|
|
Otomotiv ihracat şampiyonluğu yarışına katıldı
1980 sonrası Özal dönemi ile başlayan ihracat seferberliğinde başı tekstil ve hazır giyim çekiyordu. 2000'li yıllarla birlikte otomotiv ve yan sanayi de tekstile yetişti.
2000'Lİ yılların başından itibaren katma değeri yüksek ve ileri teknoloji içeren ihracat mallarında artış olmaya başladı. Otomotiv, elektrik-elektronik ve makina imalat gibi sektörlerin ihracattaki payları hızla arttı. 2003 yılında otomotiv sanayii ürünleri ihracatı 2002 yılına göre yüzde 55 oranında arttı ve 5 milyar dolar oldu. Makina imalat sektörü ihracatı da bir önceki yıla göre yüzde 40 oranında artarak 4 milyar dolar seviyesine yükseldi. İhracatın lokomotif sektörleri olan tekstil ve hazırgiyim ihracatı ise 2003 yılında 15 milyar doları aştı. Moda ve markaya dayalı ürün ihracatında da önemli artış yaşandı.
DEMİR-ÇELİKTE BAŞARI Geleneksel ihraç ürünlerinden olan demir ve çelik yine son dönemde başarılı bir ihracat performansı gösterdi. Demir çelik ve kimyasal madde ihracatı da 2003 yılında sırasıyla yüzde 18 ve yüzde 24 oranlarında arttı ve 3,3 ve 1,9 milyar dolara yükseldi. Makina imalat sanayi ihracatı da, bir önceki yıla göre yüzde 35 gibi çok yüksek bir oranda arttı ve 3,9 milyar dolara ulaştı. 2003 yılındaki tarımsal ürün ihracatı ise, bir önceki yıla göre yüzde 30 oranında arttı ve 5,3 milyar dolar oldu. Alt gruplar itibariyle bakıldığında meyve sebze mamulleri yüzde 25, hububat ve mamulleri yüzde 37, hayvansal ve bitkisel yağları yüzde 160 ve tarımsal hammaddeler yüzde 36 oranlarında ihracat artışı sağladı. 2003 yılında madencilik ürünleri ihracatı ise, bir önceki yıla göre yüzde 36 oranında artarak 2 milyar dolara yükseldi. "Sürdürülebilir ihracat artışını sağlayacak ihracat yapısını oluşturmak" amacıyla hazırlanan İhracat Stratejik Planı 2004 yılı Ocak ayında yürürlüğe konuldu. 2004 yılında ise ihracat yüzde 33,6 artışla 63,1 milyar dolar, ithalat yüzde 40,7 artışla 97,5 milyar dolar oldu. Böylelikle, 2003 yılında yüzde 69,8 olan ihracatın ithalatı karşılama oranı 2004 yılında yüzde 64,6'ya geriledi ve dış ticaret hacmi 160 milyar doları aştı. Böylece, ihracat hacmi bakımından dünya ülkeleri arasında 24. sırada bulunan Türkiye 2004 yılında 22. sıraya yükseldi. 2004 yılı ihracatınında, Avrupa Birliği ülkeleri 34,4 milyar dolarlık ihracat ve yüzde 54,6'lık payla ilk sırayı aldı. 2003 yılında 1 milyar doların üzerinde ihracat yapılan ülke sayısı 9 iken, 2004 yılında 14 ülke çıktı. Sektörel anlamda 2004 yılında otomotiv ana ve yan sanayi, makina imalat sanayi, elektrik ve elektronik gibi dünya ticaretinde yüksek paya sahip, ileri teknoloji ihtiva eden ve sermaye yoğun sektörlerin ihracat içindeki payları hızla artmaya devam etti. ihracatın yükselen sektörleri arasında yer alan ve 2004 yılında yüzde 49 oranında bir artış yakalayarak 10,8 milyar dolar ihracat gerçekleştiren otomotiv ana ve yan sanayiinin toplam ihracat içindeki payı yüzde17 seviyesine ulaştı. Yüzde 39 ihracat artışı ile 6,1 milyar dolara ulaşan elektrik-elektronik sektörü de başta Avrupa Birliği gibi gelişmiş ülkeler olmak üzere, tüm dünyaya kendi markalarıyla girme başarısını gösterdi. İhracatımızdaki geleneksel ürünlerden olan demir ve çelik ihracatı 2004 yılında bir önceki yıla göre yüzde71'lik artış yakalayarak 9 milyar dolar seviyesini aştı. Kimyasallar ihracatı da yüzde 40'lık bir artış oranı ile 5 milyar dolar olarak gerçekleşti. Makina ve aksamları ihracatı ise yüzde 41 gibi yüksek bir oranda artışla 2 milyar dolar oldu. Tarımsal ürünler ihracatı ise yüzde 24,7 oranında artışla 7,5 milyar dolar seviyesini aştı. Alt gruplar itibariyle bakıldığında ise, fındık ve mamulleri yüzde 85, kuru meyve ve mamulleri yüzde 24,4, meyve ve sebze mamulleri ise yüzde 22,1 oranında ihracat artışı sağlandı. Son olarak, madencilik ürünleri ihracatı, bir önceki yıla göre yüzde 42,5 artış oranı ile 1,2 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti. Tüm bu gelişmeler ışığında, 2003 yılında yüzde19,8 olan ihracatın GSMH içindeki oranı 2004 yılında y ü z d e 21,4'e yükseldi ve böylelikle i h r a c a t 2004 yılında da tüm makroekonomik göstergeler üzerindeki olumlu etkisini artırarak sürdürdü.
|