Türkiye'de hizmet sektörü; talep yüksekliği ve kaliteli arz eksikliği açısından oldukça cazip ve ilgi gören bir alan. Fiyat ve rekabetin yoğun olduğu ve bunların ölçümlenmesinin zorluğundan dolayı müşteriler açısından da" acaba değerinin çok mu üzerinde ödüyorum" korkusu çoğu zaman yaşanmakta. Bugün okuyacağınız girişim hizmet sektörünün belirli kollarında fiyat karşılaştırması yapmanızı sağlayan online bir platform. Armut.com'a girip ihtiyacınızı yazdığınızda size gelen tekliflerden birini seçip, teklif sahibiyle anlaşıyorsunuz. Müşteriyle satıcıyı bir araya getiren armut.com'un başarı hikayesini ve sunduğu hizmetleri kurucusu Başak Tanpınar Değim'le konuştuk:
Eğitiminizi öğrenebilir miyiz? Bu işe başlamadan önce iş hayatında tecrübeniz oldu mu, nerelerde çalıştınız?
2000 yılında Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü'nden mezun oldum. Ardından Koç Üniversitesi'nde burslu MBA yaptım ve bu sırada Istanbul Coca Cola ofisinde pazarlama departmanında yarı zamanlı çalıştım. 2002 yılında ikinci bir yüksek lisans programı için Amerika'ya gittim. Nielsen ve Revlon firmalarında yöneticilik yaptım. Tabii bu arada evlendim, bir de oğlum oldu. O doğduktan sonra el öpmeyi, bayramları öğrensin, ailesini tanısın, buralardan kopmasın istedik ve 2010 yılında o henüz birkaç aylıkken eşimle Türkiye'ye kesin dönüş yapmaya karar verdik. Kısa bir süre Koç Holding'e bağlı Tat'ta Tat ve SEK markalarının ürün yöneticiliğini yaptıktan sonra armut.com'u kurmak için işten ayrıldım.
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Türkiye'ye dönüş yaparken yaşadığımız taşınma süreci bizim için zor ve zahmetli bir süreçti. Kısa bir sürede birçok konuda hizmet satın alma ihtiyacım oldu: evden eve nakliyatçı, temizlikçi, boyacı, marangoz ve tamirci. Ancak, kaliteli hizmet verenlere ulaşmakta çok zorlandım. Bu kişilere internetten pratik bir şekilde ulaşmanın bir yolu olmalı diye düşünürken armut.com fikri doğdu.
Ne kadar sermayeyle ve nasıl bu işe başladınız?
Aslında ben pazarlama kariyerimden memnundum, son çalıştığım markalar da küçüklüğümden beri tanıyıp sevdiğim Türk markalarıydı ve bu bana büyük bir manevi mutluluk veriyordu. Ancak, ben memlekete dönerken kendi işimi yapmayı kafama koymuştum, ve aslında hayalimi erteliyordum. Oğlum bir nefes problemi nedeniyle 2011 başında iki gece hastanede kaldı. İşte bu tecrübe benim için bir dönüm noktası oldu. Hastaneden döndüğümüz akşam eşime ertesi gün istifa edeceğimi ve hayalimin peşinden gideceğimi söyledim ve girişim maceram da bu şekilde başladı. Bu işe kendi birikimlerimden 50.000 TL'lik bir sermayeyle, ofis olarak Çekmeköy'deki evimizin bir odasını kullanarak başladım. İlk iş ekip kurmaktı. Sıfırdan başlayıp da elinizde sadece bir fikirle ekip kurmak kolay bir iş değildi. Uzun süre görüşmeler yapmışlığım var. İnsan psikolojik olarak bu süreçten çok etkileniyor, ama bu sırada hiç yılmamak gerekiyor. Fikre inanarak ilk katılan ve hala beraber çalıştığım Erhan (Kocabaş) oldu. Ardından Eda'nın (Kanbak) katılması ile küçük bir ofise geçtik. Harcamalarımızı hep düşük tuttuk. Üç bin hizmet verene ulaştığımız gün bile hepimiz tek bir oda çalışıyorduk ve tek bir telefon hattımız vardı. İşlerin iyi gittiğini gördükçe, kendi kişisel birikimlerimden işi desteklemeye devam ettim. Aramıza sonradan katılan Esra (Emiroğlu) ve Şebnem (Alpaylı) ile beraber beş kişiye ulaşmış durumdayız. Kısa sürede de on kişiye çıkmayı planlıyoruz. Çeşitli müşteri ilişkileri, web designer ve developer pozisyonlarımız açık. İlgilenenler benimle bağlantıya geçebilirler.
Markanızın ismi nereden geliyor?
Hizmet almayı 'armut piş, ağzıma düş' kadar kolaylaştırmak istiyoruz. İşimizi seven ve çok eğlenen bir ekibiz. O yüzden markanın adını armut, sloganı da "hizmet piş ağzıma düş" koyduk. Markayı ve sloganı duyduğunuzda o an biliyorsunuz ki bu markada kolaylık, gençlik ve eğlence var. Ciddiyet ve bürokrasi yok. Markamızın ismi tahminimizden etkili oldu. Kime "armut'ta çalışıyorum" desem, önce bir gülümseme, ardından da merak ve sorular geliyor. Kim böyle bir marka istemez ki?
İşe başlarken finansman veya rehberlik anlamında destek gördünüz mü?
Finansal olarak destek almadım, ancak rehberlik olarak çok destek aldım. Ancak bu süreçte öğrendiğim şu oldu: İlk önce rehberlik almanız gereken kişiler müşteriler. Çünkü; herkesin verdiği rehberlik kendi tecrübesinden geliyor ve kimi zaman tavsiyeler çelişiyor. Ancak, müşteri her zaman ne istediği konusunda çok net. Ben de ana rehberim olarak müşterilerimi aldım. Ancak iş ilerlerken takıldığım noktalarda destek aldığım ve bir kahve etmek için rahatsız ettiğim akıl hocalarım var.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi veya yardım eden kişi oldu mu?
Bu soruyu ne zaman sorsanız, hep geride kalan birkaç hafta bize dönüm noktası gibi geliyor. Hemen her hafta önemli gelişmeler yaşıyoruz. Şırnak'tan gelen ilk işimizi kazanmamız ve beş yıldızlı değerlendirme almamız, Armut.com sayesinde kızını dershaneye yazdırdığını öğrendiğimiz Ayşe Teyze'miz, Serdar Kuzuloğlu'nun bizim hakkımızda attığı tweet ile trafiğimizin fırlaması, bize ortak olmak istediklerini söyleyen yatırımcıların ilgisi bize hep dönüm noktası gibi gelen anlardı. Bize en çok yardım edenler armut.com'un hizmet verenleri olmuştur. Burada hepsinin isimlerini belirtmem mümkün olmasa da, işlerini en iyi şekilde yapmaya çalışan, müşterilerine gözü gibi bakan ve armut.com'u eşlerine dostlarına tavsiye eden hizmet verenlerimizin sayesinde bugünlere geldik. Hepsine buradan selamlar, saygılar gönderiyorum.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Şu an marka yönetimi benim üzerimde. Başlangıçta marka konumlandırmasını oluşturabilmek için aynen kurumsal bir şirketteki gibi bir özet rapor hazırladım. Sonra bu dokümandan yola çıkarak logo tasarımını yurtdışından bir internet sitesinde tasarım yarışması açarak geliştirdik. İlk sayfa düzenimizi de ajans geçmişi olup serbest çalışan bir tasarımcı ile birlikte yaptık. Reklam bütçemiz henüz oldukça limitli ve yine genelde internet üzerinden reklam vermek için kullanıyoruz.
Bu noktaya gelmenizin kısaca hikayesi nedir?
Ekibim ve ben 15 Kasım 2011 günü arkadaşlarımıza ve tanıdıklarımıza e-posta ve sosyal medya aracılığı ile armut.com'u açtığımızı haber verdik ve o günden beri site 50.000'e yaklaşan üyesine yüzlerce hizmet kategorisinde hizmet sunuyor. Ağırlıklı olarak ev içine gereken işlerdeki ihtiyaçlara cevap versek de ara ara dedektiflik ya da Japonca dersi gibi ilginç talepler de alıyoruz.
Markanızı şu an nasıl kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Armut.com size Teklif Rekabeti sayesinde çok seçenek ve uygun fiyatlar, Müşteri Yorumları sayesinde en iyi hizmet verenleri seçme şansı veriyor. Üstelik bunu yapmak için tek yapmanız gereken, ihtiyacınızı birkaç soruda anlatmak. Size birkaç saat içinde teklifler ile geri dönüyor, hizmet verenleri kalite ve fiyat olarak karşılaştırma fırsatı veriyoruz. Üstelik bu hizmetimiz size ücretsiz. Eğer büyük bir şehirde yaşıyorsanız ve usta, iç mimar, tadilat, nakliye, temizlik, fotoğraf ve web sitesi yaptırma gibi her türlü hizmet ihtiyaçlarınız için armut'u ücretsiz kullanma şansınızı kullanın.
Gelecekte nasıl büyümeyi hedefliyorsunuz?
Her şeyin başı, insanların ihtiyacını en doğru şekilde karşılayabilen bir ürün ortaya koyabilmek. O nedenle bizim ekip olarak en önemli hedefimiz, verdiğimiz müşteri tecrübesini yapabileceğimizin en iyi seviyesine getirebilmek. Şu an elimizdeki limitli kaynağı çok iyi değerlendirerek armut.com'u belirli bir noktaya getirdik. Bundan sonra da odaklandığımız coğrafyaları ve meslek kategorilerini arttırmakla başlayan birtakım adımlar atmayı planlıyoruz.
Bir iş gününüz nasıl geçer?
Sabah 6:30'da kalkıyorum ve çocukları hazırlıyorum. Ardından ofise kendimi atıp, bir sabah kahvesiyle email kontrolü yaparken güne başlıyorum. Günün devamı işin ihtiyacına göre çok farklılık gösterebiliyor. Bazı gün ofisin muhasebe işleri için muhasebeciye veya vergi dairesine gitmek, başka bir zaman müşteri ihtiyacı için beyin fırtınası yapmak, bir başka zamanda da performansımızı değerlendiren analizler yapmak gerekiyor. Bir internet sitesi olduğumuz için bazen gerçekten çok ilginç şeyler başımıza geliyor. Örneğin geçen hafta ben bir toplantıya gittiğimde ofisin kapısı çalmış ve bir nakliye şirketi sahibi ve yanında bir arkadaşı 'Biz sizi internette gördük, siz gerçek misiniz?' diye bizi kontrole gelmişler, sonra ikna olup işlerine geri dönmüşler tabii.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Türkiye'de internetin cep telefonu gibi mobil araçlar üzerinden kullanımı artıyor. Bu da mobil alanda gerçekleşecek inovasyonlar için bir fırsat. Örneğin, bizim ustalarımızdan bir kısmı da gün içinde hep hareket halinde olduklarından sırf armut.com'daki işlere hızlıca teklif verebilmek için akıllı cep telefonu aldılar. Mobil dışında da google glass gibi yepyeni teknolojiler hayatımıza girmeye başlayacak. Dolayısıyla daha da ileride gözünde gözlüğüyle müşterilerine ulaşan nakliyeciler fikri çok da uçuk bir hayal olmayabilir.
Kendinizi hangi platformda gösteriyorsunuz?
Armut.com, Facebook, Twitter ve Pinterest'te bulunuyor, bir de armut.com blogumuz var. Her şeyi küçük bir ekiple yaptığımız için hepsine hakkıyla yetişemiyoruz belki, ama sosyal medyada ilerleyen zamanda çok daha aktif varlık göstermek istiyoruz. Facebook ve Twitter paylaşımlarımız genelde üyelerimize müşteri ilişkileri konusunda yardımcı olmak, faydalı konularda bilgilendirme yapmak ve ofisimizde yaşadığımız ilginç anları paylaşmak üzerine. Pinterest hesabımızda ise özellikle dekorasyon alanında fikir vermek amaçlı paylaşımlarımız var. Evini değiştirmek isteyenlere şiddetle tavsiye ederim!
Sizin girişimcilik alanında açık olarak gördüğünüz sektörler nereler?
Gündelik hayatta insanların hayatını kolaylaştırıp onlara değer katacak her türlü fikrin önü bence açık. Siz de kendinize sorun: Hangi sektörlerde zorluk ve problemler görüyorsunuz? İşte orada size girişimcilik fırsatı var.
Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
Uzun vadede armut.com'un hizmet alanında bir numaralı 'lovemark' olmasını istiyorum. Şu an neredeyse tamamı internet dışında dönen bir sektörü online'a çevirmek için çalışıyoruz. Daha bundan birkaç yıl önce internetten kıyafet ya da yemek siparişi vereceğimiz aklımıza bile gelmezdi. Bu şekilde baktığımızda hizmet sektörünün de önümüzdeki yıllarda internet üzerindeki varlığının artması ve armut'un bu alanda şu an olduğu gibi liderliğini sürdürmesi benim armut.com ile ilgili en büyük hayalim.