kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Pazar Sabah
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gümrük Birliği rekabeti artırdı sektörün ihracatı patladı
Emlakla birlikte biz de büyüyoruz

Gümrük Birliği rekabeti artırdı sektörün ihracatı patladı

1996'ya kadar beyaz eşya ihracatı yok denecek kadar azdı. Rekabetin artması ile birlikte ürün kalitesi yükseldi ve sektöre yatırım başladı. Böylece kaliteli ürünler daha makul fiyata satılır oldu.

Türkiye'deki beyaz eşya sektörü, 80'li yıllarda bugünden oldukça farklı bir konumdaydı. Türkiye 1982'de ilk kez renkli televizyonlarla tanıştı. 1983'te merdaneli çamaşır makinalarının yerini otomatik çamaşır makinaları aldı. O dönemde bulaşık makinaları henüz piyasaya sunulmamıştı. 1984-85 yıllarında Türkiye'de otomatik çamaşır makinası üretilmeye başladı. Üretim kalitesi yeterli olmadığından, makinaların yıkama sırasında "yürüyor olması", tüketiciler için büyük bir sorun teşkil ediyordu.

ÜRETİCİ SAYISI ARTIYOR
1987 yılında dışa açılım politikaları çerçevesinde, ithalata yeni düzenlemeler getirildi. Genellikle Ankara ve İstanbul'da, havalimanlarına yakın yerlerde gümrüksüz satış mağazaları açılmaya başlandı. Yurtdışında çalışma izni olan ve pasaport sahibi kişiler, bu mağazalardaki ithal ürünlerden birer adet satın alma hakkına sahipti. Bu kişiler, kendileri ya da tanıdıkları için özellikle çamaşır makinası, bulaşık makinası ve fırın gibi ürünleri alıyordu. O dönemde, gümrüksüz satış mağazası açma izni alan birçok şirket vardı, ithalatçı firma sayısı ise sınırlıydı. Vergisi ödenmiş ithal bir ürünü, gümrüksüz satış mağazalarındaki fiyattan tüketiciye sunma olanağı yoktu. 90'lı yıllardaki enflasyon ve zam ortamıyla birlikte, bayilere satış yapmak daha cazip hale geldi. Zam beklentilerinden daha az fiyat farkıyla ileriye dönük satış yapma olanağı oluştu. Aynı dönemde bulaşık makinası pazarı gelişmeye başladı. Solo ürünlerde piyasaya hakim markalar Bosch, Siemens, Profilo, Arçelik, Beko ve AEG idi. Aynı yıllarda ankastre ürünleri piyasaya sunan tek marka olarak Siemens ortaya çıktı.
1996 yılından sonra ise piyasalar ve trendler oldukça değişti, adeta yeni bir döneme girildi. Gümrük Birliği Anlaşmasıyla birlikte, Türkiye'de de rekabet artmaya, piyasaya yeni rakipler girmeye başladı, üreticilerin sayısı arttı. 1996'ya kadar beyaz eşya ihracatı yok denecek kadar azdı. Rekabetin artmasıyla birlikte ürün kalitesi yükseldi ve sektöre yatırımlar başladı. Kaliteli ürünler daha makul fiyatlara satılıyordu. Perakende sektörünün karlılık yapısında da ciddi bir dönüşüm oldu. Bankaların bugünkü kadar aktif olmadığı dönemde, üreticiler bayileri, bayiler de tüketicileri finanse ediyordu. Oysa 90'lı yılların ikinci yarısında tüketiciyi bankalar finanse etmeye başladı. Faiz gelirlerini yitiren bayiler, müşteri odaklı hizmet anlayışını benimsedi. Eskiden fiyata odaklı seçim yapan tüketiciler de bilinçlenerek araştırmaya, incelemeye ve beğendiğini almaya başladı. Bu ortamda, 1996'dan başlayarak Türkiye'deki beyaz eşya sektöründe de yatırımlar arttı. Sektörün yerel oyuncuları olarak Koç ve Zorlu Grupları öne çıkarken, BSH, sektördeki en büyük yabancı yatırımcı konumuna ulaştı.

KRİZ YARI YARIYA KÜÇÜLTTÜ
Oldukça pozitif seyreden piyasalar, 99 depremiyle birlikte birden düşüşe geçti. 2001 yılında gelen ekonomik krizle birlikte, 4,7 milyon adetlik üretim hacmine sahip pazar neredeyse yarı yarıya küçüldü. 2003 yılından itibaren ise piyasalar yeniden başarılı bir performans sergilemeye başladı.
Ancak iç piyasalardaki talebin istikrarlı seyretmemesi nedeniyle, beyaz eşya sektöründeki üretimin yarıya yakını ihracata yöneldi. 2004 beyaz eşya sektörü için çok başarılı bir yıl oldu. Siyasi ve ekonomik istikrarı yakalayan Türkiye, %9,9'luk büyüme oranıyla dünyanın en hızlı büyüyen ülkeleri arasında yer aldı. Önceki yıllara kıyasla sağlanan önemli bir gelişme de tüketici fiyatlarındaki enflasyonun yüzde 9.3'e gerilemesi oldu. Astronomik denebilecek enflasyon rakamlarının nihayet yüzde 10'un altına inmesi, Türk tüketicilerinde güvenin yeniden oluşmasına ve sağlamlaşmasını sağladı. Aynı yıl, Türk beyaz eşya sektörü, yüzde 65'le dünyada benzeri görülmemiş bir büyümeye sahne oldu. Büyük beyaz eşyada (fırın, çamaşır makinası, bulaşık makinası, buzdolabı) 5 milyon adetlik rekor bir satış hacmine ulaşıldı. Faizlerin düşmesi, yaygın taksit uygulamaları ve kredi kartı kullanımındaki artış tüketimi canlandırdı. İhracat özellikle 2004 ve 2005 yıllarında önemli atılımlar kaydetti. İhracat artışı ve iç pazarın hareketliliği, sektördeki şirketlerin üretim kapasitelerini artırmalarına ve daha fazla yatırım yapmalarını sağladı. Türkiye'deki beyaz eşya üreticilerinin Avrupa pazarındaki güçlü konumu sayesinde bu yatırım eğiliminin, ilerleyen yıllarda da devam etmesini bekliyoruz. Biz de BSH olarak, kurulduğumuz 1992 yılından bu yana Türkiye'deki faaliyetlerimize yaptığımız yarım milyar Euro'ya yaklaşan yatırımı artırarak sürdüreceğiz.

1 2 3 4 5
 
DİĞER EV EŞYALARI HABERLERİ
 AB'ye girmeden evlerine girdik
 Paşabahçe dünya ikincisi
 Yeni atmosferimiz kendine güven
 Beyaz eşyada liderliğe oynuyoruz
 İkiz kardeşler yine gözde
 Artık konsept ihraç ediyoruz
 Eşyalar akıllandı
 Onların savaşı bizi sevindiriyor
 Avrupa'nın üretim üssü olduk
 Ev tekstilinde 4. büyük ihracatçı ülke Türkiye
 Halının tanımını değiştirdi
 Sünger fabrikasından uzay teknolojisine ulaştık
 'Porselen' kırılma noktasına geldi
 Artık kentli olduk, şimdi tasarım ve kalite dönemi
 Şeytanın yabasından altın kaplamalı çatala
 Sokak arasından dev mobilya mağazalarına
 Şehirlerimiz 'gaz'a geldi kombi pazarı büyüdü
 Mağazada 570 adet markanın 28 bin ürününü satıyoruz
 Dünya ile kucaklaşma dönemi
 Türk insanı evine düşkün olunca IKEA'nın gelişi hızlandı
 Her aile evi için 59 YTL harcıyor
 Hedef dünya markası olmak
 20 yılda en büyük birikim 'tecrübe' oldu
 Her 100 televizyondan 90'ı yurtdışına satılıyor
 Ev sanayiyi sırtladı
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu