5 günlük hava durumu
27 Şubat 2013 Çarşamba
"Türkiye'de yerli araba yapıyoruz"

"Türkiye'de yerli araba yapıyoruz"

  • yeni haber
  • AA
  • Giriş Saati: 27.02.2013  11:27
    Güncelleme : 27.02.2013  11:27
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, ''Bence biz Türkiye'de yerli araba yapıyoruz. Çünkü yerlilik oranı bazılarında yüzde 60, bazılarında yüzde 80. Ortalaması yüzde 56'lara gelen bir yerlilik oranı var. Yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım'' dedi.

AA Finans Masası'na konuk olan OSD Başkanı Kudret Önen, sektöre ilişkin son gelişmeleri değerlendirdi, beklentilere ilişkin soruları yanıtladı.
Önen, geçen hafta açıklanan yeni teşvik sistemi ile ilgili, ''Bizi çok mutlu eden, bizi çok heyecanlandıran, ülkemizin otomotiv sanayisinin dünyadaki cazibesini artıran çok mutlu bir haber'' dedi.

Bunun sektör için son yılların en önemli haberlerinden birisi olduğunu belirten Önen, teşvikle ilgili son düzenlemenin bugünkü sanayinin rekabetçiliğinin korunmasında çok önemli olduğunu dile getirdi.

2023 planlarına göre otomotiv sektörünün 3-4 katı büyümesi gerektiğini anımsatan Önen, bir gazetenin yaptığı karşılaştırmadan bahsederek, ''Şu anda en büyük rakibimiz Orta Avrupa. Neredeyse bizden daha ucuz olan yerler var Avrupa'nın ortasında. Fakat sanayi, teşvikler olarak baktığımızda, özellikle yeni teşvikler olarak baktığımızda hepsinden daha avantajlı konuma gelmişiz'' ifadelerini kullandı.

Bir otomobilin dizaynından üretime geçmesinin 3 yıl olduğunu vurgulayan Önen, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Bir otomotiv projesinin de 2-2,5 seneden önce kararın meyvelerini görmeniz çok zor. O yüzden hemen yarın olacak bir şey değil. Yarın için şu mesaj verilmiştir: 'Biz otomotiv sanayisini geliştirmekte kararlıyız. Ona göre de şartlarımızı buna göre revize ettik. Bu, yarın olan bir karardır. Avrupa'dan gazetelerden de okuyoruz. İşte bazı firmalar, hemen buna reaksiyon gösterecektir. Yarın olan budur. İnsanların proje masasında Türkiye'nin oturmasıdır. Bunun otomotiv sektöründe bizim gerçekten hissedeceğimiz zaman herhalde en az 3-4 yıldan önce olmaz.''

#Sayfa#

-''Yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım''-

Önen, yerli otomotiv konusunda, en başta yerli araç, yerli marka kavramlarının oturtulması gerektiğini söyledi. 35 yıldır bu sektörde çalıştığını aktaran Önen, ''Bence biz Türkiye'de yerli araba yapıyoruz. Çünkü yerli oranı bazılarında yüzde 60, bazılarında yüzde 80. Ortalaması yüzde 56'lara gelen bir yerlilik oranı var. Bu çok ciddi bir rakam. Çünkü bazı teknolojiler, bazı üretim şeyleri dünyanın her yerinde yapılmıyor ki? Bunlar belli merkezlerde yapılan şeyler. O yüzden bu kadar yerli oranına sahip bir Türkiye'de biz zaten yerli araba yapıyoruz. Marka dediğimiz de ise bu konu, biz daha önceki teşviklerde böyle bir projeyi bile biz teşvik yasasına sokamıyorduk. Şimdi o da girdi. Bu kimse konuşmuyor ama, o da girdi, stratejik yatırım olarak o da bu kapsamda ele alınabilecek. Onun için olumlu bir şey. Yani bu teşviklerle varsa böyle bir konu, bu konuyla ilgilenen bir yer varsa kesinlikle çok daha yakınlaştı'' şeklinde konuştu.

''Yerli otomobil konusunda bir babayiğitin önümüzdeki günlerde çıkacağını düşünüyor musunuz? Yoksa bunu birkaç yıl konuşup unutacak mıyız?'' şeklindeki soruya Önen, şöyle cevap verdi:

''Bunlar unutulacak konular değil. Farklı yaklaşıyorum bu konuya. Kim yapacak? Ne zaman olacak? Aslında yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım. Bugün zaten yerli otomobil yapıyoruz. Yan sanayimiz şu anda Avrupa'nın en güçlü yan sanayilerinden bir tanesi. Bugün Avrupa ve ABD'li otomotiv firmalarına paket sistem dizaynı veren şirketlerimiz var. Yerli araç konusunu bir tarafa koymak gerekiyor. Bu kesinlikle rahat rahat yapılır.''

Türkiye'nin otobüste ve kamyonda yerli markalarının olduğunu belirten Önen, konunun detaylı incelenmesi halinde konunun adet, pazar ve marka geliştirmede takılıp kaldığına dikkati çekti.

Önen, konuya teknolojik bakılması gerektiğini, dünyada rekabetçi bir pazarın ve yüzde 20-30 düzeyinde kapasite fazlasının olduğuna değinerek, ''Siz bu kapasite fazlasına bir bu kadar daha araç ekleyeceksiniz. O aracın da diğer yerlerdeki markaların yanında tercih edilmesini isteyeceksiniz. Bu çok ciddi teknik olmayan tamamen marka yönetimiyle ve markanın yaratılmasıyla ilgili bir konudur'' dedi.

Türkiye'de yerli otomobilin üretilmesi noktasında sıkıntı olmadığını, herkesin yerli otomobil yapmak istediğini söyleyen Önen, işin matematiğinin tutması ve marka yaratmanın maliyetinin azaltılması gerektiğini ifade etti.

Önen, iç pazarın büyümesinin gerektiğine dikkati çekerek, ''İç pazar büyümediği müddetçe, iç pazar güvenilir ve sürdürülebilir büyüme içerisinde olduğu müddetçe yerli marka çalışmalarına, marka yaratmanın maliyetine bu konular çerçevesinde ileriye doğru nasıl yayacağız, maliyetleri nasıl dağıtacağız buna bakmak gerekiyor'' şeklinde konuştu.

#Sayfa#

-Elektrikli araçlarda alt detay teknolojiler...-

Elektrikli araç üretimi ve Türkiye'nin bu alanda yerli markasını oluşturması konusunda Önen, yapılan araştırmalarda her yıl elektrikli araçların pazardan aldığı payın arttığının tahmin edildiğini belirtti.

Elektrikli araçların temiz enerji ve sera gazı etkilerinin düşük olması nedeniyle elektrikli araçların gelişeceğinin tartışılmaz olduğunu söyleyen Önen, ''Elektrikli araçlarda kullanılan piller gelişme evrimini daha tamamlanmadı deniliyor. Diğer yakıt cinsi araçlara göre insanları düşündüren konular var. Bunların çözülme hızına göre elektrikli araçların kullanım hızı da buna bağlı olacaktır. Türkiye için geç değil ve çok doğru adımlar atılıyor. Bizim şu anda elektrikli araçlarda akü, elektrik motorları ve bunun yönetim sistemleri gibi konulara devletin yüzde 100 desteğiyle elimizi kirletip bu konularda araştırmalar yapıp, gelişen teknolojinin içine girmemiz lazım. Bunları yavaş yavaş geliştirip araba üretim uygulamalarına geçmemiz gerekiyor'' dedi.

Önen, elektrikli araç üretiminde asıl konunun alt detay teknolojilerinin geliştirilmesi olduğunu ve buradaki başarının elektrikli araçlardaki başarıyı getireceğini söyledi. Türkiye'de alt detaylar teknolojilerin geliştirilmesi halinde bunların bir otomobilde buluşabileceğini belirten Önen, ''Bunu ABD denedi ama daha başarıyı elde etmiş değiller. Hemen yarın olacak bir şey değil bu. Uzun süreç alacaktır'' diye konuştu.

-2013 yılı beklentileri-

Rakamlara bakılarak azaldı-düştü demenin yanlış olduğunu aktaran Önen, rakamlar bir yıl çok çıkmış ise, bunun devamlı böyle gideceğini kimsenin düşünmemesi gerektiğini ifade etti.

Avrupa'ya olan ihracatın yüzde 50'den yüzde 34'e düşmesinin otomotive negatif etkisi olduğunu vurgulayan Önen, ''Üretimimizdeki azalmayı kabul etmemiz lazım. Bu Avrupa kaynaklı bir azalma'' dedi.

2012 yılında bazı firmaların Amerika'ya otomotiv ihracatı gerçekleştirdiğini kaydeden Önen, bunların önemli olduğunun altını çizdi.
2013 yılı için 2012 benzeri bir yıl hedeflenmesi gerektiğini belirten Önen, sözlerine şöyle devam etti:

''Sanayiciler, rekabetçiliğini sürdürmek için bütün sanayideki üretim girdilerindeki artışa rağmen her yıl da fiyatlarda, maliyetlerde bir gerileme hedefi koyar. Bu zor bir hedeftir. Çoğu zaman da bu tutulur. Şimdi sanayide de, üretimde de böyle koymak lazım. Eğer biz küçüleceğiz diye yaklaşırsak bu iyi bir şey değil. Çünkü Avrupa'daki sorun kalıcı bir sorun. Önümüzdeki bir kaç yıl daha bununla yaşayacağız. Bu yıl muhakkak sanayimiz az da olsa alternatif pazarlar bulup bu açığı kapatmak zorunda. Ve bunu hedeflediğini görüyoruz. Zira kiminle konuşsak 2012 eşittir 2013 olacak, hedefimiz budur, bu yüzden üretimimizde gerileme yaşamayacağız diyorlar.''

#Sayfa#

Volkswagen'e Türkiye'de üretim çağrısı...

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen, hükümetin Volkswagen'e Türkiye'de üretim çağrısının yadırganacak bir durum olmadığını belirterek, ''Ülke sanayisini düşündüğümüzde burada maksimum oyuncu görmeyi, Türkiye'nin maksimum araç üretmesini istemek en tabii hakkımız. Hükümet de burada üstüne düşeni gayet güzel yapıyor, teşvikleri anlatıyor'' dedi.

AA Finans Masası'na konuk olan OSD Başkanı Kudret Önen, Türkiye'nin, kendi markasını üretmek için binek otomobil yerine daha yüksek katma değer sahibi olduğu hafif ticari araca odaklanması gerekip gerekmediğine ilişkin, Türkiye'nin Avrupa'nın hafif ticari araç üretim merkezi olduğunu, imalatının yüzde 70'ini ihraç ederken, bunun yüzde 60-70'inin de hafif ticari araçların oluşturduğunu vurguladı.

Hafif ticari araçların komplikasyon, imalat ve dizaynının nispeten daha kolay çözümlerle yapıldığına işaret eden Önen, ''Daha düşük adetlerde rekabetçi olarak imal edilebiliyor. Ticari araç bize yerli marka imajında beklediğimizi ne kadar verir? O ayrı bir konu. Yaptığımız çalışmada biz ikisini de önerdik. Onun platformundan faydalanarak binek arabanın maliyetleri ne olur diye gösterdik. Esasında çok da fazla bir fark yapmadı. Konsept olarak doğru ama neticeye baktığınızda çok da fazla fark etmiyor'' diye konuştu.

Önen, bir soru üzerine, Avrupalı markaların Türkiye'ye ''Marka yapamazsınız, böyle bir şeye girmenize gerek yok'' yönünde kulis yapmasının söz konusu olmadığını söyledi.

Şu anda rekabete açık bir küresel pazarın içinde olduklarını, isteyenin istediği yere yatırım yaptığını belirten Önen, ''Tavsiyeler olabilir. Herkes fikrini söyleyebilir. Kimisi olumlu, kimisi olumsuz der. Ama ben inanıyorum ki bu yapılmayacak bir şey değil. Maliyetini kaldıracak kadar üretmek lazım. Konu burada kilitleniyor'' dedi.

Türkiye'nin istikrarlı büyüyen iç pazara ihtiyacı olduğunu vurgulayan Önen, ileride Türkiye'ye gelecek başka yatırımcıların da bunu görmek istediğini ifade etti.

#Sayfa#

-Türkiye cazibe merkezi-

Yeni teşviklerin son haliyle otomotiv sektörünün 2023 hedefleri için önemli olduğunu, Türkiye'de otomotiv sanayinin gelişmesini istediklerini ve bu konuda ellerinden geleni yapacaklarını belirten Önen, ''Bu yeni teşviklerle de bunu gösteriyoruz. Bugün Türkiye'nin neresine kuracak olursanız olun, bir otomotiv yatırımı ciddi teşvikler alacak. Benim bu konuda hiç bir şüphem yok. Teşviklerden sonra çok umutluyum. Türkiye, Avrupa'da otomotiv sektöründe yatırımlar açısından baktığımızda bir cazibe merkezi olarak ortaya çıkmıştır'' dedi.

Bu arada Türkiye'nin muhakkak iç pazarını yükseltmesi gerektiğini, gelen yatırımcının iç pazara baktığını vurgulayan Önen, ''İç pazarımızdaki adetle rekabetçi bir üretici olacağına inanıyor. Oradan da bu rekabetçi ürünlerle dünyaya açılıp o pazardaki ürünlerle rekabetçi yer alacağına inanıyor. Teşviklerimizi hallettik. Bundan sonraki hedefimiz cari açık planına ters düşmeden iç pazarı büyütme planımızı çıkarmamız lazım'' dedi.
Türkiye otomotiv sektörünün 2023 yılına kadar her yıl yüzde 14 civarında bir büyüme yakalaması gerektiğini ifade eden Önen, ''Avrupa, Amerika seviyesine çıkıldığında geniş adetler hazmedecek o kadar yolumuz var ki...'' dedi.

Önen, geçen yıl 1.600 CC'den küçük araçlara getirilen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) artışının sektöre etkilerine ilişkin bir soruya ise şu yanıtı verdi:
''Bundan daha önce yapılan ÖTV artışlarının çok ciddi bir etkisi oldu. Orada pazarın nasıl daraldığını görebiliyorsunuz. Diğerinde ise yüzde 10 civarında toplamda pazarda bir küçülme yaratıldı. Hafif ticari araçlara da bir farklılık getirildi. Hafif ticari araçlar hala belini doğrultamadı. Ocak-Şubat aylarına da baksanız hafif ticari araçlarda ufak da olsa o farklılık devam ediyor. Otomobillerde ise anormal bir farklılık yok. Yüzde 8-10 civarında bir küçülme var. Ama zaten bu planlanan pazarın böyle olması istenilen bir ortam olduğu için 2013'te de böyle devam edecek. Bence en kısa zamanda bu ÖTV artışlarına bakıp değerlendirilip belki bazılarının eski hale getirilmesi şarttır.''

#Sayfa#

-''Kilosu 4 lira civarında olan bir hurda projesi başarıya erişebilir''-

ÖTV artışının hafif ticari araçlarda da ciddi neticesinin görüldüğünü ifade eden Önen, Türkiye'nin hafif ticari araçlarda rekabetçi ürünleri kısa zamanda doğru fiyatlarla yapabildiği için Avrupa'nın imalat merkezi olduğunu, bunun gücünü de iç pazardan aldığını söyledi.

Türkiye'deki ikinci el pazarının Avrupa'ya göre yüksek olduğuna işaret eden Önen, ''Neticede aracınızı hurdaya ayıracağınız durum ile satacağınız durumu karşılaştırdığınızda hurda fiyatı düşük kalıyor. Çünkü hala o arabaya daha fazla veren var. Bir çalışmada kilosu 4 liranın altındaki bir fiyatın hurda fiyatı olmadığı belirtiliyor. Çünkü arabayı hala o fiyatı verip sizin eski dediğiniz arabayı alabilecek bir pazar var ve bu pazara göre hareket etmek lazım. Karşımızdaki konu hurdaya verilen biçilen ücrettir. Yani kilosu 4 lira civarında olan bir hurda projesi başarıya erişecekmiş gibi görünüyor'' değerlendirmesinde bulundu.

-Volkswagen'e Türkiye'de üretim önerisi-

Önen, Hükümetin Volkswagen'e Türkiye'de üretim çağrısına ilişkin bir soruyu da '' Ülke sanayisini düşündüğümüzde burada maksimum oyuncu görmeyi, Türkiye'nin maksimum araç üretmesini istemek en tabii hakkımız. Hükümet de burada üstüne düşeni gayet güzel yapıyor. Gayet iyi bir şekilde teşviklerini anlatıyor. Ülkenin nasıl cazibe merkezi olduğunu söylüyor ve çağrılarını da yapıyor. Bunda yadırganacak bir şey yok'' şeklinde cevapladı.

Önen, yurtdışından rakiplerin gelmesi durumunda yerli markanın riske girip girmeyeceğine yönelik soruya ise ''Rekabetten korkmamak lazım. Rekabet kalite, ucuz fiyat, daha iyi hizmet getirir. Maksimum markaya ihtiyacımız var. 4 misli büyük hedeften bahsediyoruz. Bugünkü markaların 4 misli artması kolay bir şey değil'' yanıtını verdi.

AA Finans Masası toplantısının sonunda Kudret Önen'e''Anadolu Ajansı 2012 Almanak''ı hediye edildi.

kalan karakter 460

gfb gfb

batarsin haci..kimse olmaz o arabayi...100 yildir otomobil uretenlerle nasil rekabet edeceksin...anca vergisiz falan satman lazim..

Aynı Görüşte misiniz?
evet3
hayır12
cevapla 27.02.2013 18:34
levent levent

bırakın yapamıyoruz deyin olsun bitsin..sırf yerli diye bir çok kişi alırrrr

Aynı Görüşte misiniz?
evet7
hayır5
cevapla 27.02.2013 19:56
erdal,alm erdal,alm

yapiyorsunuzda kaymak yabanciya gidiyor ,kendi beyninizden üretim yapin para icerde kalsin o zaman hazirciligi biraksinlar büyük bayiler ,tasin altina elini koyan yokmu

Aynı Görüşte misiniz?
evet7
hayır0
cevapla 27.02.2013 22:04
EMİN EMİN

Biz yerlı araba istiyoruz adı DEVRİM olsun

Aynı Görüşte misiniz?
evet2
hayır1
cevapla 28.05.2013 10:31
mehmet mehmet

yerli otomobılımızı sabırsızlıkla beklıyorum cok guzel olacak bence arabanın markasını TR yada AYYILDIZ olarak olup dunyaya tanınması ıcın ıyı olur dıyorum

Aynı Görüşte misiniz?
evet2
hayır1
cevapla 03.04.2013 10:45
ferdi ferdi

yapanlar kaç kulaklı kaç eli var

Aynı Görüşte misiniz?
evet2
hayır0
cevapla 15.04.2013 11:44

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Diğer Otomobil Haberleri

Nissan Note şimdi yepyeni!
Audi'den iki yenilik birden
Elektrikli Golf geliyor
Ocakta en çok satılan otomobil...
LPG'li araçta rekor artış
Mercedes ve Audi'nin roketleri
Bir kişiye 274 hat
Elektrikli otoya Ar-Ge desteği
Volvo Çin'de Almanları kıskandırıyor
Verso Türklere emanet
Türkiye, Opel'in 'A' takımında
Türk işçiler dünyada 1 numara
İşte en ucuz 10 otomobil
"Ağaoğlu, 'Laz Rover'ı isterse..." VİDEO
Oscar'da 7 yeni Hyundai
Renault Symbol yenilendi
Yeni SEAT Leon'un fiyatı belli oldu
ManU'luların Chevrolet seçimi
Yeni Fordlar Cenevre'de boy gösterecek
Audi görücüye çıkıyor GALERİ
İşte yılın en iyi prototipi GALERİ
İşte yeni Toyota Verso'nun fiyatı
Fiesta'da ekonomik yakıt tüketimi
Mercedes'in en pahalı modelleri
BMW 750 bin aracını geri çağırıyor
Türkiye, Avrupa'da ilk 10'da
Volkswagen'e yatırım daveti
İşte dizel The Beetle'ın fiyatı
BMW'de üretim hatası!
İşte Audi A7'nin Türkiye fiyatı
Kia'dan çok farklı tasarım
3,5 litre yakıtla 100 km
Volkswagen'in en hızlı üstsüzü
İşte yeni Citroen C4 Picasso
Chevrolet'ye GEFCO desteği
Hyundai sahiplerine servis avantajı
Dünya CEO'larına mektup
Türkler ‘OK’ demeden üretim yapamıyor
Bursalı Clio ailesi genişledi
İşte makyajlı Audi S3 Sportback
Sosyal Medya' nın En Çok Paylaşılanları
ÜCRETSİZ SABAH BÜLTEN ÜYELİĞİ

Üye olun, son dakika haberleri e-postanıza gelsin.

Adı Soyadı :
E-posta :
Üye Ol