Başkan Genç, "Projemiz 2026 yılı yatırım programına dahil edilecek ve yıl bitmeden ilk kazmayı vurmuş olacağız" dedi. sahipliğinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün,"Büyükşehir Belediye Başkanımı Ahmet Metin Genç'in raylı sistemle Trabzon'un buluşturulması üzerine yaptığı çalışmalar var.

Sayın Cumhurbaşkanımızın tensipleriyle, Trabzon'u raylı sistemle buluşturma hedefinin somut adımları geçtiğimiz yıl itibariyle atılmış oldu. Trabzonlu vatandaşlarımız raylı sistemiyle hızlı bir şekilde erişim sağlayabilmesi için ortalama hızını yükselttiğimiz diğer modlarla çakışmayan bir sistemi hedeflemiş olduk. Yıl sonuna kadar tüm çalışmaları tamamlamayı ve projemizi 2026 yatırım programına dahil ederek bir yapım projesine dönüştürme"yi hedefliyoruz.

Trabzon'da Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç'in yerel seçimler öncesi en önemli vaatlerinden biri olan ve "Gün gün takip edeceğim" dediği Trabzon Raylı Ulaşım Sistemi Projesi'nin tanıtım toplantısı yapıldı. Başkan Genç'in ev sahipliğinde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün'ün katılımıyla gerçekleştirilen toplantıya, Trabzon Valisi Aziz Yıldırım, Karadeniz Teknik Üniversitesi Rektör Yardımcısı Bünyamin Er, Trabzon Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve Kent Konseyi Başkanı Hasan Karal, Avrasya Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mahir Kadakal, Ortahisar Belediye Başkanı Ahmet Kaya, Akçaabat Belediye Başkanı Osman Nuri Ekim, Yomra Belediye Başkanı Mustafa Bıyık, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü Kentiçi Raylı Sistemler Şube Müdürü Kutay Güzel, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü Kentiçi Raylı Sistemler Proje Dairesi Başkanı Ahmet Tunçsoy, Yüksel Proje A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Celal Akın, ilgili kurumların yetkilileri, sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri ve çok sayıda davetli katıldı.

SÖZÜMÜZÜ ADIM ADIM HAYATA GEÇİRİYORUZ
Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Metin Genç, "Bugün, şehrimizin şehir içi ulaşımı açısından büyük önem taşıyan ve seçim döneminde birinci sözümüz olarak taahhüt ettiğimiz şehir içi raylı sistem projemizin tanıtım için buradayız. Trabzon'u detaylı şekilde analiz ettiğimizde, özellikle şehir içi ulaşım standartlarının yükseltilmesi, daha konforlu bir ulaşım sağlanması ve toplu taşımayı teşvik etmek adına yapılan çalışmaların öne çıktığını görmekteyiz. Bu çalışmalardan en önemlisi de raylı sistem projemizdir. Proje sözümüzü adım adım hayata geçirmenin gururunu yaşıyoruz. 24 Nisan'da çok kıymetli genel müdürümüzün de teşrifleriyle belediyemizde ilk protokolümüzü imzaladık. Ardından, 13 Ağustos 2024 tarihinde projemiz Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı'ndan onay aldı. Hızlı ve kararlı bir takip sürecimizin sonucunda, 12 Ekim 2024 tarihinde de uygulama projesinin ihalesini gerçekleştirdik. Yüksel Proje firmamıza yer teslimini süratle tamamladıktan sonra, uygulama projesi ve güzergah çalışmaları eş zamanlı olarak başlatıldı" dedi.

2026 YILI YATIRIM PROGRAMINA DAHİL EDİLECEK
Başkan Ahmet Metin Genç, "Bu süreçte yalnızca teknik bir yaklaşım değil, aynı zamanda katılımcı bir anlayış benimsedik. Şehrimizin sivil toplum kuruluşları ve teknik meslek odalarıyla istişarelerde bulunduk. Bu karar, 'Ben yaptım oldu' anlayışıyla değil, ortak akılla, şehrimizin geleceğini düşünen bir yaklaşımla alındı. Teknik toplantılarımızı gerçekleştirdik ve bugün itibarıyla önemli bir aşamaya ulaştık. Allah nasip ederse bu yıl uygulama projemizi tamamlayacağız. Projemiz 2026 yılı yatırım programına dahil edilecek ve yıl bitmeden ilk kazmayı vurmuş olacağız inşallah. Trabzon'da yaşayan 825 bin vatandaşımızın yaklaşık 551 bini Akçaabat, Ortahisar ve Yomra ilçelerinde yaşamaktadır. Bu ilçelerimiz aynı zamanda trafik yoğunluğunun da en fazla olduğu aks üzerinde yer almaktadır. Bu nedenle, raylı sistem projemizi bu üç ilçeyi birbirine bağlayacak şekilde planladık. Raylı sistem projemiz 32 kilometrelik bir hat üzerinde şekillenecek. Başlangıç noktamız Akyazı'daki şehir hastanesi ve stadyum alanı olacak; buradan hareketle Meydan, otogar, KTÜ ve havalimanı güzergahıyla ilerleyecek, devamında ise Akçaabat ve Yomra ilçelerimize ulaşan bir yapıya kavuşacağız" diye konuştu.

