İkinci el otomobil piyasasının en merak edilen sorusu yanıt buldu. En hızlı satılan ikinci el araçlar hangileri? Listenin zirvesinde Renault var. Peki diğer otomobiller? İşte en hızlı satılan ilk 10 ikinci el otomobil...
1. Renault Megane 1.5 DCI Touch
2. sırada Fiat'ın Türkiye'de sıfır olarak da en fazla satılan araçlarından Egea var. 1.3 Multijet.
3. sıranın sahibi ise Ford. Ford'un sedan Focus 1.5 TDCI modeli yine hızlı satılan otomobillerden.
Listenin 4. sırasında Toyota'nın Corolla 1.5 Dream modeli var.
5. sırada bir hatchback model var. Renault Clio 1.0 Touch.
6. sıranın sahibi ise Volkswagen'in B segment hatchback otomobili Volkswagen Polo 1.4 TDI Comfortline.
7. sırada yine bir Volkswagen var. Alman markanın Türkiye'de çok sevilen modeli Passat Comfortline.
8. sırada yine bir Renault var. Renault Symbol 1.5 DCI Joy.
En hızlı satılanların 9'uncu sırasıda Japon devi Honda, efsane modeli Cıvıc 1.6 Elegance ile.
Ve 10. sıra yine Alman Volkswagen'e ait. Golf'ün 1.6 TDI Comfortline modeli.
TÜRKİYE OTO PAZARINDA SON DURUM NE?
Türkiye'de sedan otolar liderliği kaybetti. Ocak 2022'de SUV araçlar, sedanlardan daha fazla sattı. SUV'ların pazar payı yüzde 42.3'e çıkarak sedanları solladı. Sedan otoların payı ise 37.8'e geriledi
SEDAN OTOMOBİLDE KAN KAYBI
Dünyada otomobil tercihi hızla değişiyor. SUV araçlar tüm dünyada satış rekorları kırıyor. 2021'de dünyada SUV satışları yüzde 10 artarak 35 milyon adetin üzerine çıktı. Pazar payı ise yüzde 45 seviyesinde gerçekleşti. Sedan ülkesi olarak bilinen Türkiye'de de benzer bir durum yaşanıyor. Uzun yıllar yüzde 50'nin üzerinde pazar payına sahip olan sedan araçlar son dönemde hızla kan kaybediyor.
HATCHBACK ARAÇLAR DA DÜŞTÜ
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre Ocak 2022'de bir ilk gerçekleşti. SUV araçların satışları sedan otoları solladı. Ocakta 10 bin 965 adet sedan otomobil satıldı. Sedanların pazar payı 37.8'e geriledi. SUV araçların satışları ise 12 bin 262 adete yükseldi. Pazar payı ise yüzde 42.3'e çıktı. Hatchback'lerin satışları 5 bin 440 adete, pazar payları da yüzde 18.7'e düştü.
SUV OTOMOBİLDE 2016'DAN BU YANA YÜZDE 26'LIK ARTIŞ
Otomotiv pazarının son beş yılına SUV modeller damga vurdu. 2016'da yüzde 16.1 olan SUV araçların pazar payı beş yılda 26.2 puan artışla yüzde 42.3'e yükseldi. Bu dönemde sedan otomobillerin pazar payı ise yüzde 47.8'den yüzde 37.8'e indi. Sedanların kaybı 10 puan oldu.
MODEL SAYISI ARTTI
Tüm dünyada artan SUV talebi, markaların SUV iştahını da artırdı. Son yıllarda her marka SUV üretip satmaya başladı. Neredeyse SUV modeli olmayan marka kalmadı.
2010'da 31 markanın 73 adet SUV modeli satılırken, bugün model sayısı yaklaşık 130'un üstüne çıktı.
GLOBAL SATIŞLAR 7 YILDA YÜZDE 110 ARTTI
Global SUV araç pazarı son yedi yılda yüzde 110.8 büyüdü. 2014'de 16.6 milyon adet olan satışlar, 2016'da 27 milyon, 2017'de 30.3 milyon, 2018'de 32.1 milyon adete çıktı. 2021'de ise 35 milyon adete yükseldi.
2022'YE DÜŞÜŞLE BAŞLADI
Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2022 Ocak ayında yüzde 12.8 azalarak 38 bin 131 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışları yüzde 17.9 azalarak 29 bin adet oldu. Hafif ticari araç pazarı ise yüzde 8.9 artarak 9 bin 111 adede ulaştı.
***
ELEKTRİKLİ OTODA REKABET ARTIYOR
lobal otomobil satışları 2021'de yüzde 3.4 artışla 66 milyon adete çıktı. Ticari araçlarla birlikte bu sayı 80 milyon adeti buldu. Pandeminin ikinci yılında otomotiv sektöründeki elektrikli dönüşümün hızlandığı görüldü. Global elektrikli otomobil satışları yüzde 26 artışla 6.4 milyon adete yükseldi. 2021'de satılan otomobillerin yüzde 9.7'si elektrikli oldu.
LÜKS MARKALAR SATIYOR
Türkiye'de de benzinli ve dizel motorlu araçların yerini çevreci hibrit, plug-in hibrit ve elektrikli otomobiller alıyor. Satış rakamları dünya ortalamalarına kıyasla düşük olsa da Türkiye'de son iki yıldır elektrikli otomobil talebi artıyor. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre elektrikli otomobil satışları 2021'de yüzde 237 artarak 2 bin 846 adet oldu.
Elektriklilerin payı yüzde 0.1'den yüzde 0.5'e çıktı. 2022'de satışların 5 bin adeti geçmesi, pazar payının ise ikiye katlanması bekleniyor. ODD verileri, 2021'de satılan elektrikli otoların bin 629'unun 121 kW motora sahip lüks modeller olduğunu gösterdi. 86 kW-120 kW arası elektrikli otoların satışı 450 adet, 85 kW ve altı elektrikli oto satışı ise 767 adet gerçekleşti. Bu sonuçlara göre Türkiye'de elektrikli otomobil pazarı lüks markalarla büyüdü.
2021'de Türkiye'de en çok satan elektrikli otomobil modeli 772 adetle Renault Zoe oldu. BMW iX3 663 adetle ikinci, Porsche Taycan 353 adetle üçüncü, Mercedes-benz EQC 331 adetle dördüncü, MG ZS ise 318 adetle beşinci sırada yer aldı.
MARKA SAYISI 20'YE ÇIKACAK
Şu anda Türkiye'de BMW, Mercedes-Benz, MINI, DFSK, Porsche, Hyundai, Volvo olmak üzere yedi markanın elektrikli modelleri satılıyor. Audi, Citroen, Cupra, DS, Kia, Nissan, Opel, Peugeot, Skoda, Skywell ve Volkswagen gibi markalarda elektrikli modellerini satışa sunmak için gün sayıyor.
Türkiye'nin yerli otomobili Togg'un ilk elektrikli SUV modeli de 2023'ün ilk yarısında yollara çıkacak. Ayrıca Elon Musk'ın kurucusu olduğu Tesla da elektrikli modellerini Türkiye'de satışa sunmaya hazırlanıyor. Böylece Türkiye'deki elektrikli otomobil satışı yapan marka sayısı 20'ye çıkacak.
TESLA TÜRKİYE'DE ŞİRKET KURDU
Türkiye'de pazarın yüzde 237 büyümesi, Tesla'nın Türkiye'de şirket kurmasına neden oldu. Elon Musk'ın kurucusu olduğu Tesla, 2021'de dünyanın en çok satan elektrikli otomobili oldu. Tesla'nın global satışları 936 bin adete çıktı.