Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 31 Temmuz 2008, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC

Peugeot, Citroen, Renault da biyoyakıtçı

Rudolf Diesel, ilk kez 1893'te bitkisel yağlara göre tasarladığı motoru denedi. 1900'de de Paris Dünya Fuarı'nda yakıt olarak yer fıstığı yağını kullanan motorunu sergiledi. Biyodizel için ilk patent Belçika'daki Brüksel Üniversitesi'nden, G. Chavanne tarafından 31 Ağustos 1937'de alındı. 1990'lı yıllardan itibaren yaşanan petrol krizleri, alternatif enerji arayışlarını hızlandırdı. Özellikle 2000 yılında dünyada ham petrol ve ham kanola fiyatlarının kesişmesi, biyodizeli ön plana çıkardı ve yatırımlar büyük bir hızla başladı.

* Almanya: AB'de ve dünyada biyoyakıtlar ve biyodizel konusunda Almanya öncü. Almanya, 2007'den itibaren biyoyakıtlara kademeli vergi uygulamasına başladı. Ancak biyodizelin çiftçi yakıtı olarak kullanımında vergi istisnası getirerek enerji tarımını destekledi. Almanya, milyon tonluk biyodizel üretimini geçen her yıl artırıyor.

* Fransa: Yıllık üretimi 450 bin ton. Bu üretim, vergiden muaf yüzde 5 harmanlamayla kullanılıyor. Peugeot, Citroen, Renault gibi otomobil firmalarının yanı sıra Total gibi petrol şirketlerinin desteklediği projelerle de biyoyakıt üretimi artırılmaya çalışılıyor.

* Avusturya: 100 bin ton/yıl olan üretimini program çerçevesinde her yıl artırıyor. Bu ülke aynı zamanda Almanya'ya ihracat da yapıyor.

* İtalya: 100 binden fazla nüfuslu yerleşim alanlarında, belediye araçlarında kullanımı teşvik edilerek başlatılan proje sürüyor. İtalya, özellikle biyodizeli konut ısınması amacıyla destekliyor.

* İspanya: Vergi teşviğinin yanı sıra özellikle ayçiçeği yağı kullanımı, teşvik için AB standardı dışına çıkarıldı. İspanya, tüm itirazlara rağmen iyot sayısını 140'ta tutarak kendi standardını uygulamaya devam ediyor.

* İngiltere: Bölgesel uygulama yapıyor. Hükümet, bazı bölgelerdeki biyodizel kullanımını vergiden muaf tutuyor.

* Diğer AB ülkeleri: Belçika, yüzde 100 kullanıma izin veriyor. Çek Cumhuriyeti bu alanda atağa geçti. Finlandiya, litre başına 0.025 euro teşvik veriyor. Yunanistan, biyodizelden vergi almayacağını ve teşviklere devam edeceğini açıkladı. Bir taraftan da kullanımı yaygınlaştırmak için ithalatı serbest bıraktı...

* ABD: "25x25" sloganıyla 2025 yılında toplam enerji tüketiminin yüzde 25'ini yenilebilir enerjilerden karşılamayı hedefleyen ve bu yönde projeler geliştiren ABD, biyodizel konusunda da kendi milli sistemini kurdu. Öncelikle milli bitkisel yağı olan soya yağına göre uygulanabilir ASTM- 6751 standardını belirledi. AB'ye göre daha basit ve piyasada uygulanabilir olan bu standartlarda, sadece biyodizelin yakıt özellikleri dikkate alınıyor. Yüzde 5 biyodizel, harmanlanmış B5 şekliyle halen ABD'deki istasyonlarda yaygın olarak satılıyor. Özellikle çiftçilere boyanmak suretiyle verilerek ve vergiden muaf tutularak, yüzde 100 kullanım sağlanmış durumda.

* Brezilya: Biyoetanolde yüzde 80'lere varan kullanım oranıyla inanılmaz bir başarıya imza atılmış durumda. Brezilya şimdi de biyodizel atağına geçti. Ülkenin en büyük ihracatçı kalemlerinden birini oluşturan soya ve soya yağı biyodizele kaydırılıyor. Palm ağacı dikimi de planlı olarak teşvik ediliyor.

* Hindistan: Ekolojisine uygun jotropha bitkisine yoğunlaşan bu ülke, mevzuatını ve araştırmalarını buna göre düzenliyor.

* Çin: Kendi kaynaklarına yönelik milli biyoyakıt politikasını kararlılıkla uyguluyor.