Güney Kore tarihinin en ölümcül uçak kazası ülkede şok etkisi yarattı. Dünya felakete kilitlenmişken, kazaya neyin neden olduğu tartışmaları beraberinde getirdi. Kuş çarpması sonucu uçağın iniş takımlarının hasar aldığı en büyük iddia olarak ortaya atıldı ancak havacılık uzmanları cevaplanamayan birçok sorunun bulunduğunu ve farklı bir senaryonun faciaya sebep olabileceğini bildirdi.
Güney Kore'de pazar günü ölümcül bir uçak kazası meydana geldi. Tayland'ın Bangkok kentinden kalkan Jeju Air firmasına ait bir yolcu uçağının gövde üstü iniş yapması ve pistin ucundan kayarak Muan Uluslararası Havaalanı'nda bir duvara çarparak alev topuna dönüşmesi sonucu 179 kişi hayatını kaybetti.
181 KİŞİDEN SADECE 2'Sİ KURTULDU
İtfaiye ekipleri, iniş sırasında kontrolünü kaybederek pistten çıkan uçağın havalimanını çevreleyen çite çarptığını kaydetti. Uçakta 175 yolcu ve 6 uçuş görevlisinin bulunduğu kaydedildi.
KAZA GEÇMİŞİ YOKTU
Kazaya karışan Boeing 737-800 tipi uçağın sahibi olan Jeju Air firması uçak arızasına yönelik herhangi bir işaret bulunmadığı ve kazaya karışan uçağın daha önce kaydedilmiş kaza geçmişi olmadığını belirtti.
KARA KUTU BULUNDU
Kara, Altyapı ve Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, uçağın düştüğü alanda yürütülen çalışmalarda enkazdan hem uçuş hem de ses kayıtlarını içeren kara kutuların bulunduğu ve kara kutuların kazaya neyin sebep olduğuna ilişkin soruşturmaya yardımcı olacağı bildirildi.
KUŞ ÇARPMASI ŞÜPHESİ
Kazanın, Güney Koreli bir hava yolunun karıştığı yaklaşık son 30 yılın en ölümcül uçak kazalarından biri olduğu aktarıldı. İlk belirlemelere göre, kazaya iniş takımlarında yaşanan arızanın neden olduğu düşünülüyor. Kazanın kesin nedenini belirlemek üzere soruşturma başlatıldı.
Güney Kore Ulaştırma Bakanlığı, uçağa kaza gerçekleşmeden önce kuş çarpması için uyarı gönderildiğini bildirdi.
KAZADA ŞÜPHE UYANDIRAN KONULAR
Uzmanlar, kuş çarpması raporunun ve uçağın iniş denemesinin cevaplardan çok soru işaretleri oluşturduğunu bildirdi.
Havacılık uzmanı ve İtalya Hava Kuvvetleri Akademisi'nde eski öğretmen olan Gregory Alegi "Bu noktada cevaplardan çok sorular var. Uçak neden bu kadar hızlı gidiyordu? Kanatçıklar neden açık değildi? İniş takımları neden açık değildi?" ifadelerini kullandı.
O BARİYER OLMASAYDI HASAR EN AZA İNEBİLİRDİ
Florida'daki Safety Operating Systems şirketinin CEO'su ve emekli havayolu pilotu John Cox, kaza görüntülerinde pilotların uçağın hızını azaltmak için kanat sistemlerini devreye sokmadıklarını, bu nedenle bunun hidrolik bir arıza olabileceğini gösterdiğini bildirdi. Cox, pilotların iniş takımlarını manuel olarak indirmeme nedenini de zamanları olmadığına yordu.
Cox, bütün aksiliklere rağmen uçağın kontrol altında olduğunu ve düz bir çizgide seyrettiğini, pistin bu kadar yakınında bir bariyer olmasaydı hasar ve yaralanmaların muhtemelen en aza indirileceğini aktardı.
"ŞAŞIRTICI BİR KAZA"
Avustralya merkezli Airline Ratings'in genel yayın yönetmeni Geoffrey Thomas, hem uçağın güçlü bir güvenlik siciline sahip olması hem de iyi bir havalimanına iniş yapması ve uçuş koşullarının mükemmel olması göz önüne alındığında, pazar günkü kazanın "çok şaşırtıcı" olduğunu belirtti. Thomas ayrıca hava koşullarının da iyi olduğunu, uçağın kuru ve güneşli bir havada iniş yaptığını vurguladı.
KUŞ ÇARPMASI YETERLİ BİR NEDEN DEĞİL
Thomas, kuş çarpmasının ölümcül kazanın yalnızca kısmi nedeni olabileceğini belirtti. Thomas, uçağın "mayday" ilan ettikten kısa bir süre sonra hava trafik kontrolüne konum verilerini iletmeyi bırakması nedeniyle elektrik arızası yaşandığına dair kanıtların bulunduğunu ifade etti.
Thomas, "Bu pilotların, tam olarak ne olduğunu bilmediğimiz üst üste gelen arızalarla uğraştığı anlaşılıyor. Bildiğimiz şey, konum verilerinin durduğu, iniş için kanatların ve takımların açılmadığı" sözlerini kullandı.
Thomas'a göre kuş çarpması ticari havacılıkta nispeten yaygın bir tehlikedir ancak ciddi kazalara yol açması nadirdir.
HAVACILIK UZMANI KARANLIK NOKTALARI SORGULADI
Avustralya'daki CQUniversity'den havacılık uzmanı Doug Drury, tek başına bir kuş çarpmasının ölümcül bir kazaya yol açmaması gerektiğini bildirdi.
Drury, pilotların iniş sırasında uçağı yavaşlatmayı neden başaramadıklarını, neden pistin ters yönüne ve normal iniş bölgesi pozisyonunun ötesine indiklerini sorguladı.