|
|
Avrupa'da 15 milyon kişi istihdam ediliyor
1990'LARDA başlayan ilk yatırım rüzgarının ardından ikinci dalgayı da yakalan Doğu Avrupa bir Detroit olma yolunda ilerliyor. Otomotiv sanayi 1995 yılından beri Doğu Avrupa'ya 24 milyar doları ulaşan bir fabrika yatırımı gerçekleştirdi. Burada düşük maliyetle üretilen otomobiller her yıl ortalama 14.5 milyon aracın satıldığı Batı Avrupa'ya ihraç ediliyor. Orta ve Doğu Avrupa'da otomobil talebinin 1 milyon adet civarında olduğu düşünüldüğünde, Doğu'nun Batı için ürettiği net bir şekilde görülüyor.
MALİYETLER DÜŞÜK Son dönemde Volkswagen Grubu, Audi'nin yeni SUV modelini Slovakya'da üretmeye karar verdi. Yılda 250 bin aracın üretildiği Bratislava'daki fabrika, düşük iş gücü maliyetleri ve esnek üretim kabiliyeti gibi faktörler sayesinde VW'nin dünya genelindeki 42 üretim merkezi arasında en krlı olanı. Oysa, VW'nin karşılamak zorunda olduğu Almanya'daki iş gücü maliyetleri sektörün en yükseği olarak dikkat çekiyor. VW, saati 50 doları (Almanya'daki otomotiv sektörü ücret ortalamasının yüzde 20 üzerinde bir rakam) bulan işçi ücretleri ve haftada 28 saati aşmayan çalışma süreleriyle üretim yapmaya çalışıyor. Burada işçi sendikalarının oldukça güçlü olmasının önemli bir payı bulunuyor. Öte yandan, Slovak işçiler saati 6 dolara haftada 40 saat çalışıyorlar. Böylelikle, VW yılda 1.8 milyar dolarlık bir tasarruf sağlamış oluyor. Avrupa'daki otomotiv endüstrisi tedarikçilerle birlikte 3 milyonu doğrudan olmak üzere 15 milyon kişiye istihdam sağlıyor. Ama, dünyanın en pahalı iş gücü de Avrupa'da bulunuyor. Avrupa'da saat başına ortalama ücret 29 dolar iken, bu rakam Orta ve Doğu Avrupa'da 3 ile 6 dolar arasında değişiyor.
|