Güvenlik ve uluslararası standartlara uyum nedeniyle ülkemizde 2017 yılında çipli kimlik kartları kullanılmaya başlanmıştır. Kimlik sahteciliğini önlemek, dijital hizmetlere güvenli erişim sağlamak amacıyla üretilen bu kartların belirli bir kullanım süresi bulunmaktadır. Bu süre dolduğunda yenilenmeleri gerekir. Vatandaşlar bu süreçte sıklıkla yeni kimlik kaç günde gelir ve kimlik yenilemede nüfus cüzdanı basımı ne kadar sürer sorularının yanıtlarını merak etmektedir.
Başvuru sonrası süreçte başvuru yapanın yeni kimlik kartları Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından basılarak PTT aracılığıyla vatandaşın başvuruda belirttiği adrese gönderilir. Normal şartlarda teslim süresi 7 ile 10 iş günü arasında değişmektedir. Ancak yoğunluk, adres değişikliği ya da teknik sebeplerle bu süre uzayabilir.
Yani çipli kimlik kartının sahibinin eline ulaşması başvurunun yapıldığı döneme ve iş yüküne bağlı olarak değişkenlik gösterebilmektedir. Ama büyük şehirlerdeki yoğunluk daha az nüfusa sahip il ve ilçelerde olmayacağından bu süre 2 ila 3 gün içinde tamamlanarak kimlik kartı bu kısa süre içerisinde de başvuru yapana ulaştırılabilir.
Başvuru sahibinin yapması gereken ise başvuru sonrası gönderi takip numarasıyla PTT'nin internet sitesinden kimlik kartının dağıtım durumunu sorgulayarak kargo sürecini takip etmek ve kargonun teslim edileceği gün belirttiği adrese bulunması olacaktır. Zira kimlik kartları sahibinden başkasına teslim edilmez.
Çipli kimlik kartları Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının kimlik bilgilerinin güvenli şekilde saklandığı ve biyometrik doğrulamanın yapılabildiği elektronik donanımlı kimlik belgeleridir. Bu kimlik kartları elektronik imza işlevine sahip olmaları sayesinde sahteciliklerin önüne geçmiş ve yeni kimlik kartlarının kullanımı dijital uygulamalara hızlı şekilde ulaşmayı sağlamak gibi pek çok avantajı da beraberinde getirmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, çipli kimlik kartlarını aşağıda yer alan durumlarda değiştirmek veya yenilemek zorundadır:
Bu nedenlerle her Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı çipli kimlik kartını düzenli olarak kontrol etmeli ve gerekli haller ile kimliklerin son kullanma tarihleri dolduğunda yenileme işlemlerini gerçekleştirmelidir.
Yeni kimlik kartını herhangi bir vesile ile değiştirmesi gerekenler önce çipli kimlik değişim başvurusu yapmalıdır. Bu başvurular Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüklerine yapılır. Randevu sistemi üzerinden yani ALO 199 ya da e-Devlet veya NVİ web sitesi üzerinden alınan randevu ile başvuru gerçekleştirilmektedir.
Çipli kimlik değişimi başvurusu için gerekli evraklar ise şunlardır;
Bu evraklar tamamlandığında Verilen Belge Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlüklerine başvuru yapılır ve başvuru tamamlandıktan sonra vatandaşlara, geçici kimlik belgesi düzenlenir. Bu belge fotoğraflı ve barkodlu olduğu gibi kimlik kartı yerine de geçer ve hatta resmi işlemlerde kullanılabilir.