5 günlük hava durumu
21 Mayıs 2012 Pazartesi

Dumlupınar bir daha asla

Batan denizaltı ya da suya çakılan uçaklara ulaşmak için tasarlanan MOSHIP'in inşası, 15 gün önce başladı. Su üstünde sabit durabilen ve 600 metre derindeki batıklara dahi ulaşabilen kurtarma gemisi, dünyadaki benzerlerinin çok ötesinde

Türk Deniz Kuvvetleri, 59 yıl önce 81 mürettebatıyla batan Dumlupınar denizaltısı benzeri bir facianın bir daha yaşanmaması için MOSHIP (Denizaltı Kurtarma Ana Gemisi) projesini başlattı. İnşasına 15 gün önce Tuzla'da başlanan gemi, 3 yıl sonra teslim edilecek. MOSHIP, 600 metre derinliğe kadar çalışma kapasitesine sahip olacak. Hareket yeteneğini kaybetmiş olan denizaltıları veya denize düşen uçak enkazlarını, 'İskandil' ve 'Sonar' denilen cihazlarıyla tespit edecek. Sağ kalan mürettebat ve yolculara, otomobil büyüklüğündeki robotlarla yiyecek ve oksijen ulaştıracak. Onarılabiliyorsa batığı yüzeye çıkartacak. Bunun mümkün olmadığı durumlarda ise robot denizaltılarıyla kazazedeleri yüzeye taşıyacak. Dünyada denizaltı kurtarma faliyetlerinde kullanılmakta olan en donanımlı 5 gemiden de daha üstün teknolojik yeteneklere sahip olan MOSHIP dizel elektirik itici sistemi ve 6 pervaneye sahip. 28 Ekim'de ihalesi yapılan ve İstanbul Tersanesi'nde geçtiğimiz günlerde sessiz sedasız yapımına başlanan Türkiye'nin 'gurur' projesi, dünyadaki tüm denizaltı tipleri ile uyumlu şekilde tasarlandı.

DONANIMLI AMELİYATHANE...
İhaleyi kazanan İstanbul Denizcilik Gemi İnşa Sanayi firması, Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile sözleşme imzaladı. Proje, iki ay önce sessiz sedasız başlatıldı. Geminin uzunluğu 90, genişliği 18, yüksekliği ise 20 metre olacak. Dünya standartlarındaki gibi 600 metre derinliğe kadar batık denizaltıları ya da uçak gibi diğer taşıtları tespit edebilecek. İçinde canlı olup olmadığını belirleyecek. Son teknolojiyle donatılan MOSHIP'ta ameliyathane, oksijen odası ve helikopter pisti de bulunacak. Yaklaşık 130 personelin görev yapacağı kurtarma gemisinde yaralılara ilk müdahale yapılacak sonrasında da kazazedeler helikopterle hastanelere ulaştırılacak. MOSHIP yaklaşık üç yıl sonra teslim edilecek. Teknolojik donanım bakımından benzerlerinden çok daha fazla özelliği bulunan MOSHIP, batmış denizaltını bulana kadar üzerine gidiyor. GPS uydularından batığın yerini belirliyor ve tam üzerinde sabitliyor. En şiddetli rüzgâr, dalga ve akıntıya karşı gemi üzerindeki pervaneler otomotik olarak devreye giriyor. Normal gemilerde 2 - 3 pervane varken MOSHIP'te tam 6 pervane var. Bu pervaneler sadece öne - geriye değil, gemiyi sağa - sola da götürebiliyor. Bir taraftan rüzgâr ya da akıntı gelirse, diğer tarafa doğru pervane çalışıyor. Böylelikle fırtınalı havada bile, batığın tam üzerinde demir atmadan durabilmek mümkün oluyor. MOSHIP'te hem dalgıçlar için 'atmosferik' sualtı elbisesi hem de uzaktan kumandalı su altı robotu var. Bu ikisinin birden bulunduğu başka bir gemi ise yok.

3 YILLIK ALTYAPI ÇALIŞMASI...
MOSHIP'i inşa eden SNR Holding'e bağlı İstanbul Denizcilik Gemi İnşa Sanayi'nin de bir özelliği var. Firma, kısa süre önce Dünya İşadamları Yönetimi (BID) tarafından düzenlenen 'Uluslararası Kalite, İş İdaresi ve Başarı' konulu yarışmayı kazandı ve 'Altın Başarı Ödülü' aldı. "BID'ın Oscar'ı" olarak adlandırılan ödül Tuzla'daki tersanede büyük bir sevince neden oldu. Holdingin CEO'su Atilla Çiftçigüzeli, "MOSHIP'in hayata geçmesi bizim olduğu kadar Türkiye'nin de kazancı olacak. Bu projeye hazırlanırken holdingimizden alınan desteklerle tamamı Türk mühendislerden oluşan 40 kişilik dizayn gurubumuzla 3 yıl süren bir altyapı çalışması yaptık. Gemi, bilimsel ve teknolojik üstünlükleri ile hem emsalsiz bir gemi olacak, hem de sadece karasularımızda değil tüm dünyada stratejik bir üstünlük sağlacak. Denizaltıcılarımızın can güvenliği açısından rahat bir nefes almasını da sağlayacak" diyor.

