Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Hayaller Hitchcock, gerçekler bir ışık yok

Irkçılığı eleştirdiği Kapan ile büyük bir çıkış yapan , ikinci filmi Biz ’de orta sınıfının nasıl canavarlaştığını anlatmak istemiş. Ama anlatamamış. Hitchcock’un varisi ilan edilen yönetmen filmiyle kötü senaryodan iyi film çıkmaz gerçeğini bir kez daha ispatlıyor

Giriş Tarihi: 23.3.2019
Hayaller Hitchcock, gerçekler bir ışık yok
Jordan Peele ilk filmi Kapan/ Get Out'da, ABD'deki kimi zaman açıkça çoğu zaman sinsice cereyan eden siyahlara yönelik ırkçılığa bayrak açmıştı. Korku gerilim türünün anlatım kalıplarını kullanarak beyazların siyahların hayatlarını nasıl çaldığını, zekice bir olay örgüsü içinde ve sıkı bir gergin atmosferi kurarak anlatmıştı. Böylece Peele, son yıllarda bireysel kaygılar, travmalar üzerinden ilerleyen korku ve gerilim sinemasına, bir zamanlar olduğu kolektif hafızadan yararlanarak politik bir içerik katmıştı. Tabii bu 'yenilikçi' hamlesi Peele'nin yıldızı parlattı.
Biz'i izleyince Peele'nin Kapan'daki hamlesi yoksa bir atımlık barut muydu diye soruyor insan. Çünkü, dört kişilik siyah bir ailenin, çıktıkları yaz tatilinde birebir benzerlerine karşı verdikleri ölüm kalım mücadelesinin anlatıldığı Biz, Kapan'ı mumla aratan bir yapım.
Biz, Kapan'daki gibi alegorik bir anlatım üzerinden ilerliyor. 'Biz Amerikalıyız' diyen benzerler, anlıyoruz ki gittikçe çürüyen, çürüdükçe canavarlaşan, canavarlaştıkça saldırganlaşan orta sınıf ailelerin sınıfsal, ahlaki çıkmazlarını temsil ediyor. Ama o kadar... Peele senaryoda bu alegorik anlatımın döngüsünü net bir şekilde kuramıyor. Kim kime niye karşı, sonradan yeraltından geldiğini öğrendiğimiz benzerlerin asıllarını öldürme motivasyonu nereden kaynaklanıyor, onlara öfkelisin sebebi nedir? Sorular cevapsız kalıyor. Daha doğrusu kolektif bir hafızaya yaslanan alegorik anlatımın kaynadığından bireysel travma çıkıyor. Eee diyorsunuz! Bununla da kalmayıp Peele finalde yarattığı alegorik dünyayı tuhaf bir tercihle ters yüz ediyor ve karmaşık olsa bile tüm onca anlatı boşa çıkıyor.
Kötü senaryodan iyi film çıkmaz! Biz bunu bir kez daha ispatlıyor. Böylece Peele'nin Kapan'daki gibi iyi yönetmenlik başarısı çok da işlevsel olamıyor.
Ama ABD'de Peele yerlere göklere sığdıramıyor. Hatta Biz sonrasında yönetmeni Hitchcock'un varisi ilan edenler, Kubrick'in Shining'i ile kıyaslayanlar var. Nafile bir çaba bunlar. Bu meslektaşlara M. Night Shyamalan'ın başına gelenleri hatırlatmakta fayda var galiba. Hatırlanırsa 6. His sonrası Shyamalan da yeni Hitchcock ilan edilmişti. Epey el üzerinde tutulmuş sonra Shyamalan'dan bir Hitchcock çıkartılmayınca yönetmen kaderine teslim edildi. Umarız Peele'nin sonu da onun gibi olmaz.

BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Hayaller Hitchcock, gerçekler bir ışık yok
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN