kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
SUAT SOYSAL
Artık teknoloji emrimizde

Kasiyerin fiyatları ezberlediği dönem bitti, barkotlu bilgisayarlı bir döneme girildi. Artık mağazalarda akıllı raflar, kişisel alışveriş yardımcıları var; yani teknoloji emrimizde.

Perakende sektörü hızla gelişen ve sürekli büyüyen sektörlerin başında geliyor. Belki de birinci sırada. Gelişmeleri değerlendirdiğinizde şu anda Türkiye'de perakende sektörü kadar kendini katlayarak büyüyen başka bir sektör yok. Peki 20 yıl önceki tablo nasıldı? Şöyle dönüp baktığımızda gelişim ve değişimine kadar da büyük olduğunu daha iyi fark ediyoruz. 20 yıl önce ülkemizde bir tane bile alışveriş merkezi yoktu. Ülkemiz ilk alışveriş merkezine 1988 yılında açılan Galleria ile kavuştu. Galleria'yı Capitol ve Akmerkez izledi. Şu anda ülkemizde 100'e yakın alışveriş merkezi var.

20 YILDA NELER OLDU?
*
Bir mağazada bomba ihbarı olduğunda mağaza çalışanları reyonlar arasında bomba arardı. Şimdi güvenlik sistemleri çok gelişmiş durumda.

* New York'ta Mavi, Gilan, Sarar yoktu. Ülkemiz markalarının yurtdışına açılımı çok kısıtlı idi.

* Mağaza içindeki tüm ürünler etiket makineleri ile etiketlenirdi, barkod sistemi yaygın değildi.

* Mağaza vitrinlerini, kendilerine "deköratör" diyen kişiler yapardı. Görsel Mağazacılık ekipleri henüz yoktu.

* Sürümü çok fazla olan ürünlerin (ekmek, margarin, süt, yumurta gibi) etiketlenmesine yetişilemediği için kasiyerler her gün merkezden yazılı gelen fiyat değişikliği listelerinde bu ürünlerin yeni fiyatlarını ezberler, öyle kasaya otururlardı.

* Zara, Mango, Network, Fabrika, Tommy Hilfiger, Accessorize, Starbucks, Topshop, Diesel, D & R, Cosmo Shop, Cacharel, Linens, Daniel Hechter, Moşi Moşi, Armani, Gucci, Replay, GAS, Ivy Oxford, Evans, Tesco gibi onlarca mağaza yoktu.

* Taksit kartlar yoktu. Az sayıda firma kendi kartları ile taksit yapıyordu.

* Marketlerde genel temizlik yapmak için bir temizlik firması ayın bazı günleri gelir mağaza kapandıktan sonra gece yarılarına kadar yerleri cilalarlardı, şimdi temizlik gün içerisinde yapılıyor.

* Özel markalı ürünler çok daha az ve belli bazı ürünlerde varken, şimdi neredeyse her ürünün private label bir alternatifi var.

* Mağaza içi envanter (ürün sayımı) sabahlara kadar süren elle sayma yöntemiyle yapılırdı, şimdi bu konuda uzman firmalar ellerinde POS cihazları ve ilgili bilgisayarları, programları ile daha az iş gücüyle bu işi bitiriyorlar.

* İnternette alışveriş yoktu.

* Müşterilerin seçenekleri sınırlı olduğu için, henüz "kral" olmamışlardı.

* Perakende sektörü üniversite mezunlarının tercih ettiği bir alan değildi.

FUTURE STORE DAMGA VURACAK
Metro Group tarafından geliştirilen Future Store, yani geleceğin mağazası son yıllarda perakendeye damgasını vuran en önemli gelişmelerden biridir. Metro, 5 yıl içinde ilk Future Store mağazasının ülkemizde açılabilir.

* Akıllı Raf Future Store'un Akıllı Rafları, stoklar azaldığı veya ürünler yanlış yerlere konduğu zaman, bunu anlar.

* RFID'li teraziler RFID bileklikleri ile yarının terazileri çeşitli taze yiyecekleri tartabiliyor ve toplayabiliyor.

* Akıllı Soğutucu Yarının Akıllı Soğutucusu, içine konan yiyeceklerin kaydını tutacak ve tedarik edilmelerini çok daha kolaylaştıracak. Entegre bir monitör, ürün sayısını ve son tüketim tarihlerini gösterir.

* Kişisel Alışveriş Yardımcısı Kişisel Alışveriş Yardımcısı müşterilere bir dizi hizmet sunmaktadır. Mağazada ürün seçiminden ve ürün bilgilerinden başlayarak, yazar kasada ödeme yapmaya kadar. Entegre okuyucu belli bir ürünün barkodunu kayda geçirir geçirmez, PSA ürün bilgilerini ve fiyatlarını gösterir. Müşteriler her an, satın aldıkları ürünleri gözden geçirebilirler.

* Her yerde Hazır Ekran Ekranlar istenen ürüne giden yolu gösteriyor ve ürün çeşitleri hakkında bilgi veriyor. Örnek olarak şarabı alalım: Servis terminalinde, müşteriler üzümlerin yetiştirildiği yer veya fiyat kategorisine göre, belli bir şarap türünü seçebilir. Seçilen ürün özelliklerine bağlı olarak, servis terminali bunlara uygun şarapları seçer. Aynı anda, buna tekabül eden şarap rafında bir ışık yanar.

* Akıllı Raf Müşteri bir ürünü raftan alır almaz, bir ekranda mevcut boyları, renkleri fiyatı gibi ürün bilgileri görünecek. Aynı anda, müşteriye kişisel önerilerde bulunulacak. "Bu gömleğe yakışan şu kravatı almanızı tavsiye ederiz" gibi.

* Akıllı Giyinme Odası Akıllı Giyinme Odasında, seçilen giysi hakkında kapsamlı bilgi bulunacaktır. Bu şekilde, müşteriler giyinme odasında bulunan bir monitörden direkt olarak, kıyafete uygun giysi parçalarını izleyebileceklerdir.

* Akıllı Tekerlekli Araba Akıllı Tekerlekli Araba içindekileri otomatik olarak tanıyacak ve alışverişi çok daha kolay hale getirecek.

* Akıllı Ayna Akıllı Ayna uygun makyaj malzemelerini seçmekte yardımcı olur. İnteraktif bir ekran kullanılarak farklı modeller üzerinde çeşitli stil denemeleri yapılabilir. Dokunarak çalışan bir ekran üzerinde, müşteri stiline uygun bir modelin fotoğrafını seçer. Müşteri daha sonra kozmetik ürünleri kullanarak yüz ifadesini nasıl değiştirebileceğini belirler.

1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu