|
|
Çocuk başına 12 dolar harcıyoruz
DÜNYA oyuncak pazarının büyüklüğü 55 milyar dolar olarak hesaplanırken, Türkiye için bu rakamın 200 milyon dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Bu da 0-12 yaş çocuk başına, yıllık 12 dolar oyuncak harcaması anlamına geliyor. Türk oyuncak pazarının yüzde 80'ini Uzakdoğu'dan ithal edilen düşük fiyatlı, markasız oyuncaklar oluştururken markalı oyuncak pazarında en büyük payı, Hasbro Intertoy alıyor. Bu arada bazı yerli perakendeciler de kendileri ithalat yapıyor. Türkiye, markalı oyuncak satışında Avrupa ülkeleri arasında en alt sıralarda yer alıyor. Bunda gelir seviyesi kadar eğitim seviyesinin düşüklüğü de rol oynuyor. Zira Çek Cumhuriyeti ya da Polonya gibi Türkiye'ye benzer ekonomisi olan pazarlarda, anne-babalar zihinsel gelişimi ön planda tuttukları için daha çok markalı oyuncak satılıyor.
KUTU OYUNLARI Ürün grubu ve markalara bakıldığında, yüzde 32 ile en geniş tüketim aile, çocuk ve yetişkinlere yönelik kutu oyunlarında (Monopoly, Tabu, Jenga, Yalan Makinesi gibi). Hasbro İntertoy Genel Müdürü Canan İlter'e göre, kutu oyunları, çocuğun sosyalleşmesini, konsantrasyonunu geliştirmeyi, paylaşımı öğrenmeyi, kazanma ve kaybetmeyi olgunlukla karşılamayı, kurallara uygun hareket etmeyi ve zihinsel gelişimi destekliyor. Ancak Türkiye'de kutu oyunuyla oynama alışkanlığı, okey ve yılbaşlarında tombala ile sınırlı. Bir toplumun tüketim ve eğlence alışkanlıklarını değiştirmenin uzun yıllar içinde mümkün olduğunu söyleyen Canan İlter, "Sadece reklam yatırımı yeterli değil. Belki bir kuşağı bütünüyle etkilemeniz gerekir" diye konuşuyor.
En geniş tüketim kutu oyunlarında KATEGORİ 2002 (%) Kutu oyunları 32 ve puzzle Erkek oyuncakları 25 Kız oyuncakları 18 Oyun hamuru 10 Okul öncesi 5 Diğer (Disney vs) 6
|