DUMLUPINAR VE KURSK, 47 YIL ARAYLA AYNI KADERİ PAYLAŞTI
Yıl 1953... 3 Nisan'ı 4 Nisan'a bağlayan gece... Ege'deki NATO tatbikatından dönen Dumlupınar denizaltısı, Çanakkale Boğazı'ndan girerken İsveç bandıralı yük gemisi Naboland ile çarpıştı. Boğazın serin sularına gömülürken 81 mürettebatından 22'si sağdı. Ancak, 90 metre derinlikte bulunan gemiye ulaşıp denizcileri kurtarmak malesef mümkün olmadı. Benzer bir facia da 2000'de yaşandı ve sonuç yine değişmedi. Rus Kursk denizaltısı 12 Ağustos'ta Barents Denizi'nin dibine oturdu. 108 metre derindeydi. İngiltere ve Norveç'ten gelen yardımla birlikte 21 Ağustos'ta denizaltıya ulaşıldı. İç ve dış kapaklar açıldı ancak 118 mürettebatın öldüğü anlaşıldı. Son anlarında, ailelerine mektup yazmışlar ve çaresizlik içinde ölümü beklemişlerdi...

kalan karakter 460

Ahmet Dogan.. Ahmet Dogan..

O aci gunu dun gibi hatirliyorum.Ilk okul ogrencisiydim.Rahmetli babam gemi telsizi araciligiyla yapilan mesajlari goz yaslariyla radyodan dinlemistik.Allah bir daha boyle aci olaylar yasatmasin,AMIN..

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır0
cevapla 21.05.2012 07:01
mehmet mehmet

59 yıl allahtan kaza olmamış yoksa gene aynı kader paylaşılacaktı demek

Aynı Görüşte misiniz?
evet4
hayır0
cevapla 21.05.2012 09:23
murathoca murathoca

madem bu tür gemiye ihtiyac var dogrudur neden 3 gemi yapuilmiyor türkiyenin etrafinda 3 büyük deniz var bir yerden bir yere hizli bir sekilde kisa zamanda ulasilmasi gerekmiyormu?

Aynı Görüşte misiniz?
evet2
hayır2
cevapla 21.05.2012 10:28
moskof moskof

haydi türkiyem

Aynı Görüşte misiniz?
evet1
hayır0
cevapla 21.05.2012 03:58

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Diğer Yaşam Haberleri

On Numara çekildi
Kadıköy'de silahlı saldırı
Ordu'da facia ucuz atlatıldı
Öğrenci servisi kaza yaptı
Baraja giren öğrenciler boğuldu
Hastane sular altında kaldı
Çöpçüye kafa tuttu dayağı yedi
Cem Yılmaz yine kırdı geçirdi
Türkiye Meksika'ya döndü
Annesinin öldürdüğü Selin uğurlandı
Düzce'de feci ölüm
Gök gürültülü sağanak uyarısı HARİTALI
22 kişi civadan zehirlendi
Denizde panik
Cami cemaatinin kene isyanı
Deniz kahverengiye büründü
Burçlar artık cebinizde
Başkent'te kuduz karantinası
Kulak çınlamasına arı sesiyle çözüm buldular
Kolon kanserinde şifre çözüldü
Doğudaki evlilikler mercek altına alınacak
Üç aylar yarın başlıyor
Çocuklarının gözü önünde öldürüldü
Kadın doktora yumruk
Türkiye'de bir ilk
Haluk Levent'i yıkan haber!
Doğalgaz borusu patladı
Kese kavgasında kan aktı
Çikolataya da tekstil boyası ve domuz jelatini katıyorlar
Alkollü sürücüye meydan dayağı
Kars'ta hortum dehşeti
Bastırılan duygular cinselliğin düşmanı
Yangın 3 evi kül etti
Doğum günü partisi ölümle bitti
Ayıdan ölü taklidi yaparak kurtuldu
Münevver cinayetinde şok iddia
İstanbul'un göbeğinde hain saldırı
Minibüs şarampole devrildi: 3 ölü, 9 yaralı
'Eşim öldü, eğleniyorlar' diye akraba düğününü bastı
Güçlü akıntı 6 öğrenciyi yuttu
Sosyal Medya' nın En Çok Paylaşılanları
ÜCRETSİZ SABAH BÜLTEN ÜYELİĞİ

Üye olun, son dakika haberleri e-postanıza gelsin.

Adı Soyadı :
E-posta :
Üye Ol