Sırlarla dolu, ihtişamlı öyküsüyle Savarona yatı, Atatürk ve Cumhuriyet tarihi için büyük önem taşıyor. Zira, Atatürk'ün hastalandığı dönemde doktorların tavsiyesi üzerine alındı bu yat... Atatürk, doktorlarının tavsiyesi üzerine alınan Savarona yatına 1 Haziran 1938'de geçti. Büyük Önder'in hastalığının ilerlemesi üzerine doktorları, deniz havası ve deniz gezileri ile hava değişiminin iyi gelebileceği düşüncesiyle böyle bir öneride bulunmuşlardı. SAVARONA'NIN DOĞUŞU... Adını Hint Okyanusunda yaşayan bir Afrika kuğu türünden alan Savarona, Brooklyn Köprüsü’nü inşa eden mühendis John Roebling’in kızı Emily Roebling Cadwallader tarafından hizmete sokuldu. Bayan Cadwallader Savarona’yı 1931’de Hamburg’da Blohm ve Voss tersanelerinde 4 milyon dolara mal etti. YÜKSEK VERGİ YÜZÜNDEN ABD'YE GİREMEDİ 28 Mart 1931'de denize indirilen Savarona, Atlantik, Akdeniz ve Kuzey Afrika sularını geçti fakat Cadwallader onu yüksek dışalım vergisinden dolayı Amerika Birleşik Devletleri’ne sokamadı. ATATÜRK: 'KEŞKE BİRKAÇ SENE ÖNCE ELİMİZE GELSEYDİ' Atatürk, incelemede bulunduğu Savarona'yı çok beğendi ve ''Ne olurdu bu güzel gemi elimize birkaç sene önce gelmiş olsaydı...'' demekten kendisini alamadı. Mustafa Kemal Atatürk, 25 Temmuz 1938'e kadar 54 gün kaldığı Savarona'da ilk toplantısını 2 Haziranda yaptı. Başbakan Celal Bayar, İçişleri Bakanı Şükrü Kaya, İstanbul Valisi Muhittin Üstündağ'ı kabul eden Atatürk, İstanbul imar projesini de ele aldı. Atatürk, aynı gün Türk Tarih Kurumu ve Türk Dil Kurumu kol başkanlarıyla da görüştü. Savarona, 1 milyon 250 bin dolara Cumhurbaşkanlığı yatı olarak satın alındı. İngiltere'nin Southampton Limanı'nda 24 Mart 1938'de törenle Türk Bayrağı çekilen Savarona, Hamburg'ta bakımdan geçirildi. Buradan 22 Mayıs'ta yola çıkan Savarona, 1 Haziran'da İstanbul'da Dolmabahçe Sarayı önüne demir attı. BAKANLAR KURULUNU TOPLUYOR Atatürk, Savarona'da iken Başbakan Celal Bayar'ı dört kez kabul etti ve bu kabullerde bazı bakanlar da bulundu. Atatürk, Savarona'da iki kez Bakanlar Kurulu'nu topladı. 20 Haziran 1938 tarihindeki ilk toplantıda Hatay sorununu ele aldı. 4,5 saat süren ve Genelkurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak'ın da katıldığı bu toplantıda, Fransa'nın uzlaşmaz tutumunu sürdürmesi durumunda izlenecek yöntem görüşüldü. Mustafa Kemal Atatürk, Türk askerinin 5 Temmuz 1938'de Hatay'a girmesi sevincini de Savarona yatında yaşadı. Yatta ikinci Bakanlar Kurulu toplantısı ise 9 Temmuz günü yapıldı. Savarona yatıyla Boğaz'da kısa geziler dışında Erdek ve Karadeniz Ereğlisi'ne geziler düzenleyen Atatürk, Savarona yatında Romanya Kralı II. Carol'u da 19 Haziran 1938'de ağırladı. Atatürk, Savarona yatında Prof. Dr. Fiessinger'e iki kez muayene oldu. Dr. Fiessinger, çağrı üzerine Paris'ten ikinci kez gelişinde 8 Haziranda yaptığı muayenede, Türk doktorlarının ''Siroz'' teşhisine katıldı. 10 Temmuzda zatürre başlangıcı teşhisi konulması ve durumunun ağırlaşması üzerine Paris'ten yeniden gelen Fiessinger, 16 Temmuzda Atatürk'ü bir kez daha muayene etti. Ulu Önder, 24-25 Temmuz gecesi saat 01.00'de, Savarona yatından Acar motoruyla Dolmabahçe Sarayı'na geçti. SAVARONA: 'ALIŞKANLIKLARI YIKMIŞ BİR YAT' Savarona üretildiği zaman bütün alışkanlıkları yıkmış bir yattır. Çünkü o güne dek yapılmış bütün yatlar İngiliz Kraliyetine aitti ve Savarona kraliyete ait olmayan ilk büyük yattı. Toplam uzunluğu 136 metre, direği 16 metre, iskeleti 6.1 metre ve en yüksek hızı 18 deniz mili, gezinti hızı ise 16 deniz milidir. Ana süitin yanı sıra 17 lüks süitin alanı ortalama 50 metre karedir. ATATÜRK'ÜN ÖLÜMÜNÜN ARDINDAN YELKEN AÇMADI Atatürk'ün ölümünün ardından Savarona, II. Dünya Savaşı sonrasında Türk Deniz Kuvvetleri’nin onu eğitim gemisi olarak kullanmasına kadar bir daha yelken açmadı. Savarona, 27 Mayıs Darbesinden sonra Yassıada Yargılamaları sırasında Yassıada hapishanesi komutanı olan Albay Tarık Güryay'a tahsis edildiği sırada kaza geçirerek karaya oturdu. 1979 yılında Heybeliada'da Deniz Harp Akademisi önündeyken yanan Savarona, 1989 yılında hurdaya çıkarılma kararı alındı; ancak Kahraman Sadıkoğlu son dakika kararıyla yatı 49 yıllığına kiraladı. Sadıkoğlu Savarona’yı önceki görkeminden daha iyi bir hale kavuşturmak için çok çaba isteyen yeniden döşeme işine başladı. İçi Donald Starkey tarafından tasarlanan yatı yenilemek için 425 işçi yaklaşık üç yıl çalıştı. Savarona, bugün yolcusu olma ayrıcalığı kazananlara zarafeti ve lüksü yaşatarak bir kez daha dünya sularında seyretmektedir. İŞTE BUGÜN MEYDANA GELEN DİĞER ÖNEMLİ OLAYLAR: 1929- 1 Kasım 1928 tarihli Yeni Türk Harflerinin Kabul ve 1930- Resmi ve özel bütün kurumlarda Arap harflerinin 1930- İstanbul'da Galata Köprüsü'nde 85 yıldır alınan geçiş ücreti kaldırıldı. Köprü 1845'te açıldığında, geçiş tarifesi yayalar için 5 para, hamallar için 10 para, yüklü arabalar için 5 kuruş, yüklü beygirler için 40 para, koyunlar için 3 para olarak belirlenmişti. 1943- İstanbul Radyosu, radyo müdürü Vedat Nedim Tör 1973- Yunan hükümeti monarşiyi kaldırarak Cumhuriyet ilan etti. 2000- İşsizlik Sigortası yürürlüğe girdi. Bu düzenlemeyle 2004- Ankara-İstanbul arasında hizmet verecek hızlandırılmış trenin tanıtım seferinde Yahya Kemal Beyatlı Ekspresi, Ankara Garı'ndan İstanbul'a uğurlandı. Polatlı Eskişehir arasında ilk kez 155 kilometreyi görerek Türkiye demir yollarının hız rekorunu kıran tren, Ankara-İstanbul arasını 4 saat 56 dakikada kat etti. 2006- Uşak'taki Karun Hazinesi'nin en değerli parçalarından