Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ÖNERİ-YORUM ŞEREF OĞUZ

Türk Kahvesi dünya markası?

Dünyada her gün 1,2 milyar fincan kahve içiliyor ve bunun ancak %10'u Türk kahvesi. İnsanlar espresso bazlı kahvenin hâkim olduğu kürede Türk kahvesini daha az beğeniliyor değil. Sadece yapımı daha zor olduğu için çok fazla yaygın değil…
Bu tespit, Okka kahve makinesinin mucidi Arzum'un Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı'na ait. "Eğer biz bu süreci kolaylaştırırsak, gezegene espresso değil Türk kahvesi hâkim olabilir" diyor Murat Bey.
Peki, bu mümkün mü? İşe elektrikli cezve ile başladıklarında ülkemizde kişi başına ortalama kahve tüketimi 250 gram idi. Arçelik'in başarılı Telve'si ile makineler sayesinde 10 yılda bu yana tüketim katlandı ve şimdi ortalama kişi başı yarım kilo kahve tüketir olduk.
Türkiye, kahve üreticisi değil ama Osmanlı'dan gelen kahve kültüründe güçlü bir yere sahip… Nitekim Topkapı Sarayı'nda Türk Kahvesi Kültürü ve Araştırmaları Derneği ile beraber düzenledikleri müze sergisi, son derece nadide eserler eşliğinde turistlerin ilgi odağı haline geldi.
Kahve; cari açık kapatıcısı olabilir mi? Dünyada petrolden sonraki en yaygın emtia ve 20 milyar $'lık ekonomiyi temsil ediyor. Petrolün varil fiyatındaki düşüş cari açık kapatıyor da kahve neden kapamasın?
Bırakın "lokumcusundan fincancısına, kahve tedarikçisinden tekstilciye dek" Türk kahvesi etrafında oluşacak eko sistemi, sadece makine ihracatı olarak dahi katma değer üretiyorsunuz.
Okka, 4,5 kg. ağırlığında ve 500 lira etikete sahip. Kaba hesapla kilosu 50 $'dan ihraç edilen markamız. Ortalama ihracatın kilogram değeri 1,5 $ olduğu düşünülürse, katma değer adımlarının böylesi çözümlerden geldiğini görebiliyoruz.
Kahve makinesini Topkapı Sarayı Müzesi'nde denedim. Telve'den memnun biri olarak Türk kahvesine dair 5 yenilik getirmişler. 1-rakıma göre suyu kaynatıyor, 2- közde kahve pişirebiliyor, 3-karıştırma otomatikleşmiş, 4-kendini temizleyebiliyor ve 5- köpüğüyle birlikte kahveyi doğrudan fincana dökebiliyor.
Türk kahvesini mutfaktan salonlara taşıyan Okka türü çözümler geliştikçe dünyada güçlü eğilim oluşturmak pekâlâ mümkün… Nitekim Arzum, Hong Kong'da bu amaçla ofisini kurdu bile…
49 yıldır mutfak eşyalarıyla uğraşan şirket kendi kültür kodlarımızdan yola çıkıp Türk kahvesini dünyaya sunuyor olması, alkışa değer. Hele ki bunu teknoloji yoğun Okka makinesiyle yapması, daha da anlamlı…
Murat Kolbaşı, bir sonraki adımda kahve çekirdeğinden fincana uzanan bütün süreci makineleştirme üzerine çalıştıklarını söylüyor. Okka için 4 yıl boyunca 5 kişilik ekibin emeği ve 2 milyon $ harcandığı düşünülürse, şu hükmü verebiliyorum; "kolay demedik ki, mümkün dedik."

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA