Roza
  • YAŞAM
  • SAĞLIK
  • GÜZELLİK
  • YEMEK TARİFLERİ
  • ASTROLOJİ
Haberler Roza Haberleri Moda Haberleri Dünyamızı yerle bir eden çılgınlık! Alışverişkoliklik su kıtlığının ardındaki sebep...

Dünyamızı yerle bir eden çılgınlık! Alışverişkoliklik su kıtlığının ardındaki sebep...

Tekstil ve moda dünyası pandemi sürecinde daha fazla bilinçli davranmaya çalışmıştı. Ancak ne yazık ki trendleri takip etme deliliği ve alışveriş konusundaki bitmeyen çılgınlık dünyanın daha da zarar görmesine neden oluyor.

İDİL DEMİREL
İDİL DEMİREL
Giriş Tarihi: 12.11.2023 09:53 Güncelleme Tarihi: 12.11.2023 09:57
PAYLAŞ
ABONE OL
Dünyamızı yerle bir eden çılgınlık! Alışverişkoliklik su kıtlığının ardındaki sebep...

Hatırlıyor musunuz pandeminin başlamasından yani 2019'dan hemen önceki bir süreçte moda dünyasında akıllı ve az parçalı kapsül dolaplardan bahsedilmeye başlanmıştı. Sadece 10 parçayla yaşanabileceğini söyleyen moda editörleri, sosyal medya içerik üreticileri vardı. Moda dergilerinde bu tarz haberler yayınlanmaya başlanmıştı, sosyal medyada bu deneyimini paylaşan birçok hesap ortaya çıkmıştı. Ve sonra pandemi sürecine girdik. Tüm dünya; tekstil ve moda dünyasının yarattığı çevre kirliliğinin boyutlarından bahsetmeye ve bu endüstrilerin dünyanın sonunu getirecek olan üç büyük endüstri içinde yer aldığını dile getirmeye başladı.

İnsanlar olan kıyafetlerini ileri dönüşümle yenilemeye, evde kendileri örgü örmeye, kıyafetlerini değiş tokuş yoluyla değiştirmeye başladı. Bir anda modaevleri kendi etik ve çevreci komitelerini kurmaya başladı. Markalar karbon emisyonunu olabilecek en düşük seviyeye getirmek için çalışmalar yapmaya başladı. İkinci el ve vintage mağazaları arttı. Yeni çıkan markaların tamamı çevreci bir duruş sergilediklerini etiketlerinde anlatmaya başladı. Hızlı moda markaları polyesteri nasıl geri dönüşümle kullandıklarını, organik pamuk dışında malzeme kullanmadıklarını anlatmaya başladı. Mağazaların içine geri dönüşümde kullanılacağı belirtilerek, eski giysilerin toplanıldığı kutular yerleştirilme başladı...


Tüm bunlar şu yaklaşık üç yıllık süreçte gözlerimizin önünde gerçekleşti. Biz de üzerinde 'geri dönüştürülmüş polyester', 'organik pamuk', 'karbon salınımını azaltmak için çalışıyoruz', 'bu kutulara atılacak giysiler geri dönüşüm için kullanılacak' yazan minik etiketlere kandık. Kandık ya da kanmak istedik... Pandemi sonrası daha da çok alışveriş yapmak istedik, tüm trendlere uymak, hepsini yakalamak istedik ve sonuçta bir yanda da az da olsa vicdan azabı çektik... Bu vicdan azabımızı markalar bu minik etiketlerle azaltınca biz de daha çok alışveriş yapmayı sürdürdük.

Delice alışveriş yapmaya başladık. Çevreci moda anlayışının temelinin en başta üretmemek ve satın alma yapmamak olduğunu unuttuk. İngiliz Guardian gazetesi tarafından geçtiğimiz günlerde yayınlanan bir rapor da bunun bir ispatı. Textiles 2030 isimli bu rapora göre pandemi döneminde tekstil ürünü üretimi azalmaya başlasa da kısa süreli bu iyileşme çok uzun sürmedi ve bunun ardından kontrol edilemez bir tüketim çılgınlığı tüm dünyayı sardı.


Yapılan açıklamalara göre 2019- 2022 yılları arasında tekstil üretimi sırasında tekstil firmaları karbon emisyonu miktarını yüzde 12 oranında, su miktarını yüzde 4 oranında azaltmayı başarmışlar. Ancak bu yıl başından itibaren tekstil üretimi yüzde 13, su tüketimi de yüzde 8 oranında artmış durumda...

Araştırmanın yöneticilerinden Catherine David, "Tekstil tüm dünyadaki kötü atık su üretimine neden olan en büyük endüstrilerden biri... Üretilen tekstil atıkları dünyanın farklı noktalarında yok edilmeye çalışılıyor. Bu da büyük bir zarar veriyor dünyaya... Bir de tekstil üretimi sırasında ortaya çıkan zararlı kimyasallar var. Tüm bunların ortadan kalkması için yapmanız gereken şey üretimi azaltmak bu işin temeli. Ancak o kadar çok talep ve bundan dolayı da o kadar çok üretim var ki dünyanın bu hızlı tüketim şekliyle kurtulması mümkün değil" diye konuşuyor.


İngiliz Guardian gazetesi tüm bu kötüye giden süreciyse, "Tam bir alışveriş bağımlılığı dönemi. Sosyal medyanın da etkisiyle dünyanın birçok noktasında ne yazık ki insanlar tüm trendleri takip etmeye çalışıyor. Bir İngiliz ortalama olarak her yıl 28 yeni parça satın alıyor ve dolabına ekliyor. Dünyanın pek çok yerinde bu sayıdan çok daha fazla tüketim yapanlar var.

Her trendi, her popüler parçayı dolabına eklemeye çalışmak demek ne yazık ki doğaya daha da çok zarar vermek demek. Oysa tüketim çılgınlığı özellikle pandemiden bu yana daha da artmış durumda" diye konuşuyor. Sonuç olarak insan oğlunun bitmek bilmeyen tüketim çılgınlığı pandemi gibi çok çarpıcı bir döneme rağmen her geçen gün daha da artıyor. Sosyal medya hesaplarında kullanmanız için bırakılan linklerden alışveriş yaparken bireysel bazda bilinçli olmadığınız zaman tüm dünyaya zarar verdiğinizi de unutmamanız gerekiyor.

  • Veri Politikası
  • Sağlık Haberleri
  • Yaşam Haberleri
  • Güzellik Haberleri
  • Diyet
  • Rüya Tabirleri
  • Aile Haberleri
  • Kadın Sağlığı
  • Erkek Sağlığı
  • Çocuk Sağlığı
  • Cinsel Sağlık
  • Ruh Sağlığı
  • Dünya Haberleri
  • Moda Haberleri
  • Dekorasyon
  • İlişkiler
  • Makyaj
  • Cilt Bakımı
  • Saç Bakımı
  • El Ve Ayak Bakımı
  • Estetik
  • Hafta Hafta Gebelik
  • Hamilelik
  • Bebek Haberleri
  • Çocuk Haberleri
  • Egzersizler
  • Beslenme Haberleri
  • Erkek İsimleri
  • Kız İsimleri
  • Adet Hesaplama
  • Gebelik Hesaplama
  • Yükselen Burç Hesaplama
  • İnternet Reklam
  • Gizlilik Bildirimi
  • Künye/İletişim
  • E-Gazete
  • Arşiv
  • RSS
  • Haber
    1. Gündem
    2. Dünya
    3. Son Dakika
    4. Yerel Haberler
    5. Tüm Manşetler
    6. Zaman Tüneli
    7. Ansiklopedi
  • Spor
    1. Ziraat Türkiye Kupası
    2. Futbol
    3. Spor Toto Süper Lig
    4. Şampiyonlar Ligi
    5. UEFA Avrupa Ligi
    6. Milli Takım
    7. Canlı Skor
    8. Basketbol
    9. Voleybol
    10. Tüm Sporlar
    11. Transfer
    12. Spor Magazin
  • Ekonomi
    1. Güncel Piyasalar
    2. Canlı Borsa
    3. Altın Fiyatları
    4. Dolar Kuru
    5. Euro Kuru
    6. Emlak
    7. Sarı Sayfalar
    8. Gazete İlanlar
  • Resmi İlanlar
  • Sigorta
  • Finans
    1. Borsa
    2. Döviz
    3. Altın
    4. Kripto Para
    5. Tahvil-Bono
  • Apara
  • Tarım
  • Hayatın İçinden
    1. Yaşam
    2. Teknoloji
    3. Turizm
    4. Memur
    5. Kadın
    6. Güzellik
    7. Moda
    8. Otomobil
    9. Eğitim
    10. Namaz Vakitleri
    11. Hava Durumu
    12. Yemek Tarifleri
    13. Rüya Tabirleri
    14. Erkek & Kız İsimleri
    15. Ramazan
    16. Yol Durumu
  • Eğlence
    1. Günaydın Magazin
    2. Kültür Sanat
    3. Medya
    4. Astroloji
    5. Oyun
    6. Televizyon
    7. Güzel Sözler
    8. Şans Oyunları
    9. Bulmaca
  • Multimedya
    1. Galeri
    2. Sabah TV
    3. Diziler
    4. Gözleri KaraDeniz
    5. Aşk ve Gözyaşı
    6. Aynadaki Yabancı
    7. Can Borcu
    8. Kuruluş Orhan
  • Ekler Bölgeler
    1. Ekler
    2. Cumartesi
    3. Pazar
    4. Günaydın
    5. Kitap
    6. Ankara Başkent
    7. Yerel Haberler
  • Yazarlar
    1. Sabah
    2. Spor
    3. Günaydın
    4. Perspektif
    5. Cumartesi
    6. Pazar
    7. Bölgeler
    8. Tüm Yazarlar
    9. Çizerler
    10. SİZİNKİLER
    11. PİJAMA AİLESİ
    12. HAYATA DAİR
  • Ziraat Türkiye Kupası Ziraat Türkiye Kupası Ziraat Türkiye Kupası
  • A Haber Canlı Yayın AHaber Canlı İzle
  • APara Canlı Yayın APara Canlı İzle
  • Aspor Canlı Yayın Aspor Canlı İzle
  • Atv Canlı Yayın Atv Canlı İzle
  • A2 Canlı Yayın A2 Canlı İzle
  • Vavtv Canlı Yayın Vav TV Canlı İzle
  • Üyelik İşlemleri Üyelik İşlemleri
    1. Üye Girişi
    2. Üye Ol
    3. Çıkış
    4. Bildirimleri Aç / Kapat
  • Künye / İletişim
  • Bize Ulaşın