili her detayın en ince şekilde araştırılacağına sizleri temin ederim" diye konuştu.
