Dijital telif yasası için komisyon harekete geçti: “Emeğin bir karşılığının olması lazım”
Türkiye Büyük Millet Meclisi Dijital Mecralar Komisyonu Amerika ve Avrupa Birliği (AB) üyelerde olduğu gibi Türkiye'de de bir "Dijital Telif Yasası" çıkması için harekete geçti. Komisyon şu anda tarafları dinliyor. Eğer bu yasa teklifi meclisten geçerse artık Google, Facebook gibi dijital mecralar içerik üreticilerine telif ücreti ödemek zorunda kalacak. Konuyla ilgili açıklama yapan Sosyal Medya Araştırmacısı Ümit Sanlav; Türkiye Büyük Millet Meclisi Dijital Mecralar Komisyonu bir adım attı. Aynı Amerika ve AB üyesi ülkelerde olduğu gibi bir yasa çıkarmak için yola koyuldu" ifadelerine yer verdi.
Google, bir ülkede daha Dijital Telif Yasası hükümlerine boyun eğdi. Buna göre; Google, Kanada'da her yıl dijital yayıncılar için yaklaşık 74 milyon dolar ödeme yapacak.
HER YIL 74 MİLYON DOLAR ÖDEME YAPILACAK
Dijital yayıncıların, telif haklarını korumak için Dijital Telif Yasası'nı bekleyişi sürüyor. Google'a karşı harekete geçen son ülke Kanada oldu. Çevrim İçi Haberler Yasası düzenlemesinin hayata geçirilmesi ile Google, Kanada'ya her yıl 74 milyon dolar ödemeyi kabul etti. Bill C-18" sayılı Çevrim İçi Haberler Yasası'na göre; Google ve META, yayıncıların haberlerini kullanmasına karşılık belirlenen ücreti ödeyecekti. Bu yasa ilk meyvesini verdi. Kanada hükümeti, dijital yayıncılar için Google'dan her yıl 74 milyon dolar alacak. Kültürel Miras Bakanı Pascale St-Onge, Google ile anlaştıklarını duyurdu.
TÜRKİYE'DE HAREKETE GEÇTİ
Google, Facebook, İnstagram ve daha bir çok dijital platform, dijital içerik üreticileri üzerinden yılda milyarlarca dolar kazanıyor. Ama karşılığında Türkiye'deki üreticilere hiç bir ücret ödemiyor.
Dijital platformlar için telif yasası hazırlığı! | Video
Sosyal Medya Araştırmacısı Ümit Sanlav:
"İnstagram, Whatsapp ve Facebook'u bünyesinde bulunduran Meta grubunun yıllık kazancı 3.2 milyar dolar. Siz bir içerik üretiyorsunuz ve bu sosyal medya mecraları, internet servis sağlayacıları sizin bu içeriğinizi Türkiye'de 1 milyon civarı internet takipçisi olan bir ortamda rahatlıkla pervasızca yayınlayabiliyorlar. Yani sizin eseriniz bir anda 71 milyon kişi erişebiliyor. Fakat siz bundan hiçbir karşılık almıyorsunuz."
İşte bununla ilgili Türkiye Büyük Millet Meclisi Dijital Mecralar Komisyonu bir adım attı. Aynı Amerika ve AB üyesi ülkelerde olduğu gibi bir yasa çıkarmak için yola koyuldu.
"ŞU AN TARAFLARI DİNLİYORUZ"
Komisyonun üyelerinden AK Parti İzmir Milletvekili Şebnem Bursalı, çalışmanın detaylarını anlattı:
"Tarafları dinliyoruz yavaş yavaş. Google'dan temsilciler davet ettik. Onları dinledik. Telif yasasının Kültür ve Turizm Bakanlığı'nı ilgilendiren bir yasa da olduğu için kendilerini de dinledik. Tekrar dinleyeceğiz. Bunun ötesinde gazetecileri de dinleyeceğiz. Amacımız olabildiğince geniş bir uzlaşıyla bütün tarafların dahil olduğu, bütün ihtiyaçlarında karşılığını bulacağı bir metin ortaya çıkarmak."
"EMEĞİN BİR KARŞILIĞI OLMASI LAZIM"
Bursalı, "Her emeğin bir karşılığı olması gerek" diyerek çalışmayı bu nedenle başlattıklarına vurgu yaptı.
"Artık her şey (haber, yorum, kitap vs.) dijital mecra üzerinden ulaşılır olduğu için bununla ilgili ortaya konulan emeğin; haberin, kitabın, yayının ücretsiz olarak kullanıcılara servis yapılıyor olmasının muhakkak bir karşılığını olması lazım. Google kendisi bunun üzerinden para kazanıyor ama içerik üretenlere hiç bir ücret ödemiyor. Biz bu temelde bakıyoruz."