SOMUT ADIMLAR ATILMIŞ OLDU
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün, yaptığı sunumda, "Trabzon'un nevi şahsına münhasır özellikleri var. Şehirler büyüdükçe raylı sisteme sıra geliyor. Büyükşehir Belediye Başkanımız Sayın Genç'in raylı sistemle Trabzon'un buluşturulması üzerine yaptığı çalışmalar var. Kendisinin talebi, bakanlığımızın sunuşu ve Sayın Cumhurbaşkanımızın da tensipleriyle, Trabzon'u raylı sistemle buluşturma hedefinin somut adımları geçtiğimiz yıl itibariyle atılmış oldu. Tek bir hedefimiz var; aslında önümüzdeki kısa, orta ve uzun vadede ulaşımın raylı sistem özelindeki kısmını planlayalım. Her şehrin kendine özgü bir durumu var. Hiçbir şehir diğer bir şehir için tam olarak örnek değil. Trabzon için sadece Trabzon'a uyan, Trabzon'a çok iyi oturdu diyebileceğimiz bir formül gerekmekteydi. Bu açıdan bakıldığında malumunuz sahil yolumuz var ama oturum alanları tepelerde. Dolayısıyla bu şehri bir tramvay ile çözme fikri ilk adımdı".
YER ALTINDAN METRO KARAKTERİSTİĞİNE DÖNÜŞTÜRÜLMÜŞ RAYLI SİSTEM
Genel Müdür Eyigün, "Raylı sistem tecrübemizle, şehre nüfuz etmesi gereken çözümleri üretmeye çalışan taraf olarak iyi bir paydaşlık ortaya koyduk. 100 yıl duracak sistemler. Bu anlamda gözümüzden kaçan hiçbir şey olmamalı diye hassasiyet gösterdik. Kısa vadeli değil uzun vadeli bir çözüm olması için çalıştık. Raylı sistemimizi Akçaabat'tan Yomra'ya planladık. İlk etap, Akyazı'dan, yani şehir hastanesinden başlayan, merkeze gelen, havalimanını gören ve terminale ulaşan 16 kilometrelik orta bölümüdür. Şimdi biz tramvay mı metro mu diye baktığımızda aslında burada tramvay ismi ile yola çıkıldı ama karakteristiği itibariyle artık metrolaştı. Arazi şartları yeraltını kullanmayı zorunlu kıldı. Tam sinyalize, tam otomatik, makinist inisiyatifini geride bıraktığımız manuel kullanımı olmayan, dolayısıyla bunları birleştirdiğimizde metrolaşmış bir raylı sistem ortaya çıktı. Trabzonluya raylı sistemi tercih etmesi ve hızlı bir şekilde erişim sağlayabilmesi için ortalama hızını yükselttiğimiz diğer modlarla çakışmayan bir sistemi hedeflemiş olduk. Bu da aslında karakteristikleri itibariyle bize, metro karakteristiğine dönüştürmüş bulunduğumuz bir raylı sistem gösterdi. Bu anlamda tüm paydaşlara, arazilerini kullandığımız ya da arazilerini kullanma ile ilgili erişimle ilgili fikir veren tüm paydaşlarımıza teşekkür etmek istiyoruz" dedi.
16 KİLOMETREDE 16 DURAK
Eyigün, şunları söyledi: "Ortalama hızımız 40-42 kilometreye çıkıyor. Sistemimiz, 70-80 kilometre hızla giden, ortalaması tüm dur kalklarla beraber 40 kilometrenin altına düşmeyen bir metro karakteristiğine büründü. 5 dakikada bir sefer yapabilen bir sistem, bunu istersek daha da sıklaştırabiliriz. İlk etabımız 16 kilometrelik etap, 16 istasyon. Şu anda sondaj çalışmalarımızın yüzde 9'unu tamamlamış durumdayız ve sondaj makinelerimiz hala aktif bir şekilde çalışmaya devam ediyor. Yıl sonuna kadar tüm çalışmaları tamamlamayı ve projemizi 2026 yatırım programına dahil ederek bir yapım projesine dönüştürmeyi hedefliyoruz. Bu süreç, Büyükşehir Belediyemiz ile birlikte yürütülmektedir. İnşallah, yıl sonu itibarıyla bu çalışmaları tamamlamış olacağız"