“HelpTurkey” kampanyasıyla ne amaçlanıyor? İşte algı operasyonunun perde arkası
Türkiye'nin birçok noktasında çıkan orman yangınlarıyla mücadele aralıksız sürerken, sosyal medyada "HelpTurkey" etiketiyle kirli bir kampanya dolaşıma sokuldu. Instagram ve Twitter gibi sosyal medya platformlarında kısa sürede gündem olan etiket altında milyonlarca paylaşım yapıldı. Peki kısa sürede sosyal medyada gündem olan bu kirli kampanya ile amaçlanan hedef ne? İşte detaylar...
Türkiye orman yangınlarıyla mücadelesini sürdürürken, "Global Call Help Turkey" yani "Küresel çağrı; Türkiye'ye yardım edin" etiketiyle bir paylaşım sahneye sokuldu.
Bu etiketin çıkışı 'yüksek takipçili ınfluencer' diye adlandırılan reklam ajanslarının etkin olduğu Instagram'dan geldi. Etiketin Instagram'da yayılımını tetikleyen hesaplar, ajanslarla çalışan, para karşılığı hemen her türlü içeriği paylaştırabilecek dijital reklam mecraları haline gelmiş profillerdi.
SAHTE HESAPLAR DEVREYE SOKULDU
Bir başka sosyal medya platformu olan Twitter'a da yansıtılan bu etiket milyonlarca kişi tarafından paylaşıldı.
Etiketin Twitter'da milyonlara ulaşmasını sağlayan profillerin ise sahte hesaplar olduğu ortaya çıktı. Öyle ki birçoğunun en fazla üç aylık hesaplar olduğu ve hatta hiç tweet atmadıkları gözlemlendi. Görsellerin içeriği ise dikkat çekiciydi. Özellikle tetikleyici ınfluencer paylaşımlarının hepsi tek bir metinle atılmış, görseller ise hemen hemen hepsi aynıydı.
60 noktada yangın olduğunu iddia eden bu görseller tüm dünyada bir anda dolaşıma sokuldu. Ancak o saatlerde Türkiye'de sadece 7 yangın vardı.
UYGULAYICILAR VE ORGANİZATÖRLERİN AMAÇLARI
Peki bu kampanya ile ne amaçlanıyordu? Aslında bu kasıtlı işin iki aktörü var. Biri organizatör, diğer uygulayıcılardı.
Uygulayıcılar; para kazanmayı, popülaritesini artırmayı, sivil imajını ve kendisine yönelik algıyı güçlendirmeyi amaçlıyordu. Organizatörün ise iki amacı vardı; birincisi Türkiye'yi siyasi olarak aciz göstermek, ikincisi ise Kovid sınırlamaları sonrası açılan turizm sektörünü baltalamak.