kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi

2005 evlilikler yılı oldu. Önce 49 yıllık Gima, Fransız Carrefour Grubu'na satıldı. Hemen akabinde 20 yaşındaki Tansaş, Migros ile birleşti.

Perakende sektöründe konsolidasyon rüzgarlarının estiği 2004 yılında gözler, Türkiye'deki iki oyuncuya çevrilmişti: Gima ve Tansaş. Çünkü her ikisi de tarihi eski, Türkiye'de marka bilinirliği olan, ancak bağlı olduğu gruplar tarafından da uygun talipler olursa satılacağı duyurulan zincirlerdi. Tabii evlilikler biraz sancılı oldu. Gima Migros ile söz kesilmişken son anda CarrefourSA'nın oldu. Bu birleşme ile pazar liderliği tartışmalı hale geldi. Ondan sonra gözler Tansaş'a çevrildi. Çünkü lideri tartışmasız kılacak tek operasyon Tansaş'ın satışıydı. Nitekim Migros Tansaş'ı alarak pazarın lideri oldu ve 2005 yılında sektör bu iki evliliği konuştu. Tansaş ve Gima'nın tarihine baktığımızda her ikisinin de halka ucuz gıda maddesi sağlanması amacıyla kurulduğu görülüyor. Tansaş, 1973 yılında, halka ucuz et ve kömür sağlamak hedefiyle İzmir'de, Tansa adıyla kuruldu. 1976 yılına gelindiğinde, "Tanzim Satışlar Müdürlüğü" çatısı altında, Konak'ta ilk mağaza açıldı; mağaza sayısı, 1986 yılında 12'ye ulaştı. Bu gelişmeyle birlikte ortaya çıkan şirketleşme düşüncesi doğrultusunda, 15 Aralık 1986 tarihinde Tansaş İzmir Büyükşehir Belediyesi İç ve Dış Ticaret A.Ş. kuruldu. 1996 yılında, İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne ait Tansaş hisselerinin yüzde 32.98'i halka açıldı.

ÖNCE DOĞUŞ'A GEÇTİ
Tansaş hisselerinin büyük bölümü 1999 yılında Doğuş Grubu'na geçti. Ana hissedar değişimini takiben Tansaş, hızlı bir değişim ve yeniden yapılanma süreci yaşadı ve kısa sürede İzmir'den Türkiye'ye yayılan ulusal bir marka haline geldi. Tansaş, hizmet kalitesini yükseltmek ve verimliliği daha üst seviyelere çıkarmak amacıyla, 2002 yılı içinde, Doğuş Grubu bünyesindeki Macrocenter'ı kendi bünyesine kattı.

SONRA KOÇ GRUBU ALDI
Tansaş açısından 2005 yılı önemli bir dönüm noktası oldu. 2005 yılı Mayıs ayında Doğuş Grubu aldığı bir kararla Tansaş hisselerini Koç Grubu'nun perakende sektöründeki şirketi Migros'a sattı. Sadece Tansaş için değil, organize perakende sektörü açısından da bir dönüm noktası olan bu gelişme Migros'un sektördeki güç ve ağırlığını pekiştirdi. Hissedar ve yatırımcılarının da yüzünü güldüren Tansaş'ın 2005 yılı ilk 9 ayında brüt esas faaliyet oranını yüzde 23.64'e yükseltti. Böylece Tansaş'ın önceki yılın aynı dönemine göre faaliyet kârıdaki iyileşme 63 milyon 800 bin YTL'ye ulaşarak 8.3 kat arttı. Perakende sektörünün önemli markalarından Tansaş, enflasyondan arındırılmış UFRS (Uluslararası Finansal Raporlama Standartları) mali tablolarına göre düzenlenmiş 2005 yılı 9 aylık bilançosunu açıkladı. Tansaş'ın bilançosunda en çok faaliyet kârındaki 8.3 katı bulan iyileşme dikkat çekti. İlk altı ayda 1 milyon 793 bin 74 YTL faaliyet kârı elde eden Tansaş, ilk dokuz ayda faaliyet kârıda 14 milyon 924 bin 711 YTL düzeyine ulaştı.

GİMA 1956'DA KİT OLARAK KURULDU
1956 yılında bir kamu iktisadi teşekkülü (KİT) olarak kurulan Gima, aynı zamanda özelleştirilen ilk kuruluşlardan biri oldu. Önce Dedeman Holding ve Bilfer Madencilik tarafından satın alınan Gima'nın çoğunluk hisseleri ve yönetimi 1996 yılından sonra Fiba Holding'e geçti. 48 yıllık bir iş geçmişine sahip olan Gima'nın çoğunluk hisselerinin satın alınması, grubun bu sektördeki ilk girişimiydi. Gima, 2000'lerin ortasında 80 mağazaya sahipti. Gima, sektörde büyük mağazacılık yaparken, Migros'tan sonra internetten satış yapan ikinci perakende zinciri oldu. Sen-Al market kısa zamanda güçlü bir bilinirliğe ulaştı. Ancak Fiba Holding'in, perakendeden çıkma isteği zaman zaman dile getiriliyordu. Nitekim önce Koç Grubu ile görüşmeler başladı, imza aşamasına gelindi. Ancak son anda CarrefourSA devreye girdi ve grup 2005 yılında Gima ve Endi'deki hisselerini CarrefourSA'ya satarak sektördeki varlığını Türkiye ve Rusya'daki Marks&Spencer mağazalar zinciri ve Romanya'daki Gima Romania ile sürdürmeye başladı.

1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 2005'te iki büyük evlilik!
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu