Yaklaşık 50 milyon Facebook kullanıcısının 1 milyon dolara satın alınarak siyasi oylamalarda reklam amaçlı kullanılmasından sonra tüm gözler Facebook'a çevrildi.
Teknoloji blogu TechCrunch'ın paylaştığı listeye göre Facebook'un yaptığı hatalar bununla sınırlı değil.
İşte Facebook'un daha önce yaptığı hatalar...
İlk hatası Beacon oldu
Facebook'un kullanıcı veriyle yaptığı ilk yanlış 'Beacon' adındaki servis oldu.
Facebook, bu servis için 44 e-ticaret şirketiyle anlaştı.E-ticaret sitelerine Facebook ile bağlanan kullanıcıların bu sitelerde inceledikleri ürünler olduğunda, Facebook profillerinde paylaşımlar yapıldı.
Bu özelliğin kullanıcıların izni olmadan hayata geçirilmesi üzerine Facebook aboneleri şikayetçi oldu.
Açılan davalar sonrasında Mark Zuckerberg özür dileyerek Beacon servisini kapattı.
Yalan ve sahte içeriği arttırdı
Facebook, şu anda sahte haberciliğe karşı mücadele veren bir sosyal ağ olarak biliniyor.
Ancak sahte haberiliğin başlamasına sebep olan hamle yaptığı da bir gerçek. Facebook, şu anda kullanıcıların paylaşımlarına, yaptıkları yorumlara, beğendikleri paylaşımlara ve izlediklerine göre bir sıralama yapıyor.
Yani etkileşimlere göre... Zira etkileşim yaratan her içerik kaliteli olmuyor. Oluşturulan sahte ve yalan gibi içerikler de dikkat çekiyor.
Dolayısıyla kullanıcıların Facebook haber akışında daha fazla öne çıkıyor.
Bu da Facebook reklamverenlerini rahatsız etmeye başladı.
Reklamverenler arasında eşitsizlik
Facebook'un son dönemlerde dikkat çeken diğer hatası ise reklamların etkileşime göre fiyatlandırılması politikasını devreye alması. Reklamverenlerin kullanıcıları rahatsız etmeyen içerikler üretmesini teşvik etmek için geliştirdi.
Daha çok etkileşim alan reklamların görüntüleme ve tıklama fiyatları düşürülmeye başlandı. Ancak işler istenildiği gibi gitmedi. Özellikle seçim kampanyalarında siyasi partilerin işine yarayan bir tablo ortaya çıktı.
Siyasi partilerin verdikleri reklamlar destekleyenleri tarafından tıklandı ve paylaşıldı.Yani etkileşimleri daha fazla oldu.
Bu da verilen reklam ücretlerinin düşmesini sağlayarak reklamverenler arasında eşitsiz bir durum oluşturdu.
Oyun davetleri bıktırdı
Uygulama platformuyla birlikte bir oyun merkezine dönüştü.
Birçok kullanıcı sosyal oyunları çok sevdi, ancak bu çok önemli bir sorunu da beraberinde getirdik.
Oyun geliştiricilerin otomatik olarak spam içerikler paylaşması ve davetler göndermesi birçok kullanıcıya bıktırdı.
Farkında bile olunmadan paylaşılan fotoğraflar Şirket 2010 yılında yeni gizlilik denetimlerini hayata geçirdi.
Daha fazla paylaşım yapması için gerçekleştirilen bu hamleyle, tüm durum güncellemeleri de herkese açık olarak paylaşılmaya başlandı. Bu esnada kullanıcılara sunulan 'önerilenler albümü' ile yeni gizlilik denetiminin kabul edilmesi sağlandı.
2011'de ise Avrupa Birliği ve ABD'nin regülasyon kurumları Facebook'un bu hamlesinin yanlış olduğuna karar verdi ve Zuckerberg bir kez daha kullanıcılarından özür diledi.
Akademik araştırmada yanıldı
2012'de Facebook kullanıcılarının paylaşımlarına yönelik bir akademik araştırma başlatıldı. Bunun için Facebook'un iç ve dışındaki araştırmacılar, 689 bin kullanıcılarının olumlu ve olumsuz paylaşımları incelendi. Sonuçlar açıklandığında, araştırmaya katılanların kasten olumsuz içerikler paylaşıldığı orta çıktı.
Etnik kökene göre reklam hedefleme
Facebook, reklamverenlere göre geliştirdiği hedeflemeleri kullanıma açtı.
Ancak bu açıldıktan sonra önemli bir sorun gündeme geldi. Buna göre "Afrika kökenli Amerikalılar" veya "İspanyol" kelimeler reklam hedeflemeleri arasında girdi.
Bu verilerin farklı reklam parametreleriyle birleştirilmesi ise etkin kökenlere göre sosyal grupların oluşturulmasını sağladı.
Ortaya çılan bu tablo karşısında Facebook, bu reklam hedeflemesini durdurdu.
Gerçek İsim Politikası = Stalkers'ların Etkinleştirilmesi - Facebook, yıllardır isimsizliğin ardına gizlenerek kolaylık sağlamayan zorbalığı ve zorbalığı azaltmak için gerçek isimlerini kesinlikle kullanmak zorundaydı. Ancak, stalking, aile içi şiddet ve nefret suçları mağdurları, istismarcılarının onları takip etmek ve onları rahatsız etmek için Facebook'u kullanabileceğini iddia etti.
Gelen eleştirilerin ardından, Facebook, 2015'te politikayı biraz rahatlattı, ancak bazıları hala Facebook'ta takma isminde bulunmak ve ağ olmadan tehlikeli bir ağ kurmak zorunda kalıyor.
Self servis reklamla sakıncalı içerikler Facebook'un başarılı olmasının en büyük sebeplerinin başında self servis reklam modeli var.
Bu model, reklamcılık alanında önemli bir yere sahip olsa da kontrolsüz içerik anlamına da geliyor. Zıt görüşteki kullanıcıların hedeflenerek verilen reklamlar, Facebook'u hedefleme konusunda geri adım atmak zorunda bıraktı.
Şirket, daha fazla reklam moderatörünü işe alarak ve politik içeriklerde daha kapsamlı bir dokümantasyon istiyor.
Self servis reklamla sakıncalı içerikler Facebook'un başarılı olmasının en büyük sebeplerinin başında self servis reklam modeli var.
Bu model, reklamcılık alanında önemli bir yere sahip olsa da kontrolsüz içerik anlamına da geliyor.
Zıt görüşteki kullanıcıların hedeflenerek verilen reklamlar, Facebook'u hedefleme konusunda geri adım atmak zorunda bıraktı.
Şirket, daha fazla reklam moderatörünü işe alarak ve politik içeriklerde daha kapsamlı bir dokümantasyon istiyor.
Geliştirici veri erişimi ve son skandal
Takvimler 2018'i gösterdiğinde ise Facebook, dünya çapında ses getiren bir skandala imza attı. 50 milyon Facebook kullanıcısının verileri, üçüncü parti şirketler tarafından satın alınarak farklı amaçlarla kullanıldı.
FACEBOOK ÇALIŞANLARI NE KADAR MAAŞ ALIYOR? NE KADAR KAZANIYOR?
Sosyal medya denilince akla ilk gelen site hiç şüphesiz ki Facebook'tur. Dünyanın en çok ziyaret edilen sitelerinden bir de Facebook'tur hal böyle olunca Facebook'ta çalışmak bir ayrıcalık oluyor ve dolayısı ile çalışanların aldıkları maaşlarda epeyce yüksek.
FİNANS UZMANI
Facebook'un en büyük gelir kapısı hiç şüphesiz ki reklamlardır ve bu reklamların finanse edilebilmesi için Facebook'ta çalışan Finans Uzmanlarına ortalama yıllık 62.616 dolar ücret veriyor.
YAZILIM STAJYERİ
İnternet sektöründe yeniliklere ayak uydurmak çok önemli Facebook gibi büyük bir sitenin de her zaman için yenilikçi olması ve sitede yaşanan sorunlara çok hızlı mücahale edilmesi gerekiyor. Hal böyle olunca Facebook'ta yazılımcıların önemi de büyük. Facebook'ta çalışan stajyer yazılımcılar ortalama 77.544 dolar maaş alıyor.
OPERASYON MÜHENDİSİ
Bilgisayar korsanlarının en büyük hedefleri daha çok büyük siteler oluyor. Facebook gibi büyük bir sitede oluşacak bir hata geri dönüşü olmayan sonuçlara yol açabilir.
Bunu önlemek için Facebook bünyesinde veritabanı ve site güvenliği konusunda çalışan Operasyon Mühendisleri ortalama 99.000 dolar maaş alıyor.