|
|
Krizde market markalarıyla tanıştık
KRİZ dönemlerinde tüketici alışkanlıklarında yaşanan köklü değişiklikler, perakendecileri temel ihtiyaçları daha ucuza karşılamak yoluna itti. Aslında private label ya da Türkçe karşılığıyla market markaları dünyada 1950'lerden bu yana satılıyor, ancak bu kavramın Türkiye'de yaygınlaşmaya başlaması 2001 kriziyle birlikte oldu. Benzeri mallardan yüzde 20 ile 50 arasında daha ucuz olan market markaları, kısa sürede daha çok tüketici tarafından tercih edilmeye ve pazar paylarını artırmaya başladı. Şu an 800'ün üzerinde market markası olduğu tahmin ediliyor. Türkiye'ye market markası uygulamasını getiren Migros'u diğer perakendeciler de takip etti. Binlerce ürünü standlarında halka sunan dev hipermarketler böylece kendi markalarını da oluşturdu. Continent, Yimpaş, Kipa, Tansaş, Gima, Carrefour, Metro, Şok, Kiler gibi marketler bakliyattan çaya, tuvalet kağıdından kozmetiğe kadar birçok ürünü kendi isimleriyle satmaya başladı.
YAĞ VE ÇAY TERCİH EDİLİYOR Pazar araştırmaları, market markalarının özellikle yağ, çay, temizlik malzemeleri, çamaşır yumuşatıcıları ve kağıt ürünleri gibi kategorilerde markalı ürünlere göre daha yaygın olarak tercih edildiğini ortaya koyuyor. Son ekonomik krizin patlak vermesiyle 2001 yılında toplam pazar payının yüzde 12'sini oluşturan market markaları, 2002 yılında bu oranı yüzde 23'e çıkarmayı başardı. Her ne kadar krizin etkilerinin geçmesiyle birlikte market markalarının pazar payı büyüme hızı yavaşlamış olsa da, bu ürünler tercih edilmeye devam ediyor. Market markalarının büyüme hızı 2003'te yüzde 39'a, 2004'te ise yüzde 33.5'e gerilese de, bazı kategorilerde hâlâ en çok tercih edilen markaların başında geliyor. Örneğin artık gıda yerine kişisel bakım ürünlerinde tercih edilen market markaları, temizlik ürünleri kateforisinde de markalı ürünlerin en önemli rakibi olmaya devam ediyor.
|