Bazı insanlar, duş alırken ya da spor salonuna giderken daha iyi fikirler buduklarını iddia edebilirler. Bilim insanları, bu fenomenin ardındaki nedeni araştırmak için bir çalışma gerçekleştirdi ve oldukça ilginç sonuçlar elde etti! İşte detaylar…
University of Virginia'dan Zac Irving ve University of Minnesota'dan Caitlin Mills'in liderliğindeki ekip, bu durumu anlamak için bir araştırma başlattı. Ekip, bulgularını
"The Shower Effect: Mind Wandering Facilitates Creative Incubation During Moderately Engaging Activities" başlıklı çalışmalarıyla Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts dergisinde yayınladı.
Duş almak, ilk bakışta en yaratıcı düşüncelerin ortaya çıkacağı bir yer gibi görünmese de, araştırmacılara göre bu durum aslında beyin için faydalı olabilir.
Zac Irving, üniversiteden felsefe doçenti, "Bir problemle karşılaştığınızda ne yaparsınız? Muhtemelen sıkıcı bir şey yapmak yerine, yürüyüşe çıkmak, bahçeyle ilgilenmek ya da duş almak gibi bir şey yaparsınız. Tüm bu aktiviteler, beynimizin daha yaratıcı düşünmesini sağlayan 'orta derecede katılımcı' aktiviteler" dedi.
Ancak, bu çalışma doğrudan "zihinsel dolaşım"ı ölçmüyordu. Yeni çalışmada ise, katılımcılara bir tuğla veya ataş için alternatif kullanım önerileri sunmaları istendi.
Katılımcılar, iki gruba ayrıldı: Bir grup sıkıcı bir video izlerken, diğer grup eğlenceli bir film sahnesi izledi. Araştırmacılar, eğlenceli videoyu izleyen grubun daha fazla yaratıcı fikir ürettiğini buldu.
İlgili çalışma, yaratıcı düşünmenin, odaklanmış ve doğrusal düşünme ile özgür ve rastlantısal bağlantılar arasında bir denge gerektirdiğini ortaya koyuyor.