Pilotun baltası ölüm dalışını durduramadı
Alman Bild gazetesi, yardımcı pilotun kasten düşürdüğü Germanwings uçağında yaşanan dehşeti yazdı: Kilitli kokpite girmeye çalışan kaptan pilot acil durum baltasıyla kapıyı kırmaya çalıştı, olmadı; bu sırada ölüm dalışı başladı
Barselona-Düsseldorf seferini yaparken, yardımcı pilot Andreas Lubitz tarafından kasıtlı olarak düşürülen uçağa dair detaylar ortaya çıkmaya devam ediyor. Alman basını, uçağın kokpitinde neler yaşandığına ışık tutan bilgilere ulaştı. 28 yaşındaki yardımcı pilotun, kaptan pilot Patrick Sonderheimer'ın tuvalete gitmesinden faydalanarak, kendisini kokpite kilitlediği Fransız yargısı tarafından doğrulanmıştı. Yardımcı pilot Lubitz, tek bir düğmeye basarak uçağı dalışa geçirmiş, Germanwings havayollarına ait uçak da Fransa'nın güneyindeki dağlık bir araziye çakılarak 150 kişiye mezar olmuştu. Bild gazetesi, dünkü baskısında, kaptan pilot Sonderheimer'ın, kokpit kapısını kırabilmek için balta kullandığını yazdı. Bild'in bu iddiası, Lufthansa'ya bağlı Germanwings Havayolları yetkilileri tarafından da doğrulandı. Germanwings'den yapılan açıklamada, "Balta, Airbus A320 tipi uçakların güvenlik ekipmanın bir parçasıdır" ifadeleri kullanıldı. Pilotun kokpit kapısını baltayla kırmaya çalıştığı bilgisi, olayla ilgili soruşturmayı yürüten Fransız Savcı Brice Robin'in "Yolcular, uçağın düşeceğinden son ana kadar habersizdi" açıklamasıyla çelişki oluşturdu. Uzmanlar "Balta seslerini duyan yolcular, işlerin ters gittiğini anlamıştır" diyor.
EVİNDE YIRTIK RAPOR BULUNDU
Germanwings şirketi, kazanın meydana geldiği gün için doktor raporunun kendilerine sunulmadığını bildirdi. Lubitz'in Düsseldorf ve Montabaur'daki evlerine baskın düzenleyen Alman polisi, pilotun kişisel bilgisayarının da aralarında bulunduğu birçok eşyaya el koydu. Düsseldorf Savcılığı, yardımcı pilotun Düsseldorf'taki evinde yapılan aramada, 'kazanın meydana geldiği günü de kapsayan bir doktor raporu bulunduğunu' açıkladı. Raporun, 16 ila 29 Mart tarihlerini kapsadığı ve yırtılmış halde bulunduğu ifade edildi. Evde, tıbbi içerikli dokümanların da bulunduğu belirtildi. Savcılık, Lubitz'in hastalığına dair bilgileri çevresinden ve işyerinden gizlediğini bildirdi. Olayın siyasi veya dini boyutunun bulunmadığı kaydedildi. Bu arada Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, faciayla ilgili Fransa Cumhurbaşkanı François Hollande'ı telefonla arayarak taziyelerini iletti.
LAKABI 'DOMATES ANDY'
Dünyanın gözleri bir anda uçağı kasten düşürdüğü ortaya çıkan yardımcı pilot Andreas Lubitz'e çevrildi. Komşuları ve arkadaşları; Lubitz'in çocukluktan beri pilot olmayı düşlediğini söyledi. İspanya'da yayın yapan El Mundo gazetesinin röportaj yaptığı arkadaşlarından biri, Lubitz'in pilotluk eğitimine başlamadan önce hosteslik yaptığını, bundan dolayı kendisine 'Domates Andy' lakabını taktıklarını söyledi.
AYRILIK ACISI MI?
Yardımcı pilot Andreas Lubitz'in 2008'de geçirdiği bir psikolojik rahatsızlık yüzünden uçuş eğitimine ara verdiği bilgisi önceki gün ortaya çıkmıştı. Dünkü gazetelerdeyse, Lubitz'in 'düzenli psikolojik destek almaya devam ettiği' haberleri yer aldı. Bild gazetesi, Lubitz'in eğitime ara verdiği dönemlerde 'tükenmişlik sendromu' geçirdiğini ve panik atak krizlerine yakalandığını aktardı. Bu dönemde Lubitz'in "uçuşa elverişli olmayanlar" listesine alındığı öğrenildi. Lubitz'in, Federal Havacılık Dairesi'ndeki dosyasında "SIC" kodunun bulunduğu belirtildi. Bu koda sahip olanların, düzenli ve özel olarak doktor muayenesine girmesi gerektiği ifade edildi. Lubitz'in önümüzdeki yıl evlenmeyi planladığı nişanlısından ayrıldığı ve aşk acısı çektiği de iddia edildi. Der Spiegel dergisi "Polis, Lubitz'in evinde intihar notu bulamadı fakat akıl hastalığıyla alakalı delillere rastladı" yazdı.
DNA EŞLEŞMESİYLE KİMLİK TESPİTİ
Arama ekipleri, sağlık görevlileri ve uzmanlar, binlerce parçaya bölünüp 4 hektarlık alana yayılan enkaz üzerindeki çalışmalarını sürdürüyor. Enkaz kaldırma birliği komutanı Albay Patric Touron, "Şu ana kadar tek bir parçalanmamış ceset bulamadık" dedi. Yetkililer, 150 cesedin kaldırılmasının 2 haftadan uzun sürebileceğini söyledi. Kurban yakınları önceki günden itibaren, enkaza en yakın yerleşim birimleri olan Seyne-Les-Alpes ve Vernet kasabalarına geldi. Burada yakınlara DNA testleri yapıldı. Kurbanların kimliklerinin belirlenmesi için, enkazdan toplanan DNA'larla, kurbanların ailelerinden alınan DNA'ların karşılaştırılacağı öğrenildi. Ekipler, enkaz alanında bulunan kişisel eşyaları da, faciada hayatını kaybedenlerin yakınlarına teslim etmek için topluyor.
KOKPİTTE EN AZ İKİ GÖREVLİ KALACAK
Uçağın düşüşüne, kendisini kokpite kilitleyen bir pilotun neden olması, sivil havacılık kurallarının tekrar düzenlenmesine neden oldu. Bu konuda harekete geçen ilk ülke Kanada oldu. Kanada Ulaştırma Bakanı Liza Raitt, "Bundan böyle uçuş süresince kokpitte en az iki kabin görevlisi bulunacak" dedi. Norveç EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Monarch ve Emirates gibi önemli havayolu şirketleri de aynı uygulamayı devreye sokacaklarını kamuoyuyla paylaştı. Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı da (EASA), havayolu şirketlerine "Kokpitte her zaman 2 kişi bulunacak. İki pilottan biri uçuş sırasında kokpitten ayrılırsa içeriye kabin memurlarından biri çağırılacak" yönünde öneri yaptı.