Restoran ve kafelerde yeni dönem 1 Temmuz itibarıyla başlıyor. Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından yapılacak düzenleme ile artık sürprizler bitecek, içerik bilgilerinden enerji değerlerine kadar her şey açık açık yazacak.
Tarım ve Orman Bakanlığı, restoran, kafe, kantin ve benzeri toplu tüketim yerlerinde sunulan gıdaların içerik, alerjen ve enerji (kalori) bilgilerinin tüketiciye açıklanmasına ilişkin uygulamayı 1 Temmuz itibarıyla devreye alıyor.
Restoran, kafe, pastane, kantin ve benzeri toplu tüketim yerlerini kapsayan yeni düzenleme ile toplu tüketim yerlerinde sunulan gıdalara ilişkin bilgilendirme zorunlu olacak.
Ürünlerde alkol ya da domuz kaynaklı bileşen bulunup bulunmadığına ilişkin bilgi de paylaşılacak.
Bilgilendirme, yalnızca basılı menülerle sınırlı olmayacak. İşletmeler, panolar, broşürler, dijital ekranlar ya da karekod sistemi üzerinden de bu bilgileri müşterilere sunabilecek. Karekod uygulamasını tercih eden işletmelerin, müşterilerin bilgilere nasıl ulaşacağını açık şekilde göstermesi gerekecek.
KADEMELİ GEÇİŞ KOLAYLIĞI
Uygulama için işletmelere kademeli geçiş süresi tanındı. Ulusal zincir restoranların 1 Temmuz 2026'ya kadar yeni sisteme uyum sağlaması bekleniyor. Aynı ilde üç ve daha fazla şubesi bulunan işletmeler için son tarih 31 Aralık 2026. Diğer işletmelerde ise içerik bilgilerinin 2026 sonuna kadar, kalori bilgilerinin de 2027 sonuna kadar menülere eklenmesi öngörülüyor. Yeni düzenlemeyle, tüketicinin sipariş vermeden önce ne yediğini daha net biçimde bilmesi hedefleniyor.
"REÇETELER ŞANSA BIRAKILAMAZ"
A Haber'e konuşan restoran işletmecisi Nihat Bingöl hem tüketici hem de işletme açısından yaratacağı etkileri paylaştı.
Yeni dönemde işletmelerin mutfaktaki standartlarını yazılı hale getirmesi gerektiğinin altını çizen Bingöl, reçete sadakatinin hayati önem taşıdığını belirtti. İşletmelerin ivedilikle reçetelerini stabilize etmesi gerektiğini söyleyen Bingöl, şu uyarıda bulundu:
"Reçetemiz neyse mutfakta ne pişiyorsa menüde de o yazmak zorunda ve bununla ilgili ne eksik ne fazla bir gıda asla ekleyemeyiz artık. İnsan sağlığı olduğu için şansa bırakamayız."
İNSANİ HATALARIN ÖNÜNE GEÇİLECEK
Bingöl, daha önceki sistemde alerjen bilgilerinin servis personeli tarafından sözlü olarak aktarıldığını, bunun da insani hatalara çok açık bir yöntem olduğunu ifade etti
. Ufacık bir bilginin unutulmasının bile tehlikeli sonuçlar doğurabildiğini hatırlatan Bingöl, düzenlemenin artan obezite vakaları ve alerjik reaksiyonlar nedeniyle zorunlu hale geldiğini vurguladı
İŞLETMELER İÇİN HUKUKİ VE OPERASYONEL KOLAYLIK
Düzenlemenin işletmeler için de büyük bir artı sağlayacağını belirten Nihat Bingöl, şu avantajlara dikkat çekti:
Hukuki Koruma: Personelin hatalı bilgi vermesi sonucu oluşabilecek idari ve hukuksal sorunlar azalacak.
İş Yükü: Bilgiler menüde yazılı olacağı için personelin üzerindeki açıklama yükü hafifleyecek.
Güven Ortamı: Şeffaf bilgi paylaşımı, esnaf ve müşteri arasında güçlü bir güven bağı oluşturacak