Yazarlar
Nil Şahin Gürhan

Nil Şahin Gürhan

Dengeli BeslenmeTÜM YAZILARI
30 Nisan 2013

Kilo vermek ciddi iştir...

Bütün dünya olarak her geçen gün daha fazla kilo alıyor ve ağırlaşıyoruz. Kilo almak normal bir durum ise, diyet yaparak kilo vermeye çalışmak da aynı ölçüde sıradan aslında!

Durmadan yeni bir zayıflama trendi çıkıyor. Her geçen gün pek çok insan yalan yanlış kilo verme üzerine ahkâm kesiyor. Bu ahkâm kesenlere karşı pek çok insan da talep oluşturup, bunlara inanıp kilo vermeye çalışıyor. Oluşan bu talepleri karşılayacak arz beslenme eğitimi almamış, vurdumduymaz insanlar tarafından kuru sıkı sözlerle yapılıyor çoğu zaman. Savundukları kilo verme yöntemleri; "ekmeği-şekeri kes, meyve yeme, meyve zehirdir, proteinli gıdaları istediğin kadar ye..." gibi ardı arkası kesilmeyen sloganlarla dile geliyor. Kilo vermekle birlikte sağlığını da kaybeden insanlar olması, kuru sıkı ahkâm kesenlerin bilinç düzeyinden çok uzakta bulunuyor. Söyledikleri yöntemlerin, sözüm ona diyet icatlarının oluşturduğu sonuçları görmüyor, duymuyor, hissetmiyorlar.

Bu yöntemleri uygulayan insanların başına gelenlere, diyet esnasında ve sonrasında ne yaşadıklarına hiç aldırmıyorlar. "Sağlığımız en değerli hazinemizdir" sözünü çok sık duyarız, hep de katılırız bu fikre. Ancak özellikle diyet trendlerinin ve zayıflama ilaçlarının etkisi altında iken, yaşamımız içinde ve davranışlarımızda bu düşüncenin hiçbir izi olmaz.

Kilo vermek ciddi bir iştir; estetik boyutu olmakla birlikte sağlığımız üzerine etkileri çok önemlidir. Kilo vermek için tartışmasız en doğru ve başarılı yöntem; diyetisyen önderliğinde bu işe başlamak. Diyetisyeniniz sizi her yönden değerlendirerek, uygun besin elementleri, miktarları, oranları açısından yeterli ve dengeli bir beslenme programını sizinle beraber hazırlamalı. Kilo verme aşamasında sağlığınızdan ödün vermeden, sağlıklı beslenme ilkelerini öğrenerek yaşamınıza uygun beslenme alışkanlıkları edinmelisiniz.

Ben bir diyetisyen olarak genelde beslenme programını hazırlarken ve anlatırken "daha sağlıklı, faydalı, besin değeri yüksek" gibi söylemlerimin pek etkin olmadığını hissederim. Ama ısrarla bu söylemlerimi her görüşmede yinelerim. Bana danışmaya gelen hastalarımın büyük bir çoğunluğunda; ilk görüşmemizden itibaren dikkatlerinin ve algılarının "hangisi daha çok kiloyu en kısa zamanda verdirir?" formüllerine karşı abartı derecede açık olduğunu hissederim. Hızlı kilo verdirmek başarı oranını ve puanını yükseltir. Gerisi teferruattır, asıl amaç kilo vermektir. O yüzden insanların algısını doğru yöne çekmek, en faydalı beslenme sistemini benimsemelerini sağlamak için, ilk görüşmenin ardından gelen diğer görüşmelerimde de özellikle dikkat ettiğim bazı unsurlar vardır. Kilo verme sürecine devam ederken, danışanlarıma her görüşmemizde vücudunda olan değişiklikleri, yağ oranını, kas miktarını, su seviyesini bildirip, diyeti kolay uygulayabilmesini, iş ve ev hayatında enerjisinin maksimum düzeyde olmasını, sık hastalanmamasını sağlayacak farkındalıklar yaratmaya çalışırım.

Ancak kilo verme sürecindekilerin büyük bir çoğunluğu, kaç kilo verirse versin hiçbir zaman verdiği kiloyu beğenmez, az verdiğini düşünür. "Bu hafta çok az kilo vermişim, bunun için miydi bunca çaba?", "ne yemekleri çevirdim, ne davetlere katıldım diyetimi hiç bozmadım, keşke bozsaydım" gibi ardı arkası kesilmeyen yakınmaları da çok duyarım.

Sağlıklı kilo vermek için yapılması gerekenler

Kilo vermek arzusundayken, hızlı kilo vermeyi düşlemek gayet normal bir durum. Diyet yapmak zaten başlı başına zor iken, bir de kilo verememek veya az kilo vermek yaşanılan sıkıntıyı daha da yükseltir. Moral bozukluğu ve stres; diyetinizi bozup, kontrolsüz yemenizi kolaylaştırır. Bu durum da diyetinizin başarısını gölgeler. Sizi mutsuz etmekle kalmaz, kilo vermenizi de kısır döngüye sokar. Ve bazen bir an önce fazla kilonuzdan kurtulma isteğiniz sizi "her diyet mübahtır" mantığına yakınlaştırabilir.

Sağlığınızı tehdit edecek yöntemlere yönelebilirsiniz. Hızlı kilo vermek istiyorsanız, diyet listenizi tam uygulayın. Abur cubur ve yapay yiyecekler yemeyin, alkol almayın. Gün içinde daha çok enerji harcayın, bol hareket edin, yürüyün. Yani bu işe daha çok zaman ve çaba harcayın. Ayaklarınız yere bassın, olmadık hayaller kurup, aşırı kilo vermeyi beklemeyin. Belirli bir süreklilik içinde dengeli kilo vermek, sağlıklı ve kalıcı kilo vermek için en doğru yoldur. Sonrasında da kilonuzu korumak için sağlıklı beslenme alışkanlıklarınızı muhafaza etmelisiniz.

Yeterli ve dengeli beslenmek her zaman işe yarar. Kilo verirken sağlıklı beslenmeye devam ettiğiniz sürece sağlığınız da korunmuş olur. Üstelik size istediğiniz vücut görüntüsünü ve beden ölçülerini kazandırmanın yanında, saçlarınızın parlak, cildinizin sağlıklı, bakışlarınızın canlı, tırnaklarınızın düzgün olmasına da destek verir.



Yazarın Önceki Yazıları

TÜM YAZILARI
BİZE ULAŞIN