Son dakika haberi: Japon profesörler İstanbul depremini değerlendirdi: "Marmara'da bir sonraki deprem..."
Silivri'de meydana gelen 5.8'lik depremin ardından konuyla ilgili son dakika haberleri peş peşe geliyor. Dünyada depremden en çok çeken ve deprem konusuyla ilgili en fazla önlem alan ülke olarak dikkat çeken Japonya'nın ünlü deprem bilimcileri Prof. Dr. Yoshiyuki Kaneda ve Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı Kıdemli Danışmanı Hitoshi Baba merak edilen sorulara cevap verdi. Depremden sonra Japonya'da da GSM operatörleri kilitleniyor mu? Marmara Denizi'nde bir sonraki büyük depremin şiddeti ne olacak? İşte son dakika haberinin ayrıntıları...
İstanbul'da, Silivri açıklarında meydana gelen 5,8 büyüklüğündeki depremin ardından en çok tartıştığımız şey iletişimin kopması oldu. Depremin ardından doğal olarak herkes yakınlarına telefonla ulaşmaya çalıştı fakat GSM hatları çalışmadı, çöktü. Sadece mobil iletişimde değil internette de kesinti, aksama yaşandı. Depremin ardından GSM operatörlerindeki sesli aramada kesintinin nedeni nedir? Altyapı yetersizliği mi? Bir deprem ülkesi olan Japonya'da depremin ardından telefon hatlarında kesinti yaşanır mı? Habertürk'ten Esra Boğazlıyan bu soruları Japon bilim insanlarına sordu.
Deprem konusunda en deneyimli ülke olan Japonya'da depremin ardından telefonlar kesiliyor mu? GSM şirketleri ne yapmalı? Olası İstanbul depremiyle ilgili beklentileri ne?
Yoshiyuki Kaneda: Evet, telefon görüşmelerini hep kısıtlıyoruz, çünkü iletişim şirketi kurtarma ve risk yönetimi birimleri için ağ kapasitesini kontrol altında tutuyor. Pek çok Japon bunu anlıyor ve hükümet özel telefon görüşmelerinin kontrollü bir şekilde yapılmasını istiyor.
Hitoshi Baba: Hanshin Awaji Depremi'nden sonra Japonya'da ve yine Büyük Doğu Japonya Depremi / Tsunami'sinin yanı sıra, insanların telefonlara sarılmasına sebep olan birçok büyük çaplı felaketten sonra, bu alandaki çok sayıda araştırmacının yıkım deneyimlerine ve tavsiyelerine dayanarak aşamalı bir biçimde dayanıklı telekomünikasyon sistemleri kurduk. En son kaydedilen başarılar, MIC tarafından hazırlanan beyaz bültende bulunabilir:
Ayrıca, afet yardım ve hizmetlerini sürdürebilmek amacıyla, sabit hat ve cep telefonları operatörü telekomünikasyon şirketleri tarafından afet önleme, yasa ve yönetmeliklere bağlı olan afet önleme kuruluşları gibi çeşitli kuruluşlara sağlanan ve adına "öncelikli iletişim hizmeti" denilen bir sistem kurduk.
Depremin ardından hayati öneme sahip olan iletişimin kesilmemesi için hangi önlemlerin alınması gerekli? GSM şirketleri ne yapmalı? Japonya'da bu konuda ne gibi yatırımlar yapıldı?
Yoshiyuki Kaneda: Bir nokta, iletişim şirketinin kişilerin güvenlik bilgilerine hâkim olmak için özel bir servis kurmasıdır. Afetlerde telefonların kesintilerini önlemek için iyi bir sistemdir. İkinci nokta, özellikle genç nesil olmak üzere birçok Japon'un Line vb. gibi sosyal ağların arama servislerini kullanmasıdır. Bu da önemlidir.
Hitoshi Baba: Donanım açısından bakıldığında, NTT tarafından kurulan kamusal telefonlar bir felaket durumunda sıradan telefonlara nazaran daha kolay bağlanan ve ücretsiz bir hale getirilerek "öncelikli iletişim hizmeti" ile aynı şekilde idare edilebilir. Yazılım yönünden ise, bildiğiniz gibi insanların iletişim trafiğini korumak ve sonucunda sistemin bozulmasını önlemek için telefon yerine sosyal ağların servislerini kullanmaları daha iyidir. Ayrıca, büyük telekom şirketleri tarafından işletilen ve afet sırasında kullanılan Güvenlik Onay Sistemi'ne sahibiz. Bu bağlamda, acil durum iletişim kampanyaları ve eğitimleri ile Güvenlik Onay Sistemi'nin kullanılması da önemli eylemlerdir.
Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı'nın İstanbul Büyükşehir Belediyesi'yle birlikte risk analizi yapmıştınız. Buna göre; İstanbul'da hangi ilçeler depremde risk altında? Kaç bina riskli? Olası İstanbul depremine dair son çalışmalarınızdan örnekler…