kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Asyalıların ikinci Avrupa çıkarması

Otomobil dünyasında tarih tekerrür ediyor. 25 yıl önce olduğu gibi Japon üreticiler yine Avrupa'nın kapılarında. Ancak bu sefer yanlarında G.Kore ve Çinliler de var.

Dünyanın en hareketli sektörlerinin başında gelen otomobil dünyasında rekabet büyük bir hızla gelişiyor. Üreticiler tüketicilerin dikkatini çekebilmek için geçmişe kıyasla bugün özellikle tasarım ve teknolojiye çok daha büyük kaynaklar ayırmak zorunda. Bu durum üretim maliyetlerini hızla yükseltiyor. Dağ gibi artan giderlere bir de işçi ücretleri ve sosyal haklar da eklenince üretici şirketler için alarm zilleri çalmaya başlıyor. İşte Avrupa ve ABD'li otomobil üreticilerinin içerisinde bulunduğu durum kısaca bu. Uzmanlara göre bu çıkmazdan çıkış yolu maliyetleri düşürmek ve büyük miktarda işçinin işine son vermekten geçiyor. Zira otomobil dünyasının Asyalı devleri Japon ve Güney Koreli şirketler Batılı rakiplerine kıyasla yüzde 10'lere varan oranda daha düşük maliyetlerle üretim yapabiliyor. Sanki tüm bu manzara Avrupalılar için yeterince kötü değilmiş gibi şimdilerde bu tabloya bir de Çinli üreticiler eklenmek üzere. Kısacası 25 yıllık bir soluklanma döneminin ardından Asyalı üreticiler Avrupa piyasasına yeni ve çok daha büyük bir saldırı başlatmak üzere.

SUMOCULAR GELİYOR!
Avrupa sektörü arabaya doymaya başladı. Eski Kıta'nın otomobil üreticileri kendi pazarlarında otomobil satmakta zorlanıyor. Bunun sebebi yalnızca yükselen petrol fiyatları değil. Avrupalılar yeni araba alma konusunda artık daha uzun süre bekliyor. Nissan Başkanı Carlos Ghosn giderek zorlaşan piyasa şartlarını şöyle açıklıyor: "Böyle bir sektörde hayatta kalabilmek için rakiplerinize sumo güreşçisi gibi davranmalısınız". Ancak görünen o ki bu işi Avrupalı üreticilere Asyalı üreticiler yapacak. Zira Avrupalı otomotiv devleri üretim maliyetlerinin yüksek olduğu Avrupa'daki fabrikalarını kapatmaya hazırlanırken Güney Koreli üretici Hyundai Avrupa'da yeni bir fabrika açmaya hazırlanıyor. Bu arada İsviçre ve Almanya'da düzenlenen otomobil fuarlarında ilk defa boy gösteren Çinli otomobil üreticileri de Eski Kıta'ya çıkarma yapmaya hazırlanıyor. Avrupalı otomotivciler bugüne kadar hiç görmedikleri kadar zorlu bir sektörel mücadeleye girmek üzere. Benzeri bir mücadeleyi Avrupalılara 80'li yıllarda Japonlar yaşatmıştı. Kıyasıya fiyat rekabeti ve model bombardımanıyla Japonlar Avrupalılara yaklaşık 10 yıl boyunca kabus yaşattı. Ancak 90'lı yıllarla birlikte Avrupa otomobil sektöründe taşlar yavaş yavaş yeniden yerine oturdu. Ancak görünen o ki Asyalı şirketlerinin şu sıralar Avrupa otomobil piyasasına başlattıkları ikinci saldırı, 20 yıl öncesine oranla çok daha tehlikeli. Zira bu sefer Avrupa saldırısına Japonların yanı sıra Güney Kore ve Çinli üreticiler de katılıyor. Avrupalı şirketler açısından durumu daha da kötüleştiren asıl konu ise sektörün tam anlamıyla kriz döneminde bu baskına yakalanmış olması.

UCUZA MAL EDİYOR
Asyalı rakiplerine göre çok daha yüksek maliyetlerle çalışan Avrupalılar son iki yılı yeniden yapılanma çalışmalarıyla geçirdi. Bu çalışmalar büyük ölçüde devam ediyor. Avrupalı şirketler bin otomobil üretebilmek için 67 çalışana gerek duyuyor. Asyalılar ise 39 çalışanla aynı miktarda araç üretebiliyor. Ve bu çalışanların masrafları da (Sigorta, sağlık) Avrupalı rakiplere kıyasla çok daha düşük. Uzmanların yaptığı yorumlara göre eğer Avrupalı şirketler Asyalı rakiplerine gerektiği gibi karşılık veremezlerse kendi pazarlarında bozguna uğrayacak. Zira Asyalı şirketler bugüne kadar ki en büyük sorunları olan kalite eksikliklerini hızla ortadan kaldırarak bu konuda yapılan testlerden başarıyla çıkmaya başladı. Roland Berger Araştırma Şirketi'nin rakamlarına göre şartların bugün olduğu gibi devam etmesi halinde beş yıl içerisinde Avrupalı üreticiler piyasa paylarının büyük bir kısmını Asyalı rakiplerine kaptıracak". Avrupa'nın şu sıralarda yaşadığı senaryoyu ABD'nın 25 sene önce yaşadığını belirten uzmanlar o tarihlerde Japon üreticiler Toyota, Honda ve Nissan'ı ciddiye almayan General Motors ve Ford gibi dev üreticilerin bugün hatalarının bedelini ağır ödediklerine dikkat çekiyor.

TAKTİKLERİ FARKLI
Uzmanlara göre Asyalı üreticiler Avrupalı rakiplerine karşı üretim aşamasında farklı taktikler kullanıyor. Örneğin Asyalılar yeni modellerinde tasarımın haricinde motor ve yürüyen aksam üzerinde çok fazla değişiklik yapmıyor. Bunun sonucunda test yeni modellerin test süreleri daha kısa oluyor ve satış sonrası arıza miktarı da çok daha az oluyor. Avrupalılar ise her modelle birlikte hem motor hem de genel yapı üzerinde önemli değişiklikler yapıyor. Bunun sonucunda üretimin daha uzun sürüyor, maliyetler artıyor ve en kötüsü, her şey yeni olduğu için araçlarda daha fazla arıza meydana geliyor. Bu yüzden başta Japon Toyota ve Honda olmak üzere Asyalı markalar daha az arıza yaptıkları için Avrupalı tüketiciler tarafında tercih edilmeye başlıyor. Bu trendin sürmesi halinde 2008 yılına gelindiğinde Asyalı üreticilerin Avrupa piyasasında fazladan yüzde 10-12'lik bir pay daha alacağı tahmin ediliyor. Tabi unutulmaması gereken bir faktör daha var: Çin. Her alanda olduğu gibi otomobil konusunda da çok iddialı. Uzmanlar Çinlilerin en erken 5 yıl sonra Avrupa için tehlikeli hale gelebileceğini öngörüyor. Avrupalı otomobil üreticileri Avrupa Kıtası'nda 500 bin kişinin işvereni durumunda. Ancak görünen o ki Avrupa'nın dev şirketleri sektörde gelecekte de var olmak istiyorlarsa bu rakamlarda radikal düşüşler yapmak zorunda kalacak.

MAHMUT SANCAK


1 2 3 4 5
 
DİĞER OTOMOTİV HABERLERİ
 Otomobil aşkı hiç bitmiyor
 At arabasından otomobile
 Türk imzalı araçlara ödül
 Türk yöneticiler kapışılıyor
 Oto Fuarı'mız uluslararası oldu
 Aküden motor üretimine
 1.2 milyon ekmek yiyor
 Türkler otomobilde gri rengi tercih ediyor
 Yarışlardan alnımızın akıyla çıktık
 Dünya devlerinden Türkiye'ye övgü
 Teknolojimizi yarına hazırlayalım
 İhraç projelerinde yerlilik oranı istenilen seviyede değil
 Otomobile olan aşkımız bitmiyor
 Trafikteki araç sayısı arttı otoyollar 1900 km'ye uzadı
 En büyük rakibimiz Doğu Avrupa ülkeleri
 Otomobil satışında "showroom" dönemi
 Kamyonda Türk damgası
 Türk otobüscülerin Avrupa çıkarması
 Bursa, Fiat'ın üç üretim üssünden biri oldu
 Türkiye dünyanın hafif ticari aracını üretiyor
 Ticaride ihracat yüzde 22 arttı
 Son 5 yıllık ihracat 1 milyon adedi geçti
 Ticari araç pazarı KOBİ'lerle büyüdü
 Ticarilere rekor dayanmıyor
 Şirket imajını, kullandıkları aracın markasıyla...
 Türkiye sevdalısıyız, kriz zamanı bile yatırım yaparız
 Türkiye'nin ilk otomobili Devrim
 Otomotiv Türkiye'nin teknoloji çıtasını yükseltti
 Üretim artışında dünya devlerini solladık
 Otomotivde yeni dönem 2006 Ocak'ta başlıyor
 Dünyada üretilen her 100 otonun 1'i Türk
 Montaj sanayinden %100 yerli otomobil üretimine
 Otomotiv ekonominin itici gücü
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu