Filmleri izleyip halimize şükreden sinemaseverler, selfie rekoru kıran yönetmenler, sinemacılara isyan eden polis... İşte 55. Antalya Film Festivali'nde not defterime kaydettiklerim...
55. Uluslararası Antalya Film Festivali, gürültüsü, patırtısı ve alışageldiğimiz skandalları olmadan geçti. Dün düzenlenen ödül gecesiyle sona eren festival son yılların en sakin festivaliydi.
Turkuvaz Medya Grubu'nun ana medya sponsoru olduğu festivalde 55 film gösterildi. İyi filmler vardı, Uluslararası Yarışma'nın çıtası yüksekti. Bir hafta boyunca takip ettiğim festivalde adet olduğu üzere defterime kaydettiğim notları paylaşıyorum...
FESTİVALİN STARI FARHADİ:
Oscar ödüllü Bir Ayrılık ve Satıcı filmlerinin İranlı yönetmeni Asghar Farhadi son filmi Herkes Biliyor'un gösterimi için Antalya'daydı. Her zamanki gibi mütevazıydı. Festivale bu üçüncü gelişi olduğu için Antalyalılar yakından tanıyor onu.
POLİSTEN HAKLI SERZENİŞ:
Çarşamba günü akşam festival alanında normale göre daha fazla polis vardı. "Hayırdır" deyip polislerin yanına gittim. Meğer o gün Türkiye'ye genelinde huzur operasyonu varmış. Festival alanına da gelip kontrol yapıyorlarmış. AKM'nin yanındaki Balerin Cafe'ye gelip asayiş berkemal mi, bir baktılar.
Bir polise "Herhalde Antalya'da en huzurlu yer burası" dedim, güldü. "Şöyle polisiye bir film var mı festivalde?" diye sordu. Türk filmi Güven'i önerdim, "Sizin meslektaşlar var filmde ama asayiş değil cinayet büro polisleri" dedim. "Hep cinayet, hep cinayet büro, biraz da asayişin yaşadıklarını anlatsınlar" dedi. Eee 'adam haklı beyler', sinemacılara duyurulur.
TELEFONUN SESİNİ KISAN GÖREVLİLERE HALA İHTİYAÇ VAR:
Eskiden film gösterimi sırasında aniden çalan cep telefonlarının sesini kısmak için salonda görevliler olurdu. Çünkü 'festival teyzeleri' telefonlarının sesini kısmayı unutur, telefon çalınca da panikler, o panikle bir türlü telefonun sesini kısamazlar, görevliler de imdatlarına yetişirdi.
Tamam bilet alınır sonra işiniz çıkar gelemezsiniz. Ama bahsettiğim durum bundan biraz fazlası... Festivalin gizemli durumlarından biriydi benim için. Maalesef bu gizemi tam olarak çözemedim.
BU TEMA BİZİM, DİZİLERE YEDİRMEYİZ:
Bir dönem dizilerde ebeveyn karmaşası olmazsa olmaz bir temaydı. Her an herhangi bir karakterin babası ya da annesi bir başkası çıkabiliyordu. Yeşilçam'dan yadigar "Senin babam benim yavrum" repliğinin farklı versiyonlarıydı aslında.
Uluslarası Yarışma'daki iki Türk filmi Güven ve Çınar'ı izleyince sinemacıların kendi temalarına tekrar sahip çıktıklarını gördüm.
FESTİVALE MAÇ ARASI:
Sinemacıların futbola merakını bilen bilir. Vakti zamanında Atıf Yılmaz'ın maç izlemek için festivalin açılış töreninden kaçtığını, Zeki Demirkubuz'un Beşiktaş maçı izlemek için bir günlüğüne İstanbul'a gittiğini bilirim. Hele hele derbi varsa sinemacılar film izlemek yerine maçı tercih ederlerdi. Tabii bu gelenek değişmedi.
HALİMİZE ŞÜKREDİYORUM:
Festivalin bu yılki teması insanlıktı. Uluslararası Yarışma'da da temaya uygun filmler vardı. Çocuk işçiler, tek başına sokaklarda yaşamak zorunda kalan çocuklar, zor koşullar altında başka ülkelerde yaşam mücadelesi veren mülteci kadınlar...
Festivalde bir teyze dikkatimi çekti, her filmden sonra çıkarken "Şükürler olsun" diye dua ediyordu. "Hayırdır teyzeciğim" dedim. "Baksana dünya ne hale gelmiş. Onun için halimize şükrediyorum" dedi.