kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Teknoloji
    Otomobil
    Detaylı Arama
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    İşte İnsan
    Sinema
    20. YILA ÖZEL
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
2005'te iki büyük evlilik!
Perakende sektörünün mihenk taşları

2005'te iki büyük evlilik!

2000'li yıllar, artan rekabet ve düşen kâr marjları nedeniyle sektörün konsolidasyon sürecinin hız kazandığı yıllar oldu. Henüz bakkal-süpermarket kavgası sona ermeden, gündeme ardarda gelen satın alma, birleşme, halka arz haberleri oturdu.

2000'li yıllar, uluslararası zincirlerin büyükşehirlerden Anadolu'ya da yayılması sürecine tanıklık ederken, sektörde konsolisadasyonlar konuşulmaya başlandı. Çünkü rekabet artıyor, karlılıklar düşüyor ve ölçek ekonomisi giderek önem kazanıyordu. Kim daha çok mağazaya sahipse, satın alma gücünde de o kadar öne geçiyordu. Bakkal-süpermarket kavgası bitmemişti evet, ama artık daha çok dünya devleri ile yerel marketler arasındaki rekabet konuşulur olmuştu. İlk olarak 2000'de CarrefourSA ile Continent birleşti. Ardından bir grup İzmirli girişimci bir araya gelerek Kipa hipermarketlerini kurdu. Kipa, yerel bir model olarak başarılı olmuştu. Ve bu dönemde İngilizperakende devi Tesco da Türkiye pazarına girmek için uygun bir yerel ortak aramaya başladı. Tesco-Kipo arasında başlayan flört, uzun ve biraz da çalkantılı oldu. Ancak 2003 Kasım ayında evlilik resmen gerçekleşti. Ve perakende pazarına Alman, Fransız oyunculardan sonra İngilizler de girmiş oldu. Türk perakende sektörü 2005'te satın almalar, birleşmeler ve halka arzlarla son yılların en hareketli dönemini yaşadı. Çok parçalı yapıya sahip perakende pazarında, mağaza zincirleri pazar paylarını artırarak hem tüketiciye daha iyi hizmet vermeye, hem de ölçek ekonomisine ulaşma hedefine yoğunlaştılar. Çünkü yüksekfaiz dönemindeki faaliyet dışı karlar yok olmuş, aşırı rekabetçi piyasada özellikle gıda ve perakendenin kar marjları düşmüştü. Düşen enflasyon ortamında fiyat artışları sınırlı kalırken, rafların değeri de artmıştı.

GİMA'NIN OLAYLI SATIŞI
Türkiye'de Sabancı Grubu bünyesinde faaliyet gösteren CarrefourSA; Gima'nın yüzde 60.18 oranındaki hissesini Temmuz 2005'de 118.9 milyon dolar ve Endi'nin yüzde 56 hissesini 12,5 milyon dolara satın aldı. Bu satış, liderlik kavgasını tırmandırdı. Aynı yılda hisselerinin yüzde 43,1'ini halka arz eden BİM ise Migros'un ardından 504 milyon dolar ihraç değeri ile İMKB'de işlem gören endeğerli ikinci perakende şirketi oldu. Uzun zamandır sektörden çıkmaya hazırlanan Doğuş Grubu da Tansaş'ın yüzde 427 milyon dolara Migros'a sattı. Migros'un Tansaş ile evliliği 2006 yılında 2.8 milyor dolarlık bir dev yaratarak sektörün açık ara liderini yeniden belirlemiş oldu. Bu arada İstanbul merkezli Kiler, Ankara merkezli Canerler'i satın alarak bölgesel bazda ve orta ölçekte de konsolidasyonun başladığı sinyallerini verdi. 2005 sonuna gelindiğinde Türkiye perakende pazarında organize perakendecilerin payı hâlâ dünya ortalamasının çok altında (yaklaşık yüzde 35-37) kalırken pazara hakim oyuncuların sayısı da azalmış oldu.

1 2 3 4 5
 
DİĞER HABERLERİ
 Bakkal amcadan hipermarkete
 Gıda harcaması 2.7 kat arttı
 Rekabet sarhoş etti
 Güvenlik krizi tadımızı kaçırdı
 Zorlandık ama inancımızı yitirmedik
 Yavaşlamak düşmek demektir
 Organizenin payı halâ çok düşük
 50 yıldır buradayız, en hızlı büyüyenler arasındayız
 Türkiye'nin koşulları yordu, ama artık rahatız
 AB'ye hazırız, artık ihracata yükleneceğiz
 Kahve tiryakisi oldular
 Gıda denetimi için yeterli eleman yok
 60 yaşımızı tamamladık ama hâlâ genç bir grubuz
 Gıda mühendislerinin iş sorunu olmayacak
 Kiler her şehirde olacak
 Artık teknoloji emrimizde
 Bisküvi ve çikolatayla başladık 100 ülkeye ihracat yapıyoruz
 Ambalajlı ürün payı arttı gıdada ürünler çeşitlendi
 Bir alışveriş merkezi yılda 18 bin ziyaretçi ağırlıyor
 Küçüğüm, onun için ucuzum
 Alkollü içeceklerde önce evrim, sonra devrim oldu
 Çayda radyasyon, gıdada hormonu tartıştık
 Pasta büyüdü devler gıdaya yöneldi
 Tüketici yine kazanacak
 Hem gıdada hem perakendede büyüdü
 Onlar hastalandı, biz korktuk
 Yeni kategorilerle atağa kalktı
 Sadece üretmek yetmez, pazarı büyütmek gerek
 Ülker Holding
 Kooperatif döneminden modern mağazacılığa geçtik
 3.9 trilyon $'lık sektörde Türkiye'nin önemi artıyor
 AB, sofralarımızı değiştirecek
 Tansaş 20, Gima 49'unda devlerle evlendi
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu