kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
'Az hamilelik' de olmaz, küçük büyük marka da...
Kısa...Kısa...Kısa...
Fantastik hizmetler
Promosyonun iki kenarı
Müşteri yönetimi dersi

'Az hamilelik' de olmaz, küçük büyük marka da...

Cumartesi günü gazetelerde ilk kez Tarkan adlı kozmetik ürünlerinin reklamını gördüm. Hatırlarsınız kendi adını ta- şıyan ürünün lansman toplantısına Tarkan Bey gelmemişti. Şimdi de reklamı 'ünlü' şarkıcının saksı gibi bir fotoğrafı ile yayınlanıyor. Ürünler arasına öyle bir mesafe koymuş ki, evlere şenlik. Sanki kendi adını taşımıyor. İnsan sürer, elinde tutar, sahiplenir değil mi? Hayır. Kenarda durmuş bize öyle bakıyor Tarkan Bey... Marka vaadi ne? Bilen beri gelsin...
Kapitalizm, kılıktan kılığa giren, giderek karmaşıklaşan bir yapı içinde yoluna devam ediyor. Liberalizm de onun yolunu açmak için çeşitli transformasyonlardan geçerek küresel güç modelinin gereği benzer karmaşıklıkla gelişerek yol alıyor. Şimdi siz kalkıyorsunuz üzerine binlerce cilt yazılmış bu kavramı bir cümlelik bir tanımın içine sığdırıyorsunuz: "Kapitalizm, üretim araçlarının üzerindeki mülkiyetin özel sektörün elinde bulunduğu sisteme denir!" Sonra da bu bir cümlelik tanımla neyin kapitalist sistemin içine girip, neyin girmeyeceğine karar veriyor, işlerinizi buna göre yönetmeye kalkıyorsunuz. Olur mu? Tabii ki olmaz... Gülerler adama...
Aynı şey hatta daha fazlası 'marka' kavramı için geçerlidir. Marka, kapitalist sistemin, liberal ekonominin, serbest pazar rekabet anlayışının en karmaşık, en sofistike, en zor anlaşılır ve uygulanabilir ürünüdür. Yoksa herkes zırt pırt marka yaratırdı. Coca-Cola'nın bir şişesinin maliyeti üç kuruş beş para iken, su, şeker, usare ve CO2'den oluşan bu tadı tuzu bize yabancı içeceğin şişesine yüz binlerce lira ödüyoruz. O aradaki farkı işte marka vaadi için ödüyoruz. Şimdi içinde yüzlerce parametre bulunan bu kavramı kalkıp iki satırlık tanımla anlatmaya çalışmak, 'neşeli cahiliye devri davranışı' değildir de nedir? Hele şu yaklaşımlara bayılıyorum: "Marka, İngilizce'de 'brand' (yakmak) sözcüğünden gelmektedir. 'Brand' ise Amerika'da cowboy'ların kendi sığır sürülerini diğerlerinden ayrıştırmak için metal bir amblemi ısıtarak hayvanların sırtlarını yakarak vurdukları damgaydı." Ölme eşeğim ölme.
Markanın küçüğü - büyüğü, azı - çoğu, yerlisi ulusalı olmaz. Az hamileliğin olmayacağı gibi. Nicelik bir mesele değildir 'marka' olup olmamak. Her saygın, hoş, çekici, kaliteli ürün üreten, başarılı dükkkişi ya da ürüne marka derseniz, bir tane bile marka yaratamazsınız. Hele küresel rekabet ortamında. Koca koca Türk banka markalarının birer birer batmasını ya da yabancıların eline geçmesini nasıl açıklıyorsunuz? "Öz sermayeleri zayıftı" diye değil mi? Yani kapitalizmin sadece bir başka kuralı ile...
Geçen hafta da belirttiğim gibi, boşuna Kobi mantığı ile marka olunamaz demiyorum. Türkiye'den marka çıkmamasının nedeni, Türkiye'nin marka olamayışının nedeni kobiler değil, kobi mantığıdır. Ben de bir kobinin yöneticisiydim. Bilirim. Olmaz. Hele sadece siyah-beyaz hücrelerle konuşur, karmaşık meseleleri tek cümlede kavramaya çalışır, beynimizdeki gri hücreleri devreye sokmazsak hiç olmaz...
NOT: Yeni yılınızı kutlar esenlikler dilerim. Biz maaile 26 yıldır olduğu gibi çoluk çocuk kayınvalidenin evinde olacağız. Beklerim...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 KOBİ mantığı ile ne köy olunur ne kasaba, ne de marka   / 19-12-2004
 Sevdiğimiz her şey marka değildir   / 12-12-2004
 Kristal Elma öldü. Yaşasın Effie!   / 05-12-2004
 Ey CEO'lar markalarıma sahip çıkın!   / 28-11-2004
 Salatalığı görünce tuzluğu alıp koşmamak zor iş!   / 21-11-2004
 Ellerinizden öperim   / 14-11-2004
 Bana kızın, ama dinleyin. İşinize yarar...   / 07-11-2004
 Kotler: "Sıradan reklamlara neden para harcanır ki!"   / 31-10-2004
 Rekabet artık artistik hareketlerde...   / 24-10-2004
 İndeksin yoksa sen de yoksun   / 17-10-2004
İLKER SARIER
Güzel ülkemizin siyasi etkinlikleri
Sosyal...
ALİ SAYDAM
'Az hamilelik' de olmaz, küçük büyük marka...
Hâlâ tazminat bekliyorlar
Pamukova'daki hızlı tren kazasında yaralananlar ve yakınlarını...
Ayazağa'da TIR katliamı: 3 Ölü
Kamyon ve TIR'lar İstanbul caddelerinde kıyıma devam ediyor.
'Irak'a iş ve aş getirdik bizi serbest bırakırlar'
'Irak'a iş ve aş getirdik bizi serbest bırakırlar'
Irak'ta, 9 gün önce kaçırılan armatör Kahraman Sadıkoğlu'nun...
Sen de bizi merak etme
Sen de bizi merak etme
Banttaki görüntüleri ilk kez atv'den öğrenen ünlü armatörün eşi...
IMKB
E: 24,430 D:% -0.08
DOLAR
S: 1,378,000 D:% -1.15
EURO
S: 1,855,000 D:% -0.48
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu