Reklam uğruna 'tık' dolandırıcılığı: Google 'fake' içerikleri neden öne çıkarıyor?
Google'ın son dönemde sansasyonel ve tık tuzağı şeklindeki içerikleri daha da fazla öne çıkarması büyük tepki çekiyor. 'Google News' sistemi ile arkasında kimlerin dahi olduğu belli olmayan ve kolayca kurulabilen haber sitesi görünümlü web portalları hem yalan furyasını tetikliyor hem de insanların doğru haber alma özgürlüğünü baltalıyor. Dijital İletişim Uzmanı, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Murat Kırık sabah.com.tr'ye yaptığı değerlendirmede iki farklı noktaya dikkat çekti. Ali Murat Kırık, Avrupa ve dünyanın aksine Türkiye'de sistemin farklı çalıştığını kaydetti. Murat Kırık, abartı ve fake haberler ile Google'ın reklam uğruna tık dolandırıcılığına sebebiyet verdiğini ifade etti.
'Google News' sistemini kullanarak tık ve reklam dolandırıcılığı yapan haber sitesi görünümündeki web portalları son dönemde kamuoyunda sıkça tartışılmaya başlandı. Gerçek dahi olmayan 'Ünlü isim öldü' 'O şirket battı' tarzı içerikleri siteleri üzerinden yayına sokan portallar, para kazanmak uğruna yalan haberlerle hem insanların hayatını suistimal ediyor hem de vatandaşın doğru haber alma hakkını engelliyor.
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Murat Kırık konuyla ilgili sabah.com.tr'ye dikkat çekici değerlendirmelerde bulundu.
Ali Murat Kırık ilk olarak 'Google News' sistemine açıklık getirdi: Google News, yapı itibarıyla bir haber kaydı. Google'ın belli algoritmalara göre, haber içeriklerini öne çıkardığı bir alan. Google; içerikler/yapı/özgünlük/uzunluk gibi kriterlere göre haberleri sıralıyor ve Google News akışına ekliyor.
Örnek 'Fake' haber
REKLAM UĞRUNA TIK DOLANDIRICILIĞI
Algoritmanın 'özgünlük' nedeniyle; sahte, yalan, dikkat çekici, algı oluşturucu haberleri ön plana çıkardığını ifade eden Murat Kırık, "Diğer sitelerde olmayan içeriklerin burada doğrudan ön plana çıkması tıklanma oranlarını artırıyor. Tıklanma oranlarının artması demek; Google reklamlarının da görüntüleneceği anlamına geliyor. Reklamları tıklatabilmek adına, insanlar bir şekilde 'Tık dolandırıcılığı'na çekmiş olunuyor." dedi.
Örnek 'Fake' haber
FAKE HABER' EN ÜST SIRALARA GELİYOR
Bu tür sansasyonel haberler sonrası Google üzerinden ekstra bir 'search' işlemi gerçekleştiğini söyleyen Ali Murat Kırık, "İnternet haber sitelerinin denetimsiz ve kontrolsüz yapısı da bu içeriklerin oluşmasına neden oluyor. Algoritma 'fake haber'i diğer sitelerde bulunmadığı için, Google News bölümünde üst sıralara yerleştiriyor. Bu dünyada da 'Clickbait' (Tık tuzağı) olarak tanımlanıyor." ifadelerini kullandı.


