Türkiye'nin en iyi haber sitesi

PROF. DR. BENGİ SEMERCİ
PROF. DR. BENGİ SEMERCİ

Yarın sınav var

Yarın sınav günü. Üniversiteye gitmek isteyen gençler Yüksek Öğretime Geçiş Sınavı’na girecekler. Bugün ve yarın çıkabilecek sorunlar ve çözümleri hatırlamakta yarar var

SINAVDAN BIR GECE ÖNCE
1. Nasıl rahatlayacağınızı ve gevşeyeceğinizi öğrendiğinizden emin olun. Böylece kriz anında nasıl davranacağınızı bilmek sizi daha güvende hissettirecektir. Komik bir film izlemek, eğlenceli bir kitap ya da dergi okumak sizi rahatlatır.
2. Ne kadar kaygılı olursanız olun sınava yakın bir zamanda (örneğin bir gece önce ya aynı sabah) çalışmayın. Ilık bir duş alın, kısa bir yürüyüş yapın, sizi kaygılandırmayacak insanlarla sohbet edin.
3. Sınavdan önce normal hayatınızda değişiklik yapmaya çalışmayın. Örneğin normal zamanda yedi saat uyku uyuyan biriyseniz ve bu uyku size yeterli geliyorsa, sadece sınav olduğu için daha erken yatmaya çalışmayın, uyuyamazsanız kaygınız daha çok artar. Benzer bir şekilde alışık olmadığınız aktiviteleri sınav öncesinde yapmayın, alışık olmadığınız yemekleri yemeyin. Sadece bazı küçük değişiklikler yapabilirsiniz: Örneğin kahveyi azaltmak, ya da taze meyve ve sebze yemeye çalışmak iyi gelebilir.
4. Sınavın nerede ve saat kaçta olduğunu bildiğinize emin olun. Sınav yerine çok geç ya da çok erken gitmeyin. Çok erken gitmek siz gibi kaygılı insanlarla konuşmak ya da söylediklerine kulak misafiri olmak sadece kaygınızı yükseltir. Geç kalmak da kaygınızı son derece artırır!
5. Tüm materyalinizi (kalem, silgi, kalemtraş, vb) aldığınıza emin olun. Hatta bunun için bir liste hazırlayıp bu listedekilerin her birini çantanıza koydukça yanına bir işaret koyabilirsiniz.
6. Tüm ders materyalini evde bırakın. Son dakika göz gezdirmeye çalışmak sadece kaygınızı artırır.

SINAV SIRASINDA
1. Sıraya oturduğunuzda rahat olduğunuza emin olun. Tuvalete gitme ihtiyacınız varsa gidin. Eğer çok sıcaklıyor ya da üşüyorsanız kıyafetlerinizde ona göre bir ayarlama yapın. Gerçekten rahat olduğunuza inandığınızda sınav kâğıdına bakın.
2. Birçok insan için en gergin an bu andır. Şimdiye kadar nasıl ve ne kadar hazırlandığınız şu an önemli değil. Sizin için şu an önemli olan elinizden gelenin en iyisini yapmaktır.
3. Aklınıza gelen olumsuz düşünceleri sorgulayın ve daha işe yarar, daha gerçekçi alternatifler bulmaya çalışın. Örneğin; "Bu sınavdan yüksek not alamazsam mahvolurum" yanlış bir düşüncedir. Onun yerine: "Sınava çalıştım ve yüksek not almak için elimden geleni yapacağım, ancak alamazsam da bir telafisi mutlaka olacaktır. Bu dünyanın sonu değil" diye düşünmek doğru olur.
4. Soruların sırasına göre gitmek zorunda değilsiniz. En iyi hazırlandığınızı düşündüğünüz konuyla ilgili sorudan başlayın. Acele etmeyin. Sorudaki yönergeyi dikkatle okuyun. Olumsuz ifadelere özellikle dikkat edin.
5. Etrafınızdaki insanları görmezden gelmek için elinizden gelen gayreti gösterin. Düşünmek ya da bir anlık ara vermek için kafanızı kaldırdığınızda insanlara değil pencereden dışarıya, tavana ya da yere bakmaya çalışın. Çok kolay değildir, ancak işe yarar.
6. Zamanı ayarlayın. Gözünüz saatinizde olsun. Bir soruyla uğraşmayı bırakmak ve diğer soruya geçmek için uygun zamanı böylelikle anlayabilirsiniz.
7. Kaygınızdan tamamen kurtulmaya çalışmayın. Bunun yerine kaygı duyabileceğinizi kabul edip onu kontrolünüz altında tutmaya çalışın.
8. Aniden aklınızdan her şey kaybolmuş gibi hissettiyseniz, hiçbir şeyi hatırlayamıyorsanız kendinize biraz zaman tanıyın. Soruları bırakın, nefes egzersizleri ile birlikte kâğıdın bir köşesine aklınıza gelen sözcükleri yazmayı, bir takım şekiller ya da birbirini tekrarlayan çizgiler çizmeyi deneyin. Herkese başarılar dilerim.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu'na aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
BİZE ULAŞIN